
Valójában a padovai hálózat a maga jó 12
km-nyi árkádjával csak a második, ugyanis a világ leghosszabb
árkád-sora (a falakon belül több mint 38 km, a falakon kívüli
hálózattal együtt már az 53 km-t is eléri) Bolognában
található.
Padovában az árkád a huzivoni bőröndös turista számára is
maga a megkönnyebbülés, mert itt legalább nincs macskakő. Az a
fránya útburkolat! Ami Magyarországon általában tökéletesen
illeszkedik, az Olaszországban rendszeresen elcsúszik, élére
fordul, vagy akár nemes egyszerűséggel foghíjas, de a lényeg,
hogy sohasem egyenletes. Bele se merek gondolni, hogy tudnak egyesek
magas sarkú cipőben közlekedni ilyen körülményen között.
Az
árkádok padlózata viszont jellegzetesen sima kőburkolat.
Természetesen a régebbi darabokat itt is egyenetlenre koptatta már
az idő vasfoga, de ez is jobb az olasz kockakőnél. A kényelmes
gyalogosra még az útkereszteződésekben is gondoltak, hiszen
sokszor itt is kialakítottak egy átvezető kőlap-burkolat-ösvényt
egyik árkádtól a másikig.
Ennek fényében még azt is megértem, hogy egyik-másik
kerékpáros inkább az árkádok alatt teker tova, minthogy az úton
zötykölődne. Tévedések elkerülése végett ez a ritkább. A
gyalogos védett állatfaj, arra vigyáznak. Még a kerékpárosok
is...
Apropó, kerékpárosok... A számukból és a parkolási
szokásaikból következik, hogy minden oszlop egy láncolási pont,
és minden védett falfelület egy támaszték. Nem hiába van tele a
város a "ne támaszd ide a kerékpárt" jellegű
feliratokkal.
Mondjuk a számukból következik, hogy a nem hivatalos
tulajdonváltozás is gyakori. Egyesek ezt pl. a nyereg
eltávolításával próbálják megakadályozni. Az árkádok alatti
közlekedést még a bárok és az éttermek színesíthetik. Ki ne
térne be a finom péksütemény és kávé illatára egy olasz
kávézóba, ha kinn amúgy zuhog az eső. Az éttermek teraszainál
sincs mindig szükség az ernyőkre, hiszen az árkádok is óvják a
kuncsaftot. Hiába, jó ez a mediterrán életérzés. Jó újra
megmerítkezni benne...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése