Római utunk során rengetek érdekes épületet
láttunk, amelyeket különféle technikákkal készült dekorációs
elemekkel láttak el. Nem is hittük volna, hogy a festmények
mellett a mozaik lesz az egyik leggyakoribb technika, amivel
találkozunk. Ez tehát kiváló indok arra, hogy ebben a blog
bejegyzésben körbejárjuk, az Örök Városban hol bukkanhatunk
ezekre a gyönyörű díszítésekre.
A mozaik olyan művészeti eljárás, amely során
kis méretű, színes üveg-, kő- vagy kavicsdarabokból állítanak
össze egy képet, vagy mintázatot. A darabokat cementtel, gipsszel
rögzítik a nedves felületre. A mozaik szó a görög muszeion
szóból és a latin opus musivum
(múzsákhoz közelálló) kifejezésből származik. A múzsákkal
való kapcsolat arra utalhatott, hogy ez a művészet igen megbecsült
műfaj volt.
A mozaik technika használatának általában
praktikus oka volt: a padlón járva a festményt károsították
volna az arra járók, de a mozaik aránylag jól bírja ezt a fajta
igénybevételt, ráadásul a nedvesség, pára okozta károkat egy
mozaiknál sokkal könnyebb javítani: egyszerűen csak vissza kell
rakni a lepotyogott darabokat. Az első mozaikok még monokróm
színekből álltak, a színesebb fajtákat csak később használták.
Ezek elsősorban épületek padlózatának díszítésére
szolgáltak. A technika fejlődésével a színes kőzeteket
megmunkálták, kicsiny hasábokat készítettek belőlük, ezeket
„opus
tessalatum”-nak,
azaz „kockás műnek” nevezik.
A nem négyzet alakú hasábokból készült mozaik neve pedig „opus
sectile”. A sík szemekből
egységesebb felületet lehetett kialakítani, ami a padló
díszítésének felelt meg (a járás kényelmesebb volt rajta),
ezért az előbbi népszerűbb volt. A színezett üvegmozaikok
kialakulásával lehetővé vált szinte bármilyen színű hasáb
gyártása, de ez már a padló díszítésére nem volt alkalmas.
Ekkor a festményekhez hasonló mozaikok kerültek túlsúlyba. Az
ívelt (boltív, kupola) felületekre készült mozaikoknak külön
nevük van: „opus vermiculatum”,
de így hívják a kígyózó szalag mintáját követő sík
mozaikokat is.
A mozaikművészet a bizánci korban fejlődött
legtöbbet (ennek hatását lásd például a palermói Normann Palota kápolnájának
és a monrealei normann
székesegyház díszítéseinél, ezekre lásd a két lenti képet), majd átmeneti
hanyatlás után a historizmus és a szecesszió fedezte fel újra a
technikát, igaz a modern művészetben is történtek komoly
kísérletek a feltámasztására (csak meg kell nézni Gustav Klimt,
Gaudí, Picasso, vagy Aba-Novák Vilmos munkáit).
Az első mozaiktechnikát Mezopotámiában
használták. A nedves agyagba színes mázas homlokfelületű
kúpokat nyomtak, így állították elő a különböző, többnyire
geometrikus mintájú díszítéseket. Ezek a korai technikával
készült „montázsok” valódi mozaikok, de színes mázzal
vonták be őket, így a felületük sokkal inkább a kerámiára
emlékeztetett. Az ókori egyiptomi
művészetben is találkozhatunk
mozaikokkal, de nem volt jellemző a használatuk.
Az ókori görög
padlómozaikok annál jelentősebbek. Ezeket fekete-fehér (vagy
inkább sötét és világos) kavicsokból rakták ki. A geometriai
mintázat volt a jellemező, és legkorábban Kr. e. az 5. századból
maradtak fent leletek. Jelentős technikai fejlődés a Kr. e. 3.
században következett be. Az új mozaikok készítői közül
néhányan kiváló művészekké váltak, akik a műveiket
szignózták. Ilyen volt például a Szószosz
nevű mester, akinek az alkotásai közül ismert az „edényből
ivó galambok” ábrázolása, vagy a
„Felsöpöretlen szoba” című
padlómozaik, amely a lakoma után a padlón hagyott maradványokat
szimbolizálja. Műveit számos követő másolta és terjesztette.
Egy másik mester, Héphaisztión
alkotásait, csak töredékesen találták meg Pergamonban. Színes,
főleg ornamentális padlómozaikokat találtak Déloszon, amelyek
dekoratív mintázatukkal szőnyegszerű hatást keltettek. A tesszera
– féle (kicsi
hasábok) mozaikot ugyan a görögök fejlesztették ki, mégis a
római művészet tette ismertté. A rómaiak a középületek,
fürdők, lakóházak padlóját díszítették mozaikokkal. Ilyenek
például az ostiai nagyfürdőben látható nagyméretű
padlómozaik, amely tengeri isteneket jelenít meg, illetve a színház
mögötti mesterségek terén fennmaradt burkolat.
A római mozaikok gyakran falfestmények
másolataként jöttek létre. Az egyik legnevezetesebb a Nagy
Sándor-féle
mozaik, amely az isszoszi csata
jelenetét ábrázolja és Pompejiben tárták fel. Keletkezését a
Kr. e. 1. századra teszik, és egy Philoxenosztól származó
falfestmény volt a mintája.
Pompejiben és Herculaneumban ezen kívül
gyakorlatias célból készített mozaikok is előkerültek, mint
például a Cave canem (Őrizkedj
a kutyától!) sorozat, amellyel a lakóházak bejáratánál
figyelmeztettek a harapós kutyára. Pompejiben ez igen elterjedt
motívum volt. Gyakoriak voltak a csendéletek, vagy a hétköznapi
élet jelenteit megörökítő darabok is. Ilyen volt a híres
kakasviadalos mozaik is. Aki erre kíváncsi, az menjen el a nápolyi
régészeti múzeumba: szebbnél szebb szobrok és mozaikok fogadják
majd.
A római kori mozaikokon dominálnak a fehér
barna, vörös színek: a Caracalla fürdőiből előkerült
nagyméretű padlómozaikok is ilyenek. A négyszög alakú mezőkben
birkózókat, atlétákat ábrázoltak, ezeket a Vatikáni
Múzeumban nézhetjük meg. A gazdag
emberek otthonaikat is mozaikokkal díszítették és általában
főúri szórakozás témáit mintázták meg. Például a szicíliai
Piazza Armerinánál feltárt Villa del Casale-ban pl. vadászatot
bemutató színes padlómozaikra bukkantak, de híres az itteni
„bikinis” mozaik is, amelyen labdázó, futkározó lányok
láthatók a mai bikinikre emlékeztető öltözetben.
Persze nem kell messzire menni, hiszen római kori
mozaikokat Magyarországon is találunk. Az egykori aquincumi
polgárvárosban álló Hercules-villa egyik színes mozaikja az
íját feszítő Héraklészt, valamint feleségét, Déianeirát
mutatja Nesszosz kentaur karjaiban.
A kereszténység előretörésével, az új
világkép kialakulásával a mozaikok jellege is megváltozott. Már
nem a legteljesebb valóságábrázolás, hanem a szellemi lényeg
kifejezése lett a lényeg. Új ikonográfia jelent meg. A térbeliség
ábrázolása sem volt már lényeges. A padlómozaik is megmaradt,
de már csak geometriai ábrákkal. A mozaikok falra, kupolákra
kerültek.
Rómát a mozaikok városának is nevezhetnénk,
ugyanis ezeket a művészi elemeket, tárgyakat nem csak a Palazzo
Massimo alle Termében található Római Nemzeti Múzeumban, hanem
valós díszítő elemként is csodálhatjuk templomokban,
bazilikákban. Apropó, múzeum. Itt egy, a mozaikművészettel rokon
műfaj példányaival is találkozhatunk: a márványintarziával.
Ezen felül íme pár jellegzetes darab a múzeum gyűjteményéből.
Az első ókeresztény építmények falmozaikjait
még a „hagyományos” stílusban rakták fel. Erre példa a római
Santa Costanza mauzóleum,
Nagy Konstantin császár lányának sírkápolnája. A császárlány
és húga, Heléna nyugodott eredetileg itt, a szarkofágjuk ma a
vatikáni múzeumban található. Az épület az eredetileg Nagy
Konstantin által emelt Sz. Ágnes bazilika mellett állt, majd
amikor ez utóbbit sorsára hagyták, a mauzóleumot a közelben
felépített „újabb” falakon kívüli Sz. Ágnes bazilika
keresztelő kápolnájaként használták. Ennek a díszítése még
a pogány padlómozaik és a keresztény falmozaik átmenetére
példa, ugyanis a visszafogott színvilágon túl a legmeglepőbb a
pogány motívumok alkalmazása: szőlőindák, vidám szüretelők
tűnnek fel a mennyezeten, igaz itt a szőlő már nem Bacchus
jelképe, hanem Jézusé, a szüret pedig a kereszténység
úrvacsorájának, az eucharisztiának a megjelenítése. A régi
elemek átvétele és más értelemmel felruházott ábrázolások
azonban nem feleltek meg az Egyház elképzeléseinek, így új
ábrázolásmódot kellett választani. Képsorozat formájában
készültek a mozaikok, amelyek alkalmasak voltak arra, hogy a hívők
lássák a Biblia összes történetét, tanítását. Nem véletlenül
mondta Nagy Szent Gergely pápa: „Ami
az olvasni tudóknak az írás, ugyanaz a tanulatlan szemlélőnek a
festészet.” Ezzel lett az új mozaik
a keresztény hit megjelenítője, hordozója. Különben már Nagy
Konstantin császár is felismerte a mozaik jelentőségét, ezért
gondoskodott a mozaikművészek képzéséről és a művészi
iskolákban a mozaik tanításáról.
Az egyik új típusú, immáron teljesen
keresztény motívumokat felvonultató mozaik az 5. század elején
készült: a Santa Pudenziana
templom apszismozaikjáról lenne szó.
A kép középpontjában Krisztus ül, kezében az élet könyvét
tartja. Apostolok veszik körül, mögöttük két női alak (balra
Santa Prassede, jobbra a testvére, Szent Pudentiana), akik
babérkoszorút tartanak Szent Péter és Pál feje fölé. A táj a
mennyei Jeruzsálemet ábrázolja, a kereszt pedig a kereszténység
szimbóluma. A mozaikképet a realisztikus ábrázolás jellemzi és
élénken színezték. A 16. századi felújítások során
megcsonkították a mozaik peremeit, ez magyarázza, ha valakinek
hiányosnak tűnik. Hasznos tipp: a baloldali utolsó ív mellett fel
lehet menni a Szűz Mária oratóriumhoz. Itt nemcsak a régészeti
feltárások emlékeit találjuk, hanem az apszismozaikot is szemből,
illetve oldalról tekinthetjük meg. Megéri! Amikor mi jártunk
arrafelé, mindig ugyanaz az őr volt, aki rengeteget beszélt, de az
oratóriumhoz is felengedett, és nagyon segítőkésznek
mutatkozott. A fényképezőgép viszont itt befuccsolt, így
kénytelenek voltunk kölcsönkérni más képét.
Santa Pudenziana testvérének, Santa
Prassedének a bazilikája sincs
messze. Ez egy szintén ókeresztény eredetű templom az Esquilinus
dombon, nem messze a Santa Maria Maggiore bazilikától. A szentélyt
a főhajótól elkülönítő győzedelmi ívet borító mozaikot I.
Paszkál pápa idejében készítették. Az apszis mozaikján
baloldalt, Sz. Pál és Santa Prassede társaságában a templom
modelljét kezében tartó pápát is láthatjuk. A fejét azért
veszi körbe a négyszögletes kék keret, mert a mozaik készítésekor
ő még élt. A pápa melletti pálmán ülő madár egy főnix,
amely a feltámadt Krisztus jelképeként gyakran felbukkan a
keresztény mozaikoknál. Az apszismozaik közepén az áldást osztó
Krisztust, a jobb oldalán Sz. Pétert, Sz. Pudenzianát és Sz.
Zénót, az alsó sávjában pedig a híveket szimbolizáló
bárányokat látjuk. A két arany város Jeruzsálem és Betlehem, a
folyó a Jordán.
A templom leghíresebb eleme a Szent Zénó
kápolna, aminek a gyönyörű bizánci mozaikja már a 9. századból
származik és Róma legfontosabb bizánci emléke. Egy családi
síremlékről van szó, amelyet I. Paszkál pápa emeltetett
édesanyjának, Teodórának. A templom építtetőjének monogramját
a 3. századi faragott párkányos márványgerenda felirata őrzi. A
nép a kápolnát „hortus paradisi”-nek (Paradicsomkert) is
nevezi, mert a mozaikképek talpazata tele van virágmotívumokkal. A
bejárat fölött kétsoros félkörmozaikon Mária látható 10
szenttel, illetve Krisztus a 12 apostollal. A felső sarkokban két
próféta (Illés és Mózes), alul I. Paszkál pápa és az utódja
van.
A görög kereszt alakú kápolna négy domborműves
gránitoszlopon áll. Keresztboltozata arany díszítésű, itt
angyalok tartják a Megváltót ábrázoló medált. A bejárat belső
része fölött Péter és Pál apostol áll az angyalokkal, ezzel
szemben pedig, az oltár fölött, alabástrom oszlopok között
található egy trónon ülő, gyermekét tartó Szűz Mária
ábrázolás. Az oltár feletti Szent Pudentiana és Prassede
ábrázolása már késői, ugyanis a 13. században készült.
A bal oldali mozaikfülke fölött a vakablak
aranymozaikja Szent Pudentianát, Prassedét, és Szent Ágnest
ábrázolja. Ez alatt, már a kijárat felé vezető ajtó feletti
félkörívben található Szűz Mária és két szent társaságában
a pápa édesanyja, Teodora episcopa. A nevét is kiírták, illetve
a fejét övező kék négyszögletes keret alapján a mozaik
készítésekor még élt. A szembe lévő vakablaknál János, Jakab
és András apostolok állnak. Az alatta található félkör
alakú mezőben Krisztus van Szent Zénó és Valentin társaságában.
A padlózat az egyik legrégebbi példa a többféle márványból
készített opus sectile-re. Az oltártól jobbra található kis
oszlopot 1223-ban hozták Jeruzsálemből, és állítólag ehhez
kötözték Krisztust, amikor megostorozták. Az már egy másik
lapra tartozik, hogy Jeruzsálemben is őriznek egy oszlopot, amire
szintén ezt mondják, de nem a mi feladatunk, hogy igazságot
tegyünk.
Kicsit visszatérve az időben, elmentünk a San
Paolo Fuori le Mura, magyarul a Falakon
kívüli Szent Pál bazilikába, amely
Róma második legnagyobb bazilikája. A legenda szerint ott áll,
ahol Pál apostolt eltemették. Eredetileg Nagy Konstantin császár
építette 324-ben, de I. Theodosius császár ezt felül akarta
múlni, és egy nagyobb, szebb bazilikát építtetett, ami viszont
csak I. Leó pápa idején készült el. A kolostora a 12. században
épült. VIII. János pápa a bazilikát és a kolostort
megerősítette a szaracén betörések ellen, majd az 1823-as
tűzvész után XII. Leó pápa kezdte el az újjáépítést. Mivel
ez volt az egyedüli olyan római templom, amely megőrizte eredeti
szerkezetét, így világméretű segítőkészség segítette a
helyreállítási munkálatokat. Ehhez például az egyiptomi
alkirály (alabástrom oszlopokkal) és az orosz cár (malachittal és
lapis lazulittal) is hozzájárult. A bazilika az olasz nemzeti
műemlékek közé tartozik. Az aranyozott mozaik homlokzat
timpanonja közepén az áldást osztó Krisztus trónol. Két
oldalán Szent Péter és Szent Pál apostol áll. Az ablakoknál a
négy prófétát ábrázolták.
A főhajó és a mellékhajó közötti oszlopok
felett kerek medalionokban a pápákat mintázó mozaikok láthatóak,
időrendi sorrendben Péter apostoltól Ferenc pápáig. A legenda
szerint a világvége akkor jön el, ha már több pápának nincs
hely. Mivel ez is csak egy mítosz, így mi nem aggódtunk, amikor
megláttuk, hogy már csak két hely maradt szabadon.
A főhajó végén két gránitoszlopon nyugszik
egy diadalív. Az 5. századi mozaik díszítését egy disztichon
alapján tévesen Galla Placidia császárnőnek tulajdonították.
Habár ez túlélte a tűzvészt, jelenleg erősen restaurált
formában tekinthetjük meg. Az apszis mozaikja 13. századi, és
III. Honorius pápa megbízásából készült. Ez már érdekesebb:
Krisztus jobb lábánál található egy teknősbéka-szerű kifakult
alak: ő III. Honorius pápa. Ez a szemléltetés is mutatja, hogy az
ókori hagyományok elvesztek, az élő ember, a megrendelő
hierarchikusan jelenik meg, vagyis az isteni nagy, az emberi kicsi.
Majd csak az 1300-as évektől kezdenek a művészek újra
visszatérni a valósághű méretek alkalmazásához. Krisztustól
jobbra Sz. Péter és András, tőle balra pedig Sz. Pál és Lukács
figurája található. Az alsó sávban a trónoló kereszt két
oldalán angyalok, szentek és apostolok láthatók.
A keresztény mozaikok másik kiemelkedő darabját
a Santa Maria Maggiore bazilikában
néztük meg. Ez a pápai bazilika a Szentszékhez tartozik, így aki
ide belép, az Vatikán államban találja magát. Az itteni első
templomot a 356. augusztus 5-ei csodálatos havazás emlékére
emelték, viszont a szentély mozaikja, amely Mária koronázását
mutatja, csak sokkal később, 1295-ben készült. A középhajó
falain eredetileg 42 négyszög alakú mozaikot helyeztek el, amelyek
az Ószövetség történeteit ábrázolták, mára azonban csak 36
maradt meg belőlük. A sorozatképek élénk színűek és itt
alkalmazták először az alak és a táj közé helyezett arany
hátteret, ami az égi fényt jelképezi. Ezeket III. Sixtus pápa
uralkodása során készítették, igaz 1593-ban egyik-másikat
restaurálás címszóval újrarakták. Ennek ellenére a késő
római birodalom művészetének kiemelkedő emlékeiről van szó.
A diadalív mozaikja Krisztus gyermekkorának
néhány jelenetét ábrázolja. Az apszis mozaikja 1295-ben készült,
Jacopo Torriti műve, aki alá is írta. Ez a középkor anonimitása
után az öntudatos művészlélek egyik korai megnyilvánulása.
Itt Szűz Mária megkoronázása a fő téma. Tőle jobbja Giacomo
Colonna kardinális, balra pedig IV. Miklós pápa. Kevesebb, mint
egy évszázad telt el a Falakon kívüli Sz. Pál bazilika
apszismozaikja óta, és némileg nőtt a megrendelő mérete, igaz
majd csak a 14. századtól jelennek meg a teljesen egyenrangúként
ábrázolt személyek.
A teljes belső tér padlózatát gyönyörű,
finom cosmata
stílusú márványmozaikkal burkolták. A név egy
görög eredetű, a 12-13. századi Rómában tevékenykedő,
mozaikkészítéssel foglalkozó családra utal, amelyről tudjuk,
hogy ilyen jellegű tevékenységet végzett. Lásd az oldalsó képen
az aláírásukat. Ez a lateráni Sz. János bazilika melletti Scala Santa tetején található kápolna falán olvasható. Mivel a többi mester neve ismeretlen, így ezt a
fajta padlóburkolatot mindenhol cosmatának nevezik. Ezt a stílust
márvány, színes drágakövek és újrahasznosíthatott művészeti
nyersanyagok jellemzik, és olyan népszerűnek bizonyult, hogy
évszázadokon keresztül alkalmazták.
Mielőtt kimennénk a bazilikából, érdemes
bemenni a jobb oldali mellékhajó első kápolnájába, ami a
keresztelőkápolna, és innen továbbhaladni a múzeum felé. A
bazilika alatt ugyanis érdekes római maradványok találhatók,
illetve ha tehetjük, akkor a múzeum pénztáránál váltsunk
jegyet a régi homlokzathoz is. A mostani homlokzat ugyanis eltakarja
Filippo Rusuti korábbi, XII. századi, aláírt mozaikjait. Az
ezekről készült képek itt lent találhatók.
Utunk következő állomása a Piazza Venezia
melletti San Marco bazilika.
Ez a Rómában élő velenceiek temploma volt. A vele egybe épült
palota 1455-ben készült Leon Battista Alberti tervei alapján, és
sokáig a Velencei Köztársaság követségének adott otthont, majd
1814-ben a Habsburg birodalom a köztársaság területével együtt
ezt is megkapta. Innentől kezdve története kapcsolódik
Magyarországéhoz, mivel az Osztrák–Magyar Monarchia vatikáni,
majd olaszországi nagykövetsége üzemelt benne 1915-ig, hogy egy
évre rá elkobozza az olasz állam. Ezt követően Mussolini
hivatali székhelye, és a Fasiszta Nagytanács üléseinek székhelye
lett, jelenleg múzeum található benne.
Azért
ne térjünk el ennyire a tárgytól… A bazilika mozaikjait is
érdemes megtekinteni, amelyeket a 9. században, IV. Gergely pápa
uralkodása alatt készítettek. A diadalíven Jézust és az
evangélistákat láthatjuk. Az apszisnál a kék dicsfény az
építtető IV. Gergely pápát jelzi, tőle jobbra Sz. Márk
evangélista, Sz. Felicissimimus, az áldást osztó Krisztus, Sz.
Márk pápa, Sz. Agapitus és Sz. Ágnes látható. A 12 bárány az
apostolokat szimbolizálja, a két aranyváros itt is Betlehemet és
Jeruzsálemet szimbolizálja.
Ennek
a templomnak a padlója is cosmata stílusú. Kivételesen a készítés
dátuma is ismert: 1478.
A
császári fórumok felé haladva jutunk el a Santissimi
Cosma e Damiano bazilikához,
amit már a Forum Romanumról szóló
bejegyzésünkben is említettünk, de itt se maradhat ki a sorból. A 6. és 7.
századi mozaik művészet egyik kiemelkedő példáját láthatjuk a
templom apszisában. A diadalíven az apokalipszis egyik témáját
látjuk: a bárányt a hét kandeláber között, négy
angyalt, illetve Lukács és János evangélista jelképét. Az apszisban
Krisztus két oldalán Szent Péter és Szent Pál áll, amint
bemutatják Jézusnak Kozmát és Damjánt, Szent Tódort és IV.
Félix pápát (feje körül kék négyszöggel). A pápa és az
alatta lévő három bárány ábrázolását VIII. Orbán pápa
uralkodása alatt teljesen újra csinálták. A Megváltótól balra,
ebben a templomban is felbukkan a főnix.
Ha már a Forum környékén jártunk, akkor
elmentünk a Colosseumig, jobbra fordultunk, és felmentünk a
Palatinus túloldalán található Celio dombra, és bementünk az
itt található Santa Maria in Domnica
bazilikába.
Ennek a mozaik díszítése is a 9. századból származik és ez is
egy félkörös apszismozaik. A diadalív a Megváltót ábrázolja a
12 apostollal és a két angyallal, illetve lent Mózessel és
Illéssel. Az apszisban I. Paszkál pápa csókolja Szűz Mária
lábát, akit bizánci nemesasszonyként ábrázoltak. A trónon ülő
Mária a karjában tartja kisdedként Jézust, körülöttük
angyalok serege figyel. Mária feje fölött Paszkál pápa
monogramja található.
Ezt követően „meguntuk” már a Tevere bal
partját, és átmentünk a jobb oldalra, vagyis a Trastevere
városrészbe. Itt a Santa Cecilia in
Trastevere bazilika az egyik kedvenc
templomunk. Szentélyét szintén 9. századi mozaik díszíti (kb.
820). Ezen az áldást osztó Jézus két oldalán Sz. Péter és Pál
Krisztus kegyeibe ajánlja Szent Cecíliát, I. Paszkál pápát
(balra), illetve Sz. Cecília férjét, Valeriánust, és Sz. Agátát
(jobbra). Az ív alsó részén még bárányokat találunk a
szokásos két aranyvárossal. A mozaikon az arany, a bíbor és a
kék szín dominál. Érdekesség, hogy nem maradt fenn a diadalív.
Az apszis előtt található cibórium 1293-ban
készült gótikus stílusban, Arnolfo di Cambio tervei alapján. A
művész ezt alá is írta. A főoltárt és a cibóriumot
intarziaszerű mozaikkal
díszítették. Ezeket a mozaikokat csillogó anyagból (csigaház,
kagyló, teknőshéj, aranyszínű üveg) készítették. Az intarzia
arab szó, mázas csempével díszített felületet jelent. Ebben a
templomban geometriai motívumok formájában jelenik meg, de nem a
cibórium az egyedüli hely, ahol hasonló motívumokat találunk: az
előtér mintázatát is figyeljük meg, ugyanis a templom
homlokzatát növénymotívumos mozaikokkal díszítették.
A másik kedvenc
templomunk, a Santa Maria in
Trastevere bazilika,
amely szintén a
Trastevere negyedben található. A
homlokzat meglehetősen kevert stílusú. A mozaik 13. századi, Szűz
Máriát ábrázolja két donátorral, és női figurákkal, akiket
hibásan a bölcs és balga szüzekként szoktak azonosítani.
Valójában nem tudni kiket ábrázolnak. Közülük a két szélső
figurát már a 14. században csinálták, tehát a mozaik sem
egységes. Alatta a portikusz Domenico Fontana műve, vagyis 16.
századi. Ha ide belépünk, akkor pedig pogány és keresztény
szobor, illetve felirat töredékeket találunk. Nesze neked
egységesség. Ennek ellenére nekünk bejött.
Ha bemegyünk a templomba, akkor a tekintetet
rögtön a szentély mozaikjai vonják magukra. A főoltár mozaikja
már a 10. században készült, a mögötte lévő hatalmas
mozaikképet pedig a 12. század közepe és a 13. század vége
között készítették. Az apszisban a trónon ülő Krisztus
mellett Szűz Máriát látjuk. A Szent Szűz gazdagon hímzett arany
gyöngyös bizánci császárnői ruhát visel, fején drágakővel
díszített koronával. Jézus jobb kezével átöleli anyját, a
másik kezében egy nyitott könyv van „Jöjj
választottam! Rád helyezem trónomat!”
felirattal. Szűz Mária bal kezét áldásra emeli, jobb kezében
egy nyitott tekercset tart. Ezen is egy írás áll: „Bal
keze az én fejem alatt, jobbjával átölel engem.” A
trón másik oldalán szentek láthatóak, kezükben egy rájuk
jellemző tárggyal (a bal legszélső II. Ince pápa, aki sokat tett
a bazilika építéséért, ezért tartja a kezében a templom
modelljét). Fölöttük a mennyet szimbolizáló kinyílt sátor
lebeg, ahonnan az Atya kihajló keze a Fiú feje fölé koszorút
tart. A mozaik alján szintén egy írás olvasható: „Óh,
tündöklő Atya! A Te tiszteletedre ragyog isteni fényben ez a
királyi szék, amelyen Krisztussal együtt ülsz a századok végéig,
az ő jobbjával rád terített méltó aranyruhában.”
A szöveg alatt középen álló
Istenhez vonul a 12 bárány. A mozaikkép külső diadalívén a
kereszt mellett alfa és ómega jelek, hét gyertyatartó és a négy
evangélista kapott helyet. A diadalív két végén Ézsaiás és
Jeremiás látható. Tekercseiken a Megváltó eljövetelével
kapcsolatos jövendölések olvashatók.
Az apszis alsó részében, az ablakok
magasságában Pietro Cavallini 1291-ben készített mozaikjain Szűz
Mária életéből vett jeleneteket látunk. Még lejjebb, már a 12.
századi trónus felett késői, kb. 1600-ből származó alkotásokat
találunk.
A legszebb római mozaikok megtekintése során
nem maradhatott ki a katolikus egyház első számú szentélye. A
Szent Péter bazilika a
világ egyik legnagyobb keresztény bazilikája, és itt minden kép
mozaik, kivéve a Michelangelo-féle Pietà feletti ívet, ahol
megmaradt a freskó (pont ezért raktuk ide a Pietà-ról készült
fényképet). Ennek az az oka, hogy a bazilika vizesedett, és a
freskók nem bírták a nedvességet, tehát maradandóbb műfajra
kellett váltani. A legtöbb mozaikkép Pier Paolo Cristofari
munkáját dicséri, aki ismert festmények másolatait készítette
el.
A bazilika mostani állapotában csak igen keveset
őrzött meg a korábbi épület mozaik díszítéséből. Kár érte,
ugyanis a pápák olyan művészeket kértek fel a díszítésére,
mint például Giotto, vagy Pietro Cavallini. A főbejárattal
szemben, már az előtérben helyezték el a Giottónak
tulajdonított, de felújított mozaikot, miszerint a vízen járó
Jézus magához hívja Szent Pétert. Ezen felül inkább csak pár
alkotást említünk: a baldachin fölötti, 1871-ből származó
mozaik IX. Piusz pápát ábrázolja; Szent Péter sírjánál egy
11. századi mozaikon Krisztust láthatjuk; a kedvencünk pedig a
Michelangelo-féle hatalmas kupola. Ha felmegyünk, akkor a belső
erkélyen is körbesétálhatunk, és láthatjuk milyen körülmények
között kellett dolgozni a művészeknek a padlószinttől 120
méterre magasodó felületen. Tériszonyosoknak nem ajánljuk a
látványt.
Ezt a lenyűgöző díszítési technikát az
egész világon nagyra becsülik. A Rómában található mozaikok
pedig kitűnnek szépségükkel és élénk színeikkel. Szerintünk
tovább fokozza az élményt, hogy ezeket a mozaikokat nem kiállított
tárgyként, hanem az eredeti helyükön tekinthetjük meg. Remek
élmény volt bekukkantani ebbe a világba és megismerni kissé az
akkori művészek munkáját, reméljük a ti kedveteket is
felkeltettük, hogy benézzetek egyik-másik helyre.
A Santa Pudenziana apszismozaik képet innen vettük.
A cosmata aláírás képe innen származik.