2019. március 16., szombat

Oroszlánszívű Richárd nyughelyén, avagy a Fontevraud apátságban jártunk

Minden gyerek hallott Oroszlánszívű Richárdról. Mindannyian olvastuk, vagy legalább láttuk Robin Hood történetét. Az iskolában tanultunk a Magna Chartáról és Földnélküli Jánosról. Az viszont már kevésbé valószínű, hogy János és Richárd, ezen ismert királyi testvérpár szüleivel, a Plantagenet dinasztia alapítóival is találkoztak olvasóink, pedig ők voltak az igazi személyiségek, és nem a civakodó, esetenként hibát-hibára halmozó gyerekeik. A Fontevraud apátság róluk szól, ugyanis ez az ő temetkezési helyük.
II. Henrik Anjou hercegeként, és az angol trón potenciális örököseként született. Eme nagyra hivatott ifjú nemcsak a középkori Anglia egyik meghatározó uralkodójává vált, hanem egy birodalmat hozott létre, amit Anjou-birodalomnak is nevezünk. Henrik ugyanis feleségül vette Aquitániai Eleonórát, ezt a temperamentumos asszonyt, aki a mai Franciaország délnyugati részét hozta hozományként a házasságba. A korszak egyik leggazdagabb és legbefolyásosabb nőalakja nemcsak gyerekeket szült, hanem fontos politikai és kulturális döntéseket hozott. Az előbbiek közé tartozott a fiai támogatása, amikor rendre fellázadtak apjuk ellen, illetve az utóbbiak egyike volt a családi nyughelynek szánt apátság támogatása. Fontevraud Anjou tartományban található, amelynek ekkoriban az angol király volt az ura, így cseppet sem meglepő, hogy II. Henrik támogatta az ötletet, miszerint ősei földjén temessék el. Az persze már nem szerepelt a tervekben, hogy II. Henrik Chinon várában halt meg, miután a fiai vereséget mértek rá, és szinte alig maradt valaki mellette, aki részt vett a temetésén. A sors fintora, hogy az apját legyőző Richárd is a mai Franciaország területén halt meg, miután egy ostrom során eltalálta egy nyílvessző. Jánost csak azért nem lehetett a családi sírboltba temetni, mert halálakor már elvesztette a franciaországi családi családi birtokokat, és furán jött volna ki, ha az angol uralkodót az ellenséges francia uralkodó egyik apátságában temetik el.
Fontevraud történetében tehát az első aranykor jó 100 évig tartott: az apátságot 1101-ben alapították, a század közepén már a Plantagenetek támogatását élvezte, Aquitániaia Eleonóra 1204-ben halt meg az apátságban, jó 10 évre rá pedig János elveszítette mind Normandiát, mind Anjou-t. Mondjuk már a 12. század végén se lehetett minden rendben, ugyanis Flandriai Matild apátnő (1189–1194) az apátság mérhetetlen szegénységére panaszkodott. A lassú hanyatlást a 100 éves háború gyorsította fel, és a 15. század közepén már alig laktak benne. 1457-ben, vagyis az utolsó utáni pillanatban az aktuális apátnő reformot hirdetett, amihez a királyi áldást is megszerezte. Ezzel kezdetét vette az újabb aranykor, amely a 18. század végéig tartott. Korábban is szokás volt, hogy az uralkodó család egyes lánytagjai az apátságban tartózkodjanak, vagy akár az apátnői tisztséget is betöltsék, de sohase volt túl szoros a kapcsolat az uralkodóval. XIV. Lajos uralkodása idejére mindez megváltozott: 1670-ben a királyi szerető, Madame de Montespan testvére került az apátság élére, aki nagyon szoros kapcsolatot ápolt az udvarral. Ez a következő apátnők alatt se változott, ugyanis 1738-ban XV. Lajos négy lányát is az apátságba küldték, hogy itt nevelkedjenek.
A dicsőség hirtelen ért véget, mivel a francia forradalom alatt a birtokokat is elveszítette a rend, majd ez utóbbit is feloszlatták. Hamarosan az apácák helyét a foglyok vették át, ugyanis Clairvaux-hoz és Mont Saint-Michel-hez hasonlóan a Fontevraud apátságból is börtön lett, sőt, Clairvaux után ez lett az ország legkeményebb fegyháza. Ezen persze nem változtatott, hogy az épületet 1840-ben felvették a műemlékek országos jegyzékébe.
A kultúra szó szerint 1963-ban vette újra pártfogásába a helyet, ugyanis a francia Kulturális Minisztérium tulajdonába került az ingatlan. A helyreállítási munkálatok egészen 1985-ig elhúzódtak, igaz a templomon egészen 2006-ig dolgoztak.

Ahogy a korábbi nászutas beszámolónkban jeleztük, az Isteni Gondviselés kísérte utunkat, amikor meglátogattuk az apátságot. Az útjelző tábláknak köszönhetően Chinon után szinte rögtön kikapcsoltuk a navit, mivel már nem volt rá szükségünk. Gyorsan megtaláltuk az apátsággal szemben található telken kialakított parkolót, és villámgyorsan beszereztük a jegyünket. Sajnos a konyhát éppen restaurálták, így ezt csak kívülről tekinthettük meg, de minden más tárva nyitva állt.
Megcsodáltuk a templom kapuját, majd amikor beljebb kerültünk le is szakadt az ég.
Az apátsági templomot Miasszonyunknak szentelték, és a munkálatok kezdetét követően kevesebb, mint 20 éven belül fel is szentelték. Az épület jellegzetes példája az úgynevezett Plantagenet-gótikának: az ívek már a magasba törnek, de a falak még tömzsiek, és relatíve kevés a fény. Itt minden impozáns: a belmagasság eléri a 23 métert, és a főhajót négy darab 10 méter átmérőjű kupola fedi. Eredendően a falak nem voltak fehérek: a szentély környékén megmaradtak kisebb freskó részletek. Ezek egyike Tolouse-i VII. Rajmundot, Oroszlánszívű Richárd unokaöccsét ábrázolja, akit szintén a templomba temettek, igaz a sírja nem maradt fenn. A templom igazi látványossága viszont Oroszlánszívű Richárd, II. Henrik angol király és Aquitániai Eleonóra, illetve Angoulême-i Izabella, vagyis Richárd szüleinek, és sógornőjének a síremléke. Eleonóra síremléke lett a kedvencünk: még a halálában is a könyvet bújta. A testekből sajnos semmi sem maradt meg, ugyanis a Francia Forradalom során feldúlták a sírokat.
Apropó, a bal oldalhajóból le lehetett menni az altemplomba, ahol nagyon érdekes volt látni a korábbi korszakokról tanúskodó épület töredékeket.
Ekkor még javában esett az eső, majd amikor kiértünk a nagy kerengőbe nemhogy elállt a zivatar, de az ég is egész kék lett. A mostani kerengő a 16. századból származik, ugyanis a déli galériát 1519-ben, a másik hármat pedig 1548-ban átépítették. A falak menti beugrókban és a padló borításán is gyakori az L B monogram: ez Louise de Bourbonra, az egyik apátnőre utal, aki elrendelte egyrészt a kerengő, másrészt a káptalan terem újjáépítését.
 
Az utóbbiban a festmények Thomas Pot nevéhez fűződnek, és a Passiót, illetve Szűz Mária mennybevitelét ábrázolják. Szépek, de a nem megfelelő felhasználás miatt kissé kopottak. A káptalanterem ugyanis a börtön érában sokáig kamra volt, és amikor egy konyhát is kialakítottak itt, akkor a nedvesség csak tovább rontott a festmények állapotán.
A káptalanteremben leginkább a faragványok tetszettek. A portál fenséges, és a szomszédos ívek is gyönyörűek!
 
Mi ezt követően megtekintettük a refektóriumot (lásd lent), illetve egy női sorsokkal foglalkozó kiállítást. Ez nagyon tetszett, ugyanis az oktatás, hétköznapi élet, családban betöltött szerep mellett olyan témákat is felölelt, mint például a divat. Sőt, még a korban használt parfümök illatát is rekonstruálták. A kolostor valóban alkalmas terepnek bizonyult ennek a témának a feldolgozásához, hiszen az apátnők nemcsak jelentős családok sarjai voltak, hanem a 17–18. században egyenesen a királyi udvarral is kapcsolatban álltak, vagyis ráláttak a világi életre,  hanem hatottak is erre.
A kiállítás után tovább barangoltunk a kolostor területén, és betévedtünk egy kisebb kápolnába. A kiírás alapján megtudtuk, hogy ez a Szent Benedek kápolna, amelyet az ispotály látogatói számára tartottak fenn. Ez az épület is a 12. századból származik, román stílusú, viszont Louise de Bourbon apátnő utasítására leválasztották a felső részét, hogy ezt is az apátnői lakosztályhoz csatolhassák. A lenti képen látható is, ahogy „lyukas” a mennyezet. Amúgy a börtön érában a kápolnában sörfőzde működött.

Ezt követően tovább nézelődtünk, bekukkantottunk a cellákba, megcsodáltuk kívülről a 12. századi konyhát (lásd jobbra fent), és eljutottunk a Szent Lázár priorátusig. Ebben ma egy étterem és egy szálloda működik, viszont mi úgy gondoltuk, hogy inkább kívül szeretnénk enni, vagyis így, a bejárható útvonal végén búcsút mondtunk a kolostornak. Csodálatos egy hely, gyönyörű látnivalókkal, vagyis aki erre jár, mindenképpen látogassa meg, mert megéri.

Itt találtok további képeket a templomról.
Itt a kolostorról.
Itt pedig a környező házakról.