Velencei sétánk során számos olyan templomra
bukkanhatunk, amely falán van egy tábla, rajta azon ismertebb
művészek nevével, akiknek az alkotásait odabenn megcsodálhatjuk.
Igazából nincs olyan velencei templom, amely ne őrizne valami
művészeti kincset, tehát a táblácskát vehetjük standard
kiegészítőnek is. Mi tehát az Accademia hídja és a Sz. Márk
tér között kb. félúton megálltunk a S. Maria del Giglio,
köznapi nevén a S. Maria Zobenigo falán található szokásos
táblánál, de nem ez fogott meg minket, hanem a templom homlokzata:
tele volt háborús szimbólumokkal, és a szobrok közül egyik se
szenteket, hanem mindegyik hadvezéreket ábrázolt. Szétfotóztuk a
homlokzatot, majd előkerült a 10 perces cigiszünetről az őr és
miután leperkáltuk a belépőt (az olaszországi szokásoktól
eltérően a velencei templomok jelentős része fizetős), végre
bemehettünk.
Már benn megtudtuk, hogy a templom homlokzatán,
a főbejárat felett Antonio Barbaro alakja tornyosul (lásd jobbra), akit a testvérei (Carlo, Francesco, Giovanni Maria, Marino)
alakjai fognak közre. Antonio (1627-1679) a Velencei Köztársaság
kiemelkedő katonája volt, aki karrierje során több tengeri
csatában bizonyította rátermettségét, 1666-tól a törökök
által ostromlott Candia (ma Iraklió Krétán) védelmében töltött
be fontos szerepet, majd komolyabb állami tisztségeket is betöltött
(1669 végétől 1671-ig Dalmácia és Albánia polgári és katonai
kormányzója, 1772-73-ban Padova polgármestere, 1675 októberétől
1678 márciusáig a Velencei Köztársaság római követe). A
kiállhatatlan természete viszont sokszor okozott neki gondokat
(meglehetősen viharos vitái voltak a candiai védelmet irányító
Francesco Morosinivel, Rómában pedig a követségi alkalmazottak
szokásos diplomáciai védettségén kívül olyan mentességekre
tartott igényt, amelyeket a XI. Ince pápa már nem
engedélyezhetett, így a követ folyamatosan perlekedett a
Kúriával).
A büszke hadvezér és diplomata végrendeletében
30.000 dukátot hagyott a S. Maria del Giglio újjáépítésére, és
halála után azonnal elkezdődtek a munkálatok. A pénz egy része
természetesen az adományozó családjának dicsőítésére ment
el, így érthető, hogy a homlokzatra Antonio Barbaro tetteit
megörökítő részletek kerültek.
Ilyenek például a tengeri csatajelenetek. Ezek a
hadtörténészek számára is érdekesek: a gálya és a fregatt
szimbolikus találkozása a Velencei Köztársaság tengeri erejét
jelképezte. A kép a tenger királynőjének utolsó virágzását
örökíti meg, ugyanis a velencei arzenálban ekkor kezdték
kiépíteni a vitorlás flottát a hagyományos evezős gályák
mellett. Igaz, ez angol és holland mintára történt, de ennek a
korszerűsítésnek köszönhetően - a sikertelen szárazföldi
utóvédharcok ellenére - továbbra is sikeresen szálltak szembe a
tengeren az oszmán birodalommal. Volt is mire büszkének lenni,
ugyanis miközben Zrínyi Miklós felégette az eszéki hidat, és a
sikertelen téli hadjáratát a győztes szentgotthárdi csata,
illetve a dicstelen vasvári béke zárta le (1664. augusztus 10.),
Velence a tengeri fölényének köszönhetően tudta 21 éven
keresztül ellátni Candiát, a már jórészt török kézre került
Kréta ostromlott fővárosát. Mellesleg az 1694-1727 közötti
ceutai ostrom után a candiai volt a világtörténelem leghosszabb
ostroma. Ráadásul jórészt a vasvári békének köszönhetően
tudott a Török Birodalom a korábbinál is több erőforrást
biztosítani a védműveket ostromló erőknek, amelyeknek 1669-re
sikerült elérniük, hogy a velenceiek feladják az addigra már
teljesen rommá lőtt várost.
A homlokzaton Zára, Candia, Padova, Róma Korfu, és Split eltérő pontossággal megörökített látképeit is megcsodálhatjuk. Zára, Split és Korfu Antonio dalmát és albániai kormányzósága miatt került ide. Candiában zajlott a korszak egyik legismertebb hadtörténeti eseménye, és az ottani pozíciójából adódóan Antonio itteni karrierjét is jelezni kellett valahogy. Padova az ottani polgármesterségre utalt, Róma pedig a követi megbízásra.
Róma látképénél rengeteg ismert helyszín
tűnik fel: a Sz. Péter bazilika (1), az Angyalvár (2), az
ágostonrendiek temploma és kolostora a Piazza del Popolón, vagyis
ismertebb nevén a basilica di Santa Maria del Popolo (3), a
Spanyol-lépcső tetején található Trinità dei Monti (4),
Traianus császár emlékoszlopa (5), Traianus császár piaca (6, de
itt az oszlopnak kellene alul lenni és a piacnak felül), a
Capitoleumra vezető két lépcső (7), a Tevere-sziget (8), a
Colosseum (9), a Circus Maximus (10, itt nagyon torzak a méretek), a
Gianicolo domb tetején található chiesa di San Pietro in Montorio
(11).
Az épületek helyzete és egymáshoz viszonyított
méretei hagynak kívánnivalót, a korszerű városfalakat sohasem
sikerült ennyire kiépíteni, de a szarvashibák javítása után a
végeredmény akár egy mostani szórólap színvonalával is
vetekedhet.
Rómával ellentétben Candia látképén az erődítéseken kívül lényegében nincs felismerhető épület. A többi város látképe se sokkal jobb.
A templom belsejében, a főoltár mögött van Tintoretto két
fiatalkori alkotása, rajtuk a négy evangelistával. A főbejárat
mellett jobbra pedig nyílik egy kis kápolna, amiben Pieter Paul
Rubens egyedüli Velencében őrzött alkotását láthatjuk: Szűz
Mária a kisdeddel és Keresztelő Sz. Jánossal (lásd alul jobbra).
A jobb oldali második kápolnánál érdemes még megnézni Palma
il Giovane Angyali üdvözlet című alkotását. Ezen felül itt van
még a Contarini család egyik tagjának a síremléke. A többi
alkotást kevésbé ismert művészek (Antonio Zanchi, Alessandro
Vittoria, Sebastiano Ricci, Giambattista Piazzetta, Gian Maria
Morlaiter) jegyzik.
Apropó, a templom homlokzatát Giuseppe Sardi tervezte. Antonio
Barbaro szobra Giusto Le Court flamand szobrász munkája. A másik
négy Barbaro testvérről készült szobrot a tanítványának,
Heinrich Meyringnek tulajdonítják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése