A Santa Maria Gloriosa dei Frari templom eredete abba a legendás
korba nyúlik vissza, amikor Assisi Szent Ferenc Velencén át
utazott a Szentföldre. Nyomában itt is felbukkantak követői, a
barna kámzsás szerzetesek. Ők voltak a testvérek, vagyis a
fratres. Jacopo Tiepolo dózse a 13. században
földterületet adományozott a szerzeteseknek és egy nagyobb összeg
felajánlásával elindulhatott egy kisméretű templom építése,
amit Szűz Máriának ajánlottak fel. A neve is innen származik: a
szerzetesek Szűz Mária temploma. A nagyobb templom építése
1250-ben kezdődött Nicolò Pisano tervei alapján gótikus
stílusban. A többi nagy ferences rendi itáliai templomhoz
hasonlóan, ez is kedvelt temetkezőhely volt. Az 1339-ben elhunyt
dózse is itt nyugszik. Rajta kívüli firenzei és milánói
kereskedők, illetve két gazdag velencei patrícius család, a
Corner és a Pesaro is sokat áldozott a templom építésére. Nem
meglepő tehát, hogy nekik is van itt kápolnájuk.
Napjainkban
a látogatók a benne őrzött műalkotások gazdag választéka és
az itt eltemetett személyek miatt keresik fel. Ha ugyanis van olyan,
hogy velencei panteon, akkor ez az.
A templom főhomlokzatának
portálja velencei gótikus díszkapu. A csúcsív tetején
Jézus szobra emlékeztet arra, hogy a 15. század végén Trevisan
tábornok hazahozta a barátok részére Krisztus vére ereklyéjét.
A jobb pilléren Bartolomeo Buon alkotása, a Madonna a Gyermekkel, a
bal oszlop felett pedig Szt. Ferenc szobra.
Amint
belépünk, balról és jobbról rögtön két impozáns síremléket
látunk: a fehér márvány piramist formázó emlékművet Canova
eredetileg Tizianónak szánta, de végül a terv átalakult, és
Bécsben, az Augustinerkirchében ez alapján készült Habsburg
Mária Krisztina sírja. Canovát 1822-es halálakor szülővárosában,
Possagnóban helyezték örök nyugalomra, de a szíve ide, ebbe a
tervei alapján készült síremlékbe került. Vele szemben van
Tiziano emlékműve, ami évszázadokkal a művész 1576-os
halála után, csak 1852-re készült el. Tiziano pestisben halt meg,
így nem lett volna szabad templomban eltemetni, de az ő esetében
kivételt tettek. Mindkét síremléket Canova tanítványai
készítették.
A templomban nyugvó harmadik művész Claudio Monteverdi, az opera első nagy mestere. Monteverdi Cremonában született, majd a mantovai herceg udvari zenészeként aratta első sikereit, 1613-tól pedig a velencei Szent Márk székesegyház karnagya lett. Sírját egy padlóba ágyazott márványlap jelzi, amin mindig van virág. A nyughelyeként szolgáló milánóiak kápolnáját Alvise Vivarini Sz. Ambrus oltárképe is díszíti.
A szomszédos Corner kápolnát viszont Alvise nagybátyja, a
muranói Bartolomeo Vivarini Trónon ülő Szent Márk Keresztelő
Szent Jánossal, Szent Pállal és Szent Miklóssal című
1474-es alkotása díszíti.
A főoltár mögött
található a templom egyik nevezetessége: Tiziano Mária
mennybevitele című festménye. A kép nem tetszett a
szerzeteseknek, akik csak azt követően tartottak rá igényt,
amikor a külföldi követek versengeni kezdtek érte. A képnek több
olvasata van: dicsőíti a finanszírozó velencei patríciusokat, a
ferencesek teológiai nézeteit Mária szeplőtelen fogantatásáról,
és Szűz Mária megdicsőülését, amely diadal egyben a Velencei
Köztársaság diadala is a cambrai ligával szemben.
A főoltár
mellett közvetlenül jobbra látható a Keresztelő Sz. János
kápolna, amely csak 1904-ben kapta a nevét, ugyanis ekkor helyezték
át ide az eredetileg a bejárat melletti firenzeiek oltárát, ennek
középpontjában Donatello Keresztelő Szent János szobrával.
Ez a művész egyetlen Velencében látható műve.
A milánóiak kápolnája, vagy a firenzeiek kápolnája egy
általános jelenség: minden független állam a másik fővárosában
fenntartott egy saját templomot vagy kápolnát. Olaszországban ma
ez már csak Rómában maradt fenn, ahol továbbra is minden
középkori és modern nemzetnek van egy saját nemzeti temploma.
Ahol a középkori államok összeolvadásából született a mostani
modern nemzet, ott több nemzeti templom is lehet. Spanyolország
esetében pl. ez azt jelenti, hogy az aragóniai és a kasztíliai
korona római temploma is fennmaradt.
Innen kettővel jobbra, már közvetlenül a
sekrestye mellett található a Bernardo-kápolna, amelynek oltárát
Bartolomeo Vivarini 1482-ben festett táblaképe, a Madonna és a
Gyermek Szent Andrással, Bari Szent Miklóssal, Szent Péterrel és
Szent Pállal díszíti. A képet az 1631-es pestisjárvány
után az Egészség Madonnájának is nevezték.
A főhajó közepén található kórus az egyedüli, amely eredeti helyén maradt meg Velencében. A külsejét 1475-ben márványlapokkal borították. A domborművek rajta egyházatyákat és prófétákat ábrázolnak.
A főhajó közepén található kórus az egyedüli, amely eredeti helyén maradt meg Velencében. A külsejét 1475-ben márványlapokkal borították. A domborművek rajta egyházatyákat és prófétákat ábrázolnak.
Tőle balra található a Pesaro kápolna, és az oltáron Tiziano Pesaro Madonna című festménye. A Szűz előtt lobogó zászlón a Borgia családból származó VI. Sándor pápa címere látható, ugyanis a kép Jacopo Pesaro 20 pápai hajó kapitányaként aratott 1502-es győzelméről emlékezik meg.
A megrendelő ezzel az alkotással kelt versenyre a család másik ágával, amely viszont a sekrestyében található Madonna a zenélő angyalokkal című művet rendelte meg Giovanni Bellinitől. Az 1478-ban készült festmény a velencei festészet egyik legjelentősebb remeke.
Műkincsek gyűjtőhelye, művészek nyugvóhelye, és mindez egy szellős itáliai gótikus templomban... Kell ennél több? Nekünk ez az egyik kedvenc velencei templomunk.
A képeket nagy felbontásban itt
látod.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése