Velence a lagúnák városa, ahol a gondolások
énekelve visznek minket körbe a szebbnél szebb paloták között.
Legalábbis a köztudatban ez a kép él. Valójában az átlagos
turista kettőször is meggondolja, hogy gondolázzon-e, mert elég
drága. Jellemzően a lábunk vagy a vaporetto szokott minket célba
juttatni. Aki Velencébe megy, az általában a Piazzale Roma
parkolójába, vagy a S. Lucia pályaudvarhoz, vagy esetleg
a Riva degli Schiavoni mólójához érkezik. A velencei
tömegközlekedés csak a legfontosabb útvonalakat fedi le:
végigmehetünk a Canal Grandén, körbehajózhatjuk a
történelmi várost, és eljuthatunk a Lidóra, Chioggiába,
és a környező szigetekre, mint pl. Muranóra, Buranóra,
Torcellóra, vagy a még kisebb célpontokra, mint a
temetőszigetre, vagy S. Giorgio szigetére. Minden egyébre
ott van a lábunk.
A szűk lagúnák mentén közlekedni igazi kihívás. A házszámok
az ezresek körében mozognak, egy gps-es térkép nélkül könnyű
eltévedni. Ráadásul ember legyen a talpán, aki tudja mikor kell
átmenni a túloldalra, mert nem lesz több híd arrafelé, amerre
menni szeretnénk.
A gondolások viszont a legkülönfélébb helyekre
kalauzolnak el minket, nekünk pedig csak nézelődni kell. Ez a
hajóféle már 1094-től ismert és kiválóan alkalmas a szűk
csatornákban való közlekedésre. A reneszánsz időszakban számuk
elérte a tízezres nagyságot, de manapság - a modern világ
vívmányainak és a hidak számának növekedése miatt - csak
400-500 van belőlük. A hajótest különleges kiképzésének
köszönhetően egy ember is elég az irányításukhoz és csak
nagyon extrém körülmények között borul fel.
Érdekes, hogy a város talapzatának süllyedése
miatt már a gondolák se jutnak el mindenhova, ugyanis egyes kisebb
hidak alatt már nem férnek el. A gondolások száma korlátozott,
nagyon zárt közösséget alkotnak, nőt nem vesznek fel maguk közé.
Az áraik a gondolás tapasztalatától is függnek: egy kezdő
gondolással van, amikor 40 euróért is utazhatunk, de egy óra ára
könnyen meghaladhatja a 100 eurót is.
A vaporetto a velencei vízibusz neve. A
jegyek mindig időalapúak, az olaszországi szokásoktól eltérően
itt még a menetrend betartására is számíthatunk. Persze
Velencében senki se akarja magát Svájcban érezni, hiszen
Olaszországban a pontosság is csak olaszosan értendő. A vaporetto
kifejezetten stabil jármű, de ez relatív. 1970. szeptember 11-én
tornádó pusztított a városban, ami felborított egy vaporettót.
A 21 halott között magyarok is voltak.
A hajókat a személyszállításon kívül a bolti árufeltöltésre is használják. Nem egyszer kellett kerülgetnünk az éttermek és boltok mellett kirakodott árukat, amelyeket kisebb-nagyobb motorcsónakokon juttattak célba. Velencében a szemétszállítás is vízi úton történik.
A hajókat a személyszállításon kívül a bolti árufeltöltésre is használják. Nem egyszer kellett kerülgetnünk az éttermek és boltok mellett kirakodott árukat, amelyeket kisebb-nagyobb motorcsónakokon juttattak célba. Velencében a szemétszállítás is vízi úton történik.
A velencei tömegközlekedés tehát szó szerint
értendő: van a tömeg, amely közlekedik. A karnevál során sok
helyen szinte lélegezni se lehet, és az év legvalószínűtlenebb
időszakaiban is állandóan csoportosan közlekedő turistákba
botlunk. Itt soha sincs holtszezon.
Végülis gyalog szinte mindenhova eljuthatunk: a
Piazzale Romától az Arzenál legtávolabbi csücskéig folyamatos a
szárazföldi összeköttetés. A gyalogosnak csak egy ellenfele van:
az acqua alta, vagyis a dagály, amely elönti a várost. A
legalacsonyabb pont a Sz. Márk tér, és amennyiben a dagály 80
cm-nél magasabb, úgy errefelé már csak korlátozottan tudunk
közlekedni. A modern technika viszont ebben is segít: különféle
applikációkat találunk, amelyek grafikonnal mutatják a dagály
előrejelzést, a WVF-Water on the Venice Floor viszont ezt
azzal is megtoldja, hogy pirossal jelzi a térképen az aktuálisan
víz alatt lévő területet. Ez viszont csak internettel működik,
mivel offline változat nem készült.
Előre tehát bátran, a város tele van
érdekesebbnél érdekesebb látnivalókkal, amelyek csak a
felfedezésre várnak!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése