2017. december 26., kedd

Ca’ Rezzonico, avagy a 18. századi Velence Múzeuma

A Canal Grande mentén sétálva temérdek palotára bukkanhatunk. Ilyen például a Dorsoduro negyedben található Ca’Rezzonico palota, Baldassarre Longhena mesterműve. Századokkal ezelőtt az épületet gazdag nemesi családok birtokában volt, ma 18. századi Velence Múzeumaként (Museo del Settecento Veneziano) várja a látogatókat. A palota helyén eredetileg az ősi velencei nemességhez tartozó Bon család két háza állt. 1649-ben Filippo Bon bízta meg Baldassare Longhena építészt, hogy tervezzen a család számára egy új palotát. Longhena tervei alapján 1667-ben kezdődött meg az építkezés, de 1682-es haláláig csak az első emeletet tudták befejezni. Az építkezést ezt követően több évtizedig felfüggesztették a család anyagi gondjai miatt. A palota további fejlesztését – már az új tulajdonosok, a Rezzonico család által megbízott – Giorgio Massari folytatta 1750-ig.
A Velencei Köztársaság bukása után a Rezzonico család a ház művészeti kincseinek  elárverezésére, végül az épület eladására kényszerült. A következő évszázadokban a palota kézről kézre szállt. Végül 1935-ben a palota a város birtokába került, melyben kialakították a 18. századi Velence Múzeumát.
A berendezés, a festmények és a többi műkincs nagy része különböző palotákból került ide, egész mennyezetek származnak máshonnan, de az összhatás mégis egységesnek mutatkozik. Találunk itt festményeket és freskókat Pietro Longhitól, Canalettótól, Francesco Guarditól, Giandomenico Tiepolótól. Maradtak eredeti díszítő elemek is: ilyen Pietro Viscontitól a bálterem trompe-l’oeil oldalfala (a fenti címer egy részlet innen); Giovanni Battista Crosato mennyezetfreskója (Apollo kormányozza a napkereket a kontinenseken), ami szintén a báltermet ékesíti; Giovanni Battista Tiepolo: Ludovico Rezzonico és Faustina Savargnan házasságának allegóriája.
A palota négyemeletes márvány homlokzata a Canal Grande felé néz, és tükrözi az építő család presztízsét. A megszokott velencei mintáktól eltérő homlokzaton Longhena érdekes világos-sötét hatásokat ért el. Az épületet hátulról egy szökőkúttal díszített udvar öleli körbe.
A Giusto Le Court (másik művéről itt olvashatsz) angyalkájával díszített lépcső után a bálterembe jutunk, amely közel 200 évig adott otthont a velencei felső tízezer legfényűzőbb ünnepségeinek. A monumentális terem egyedülálló volt Velencében, amit a mennyezet lebontásával és a két emelet teljes magasságának kihasználásával alakítottak ki. A mennyezetet Girolamo Mengozzi Colonna és Giambattista Crosato freskói ékesítik.

Emeletről emeletre barangolva láthatjuk, hogy az összegyűjtött műkincsek méltón idézik fel a 18. századi velencei gazdagok életét, de ezzel párhuzamosan megismerhetjük a kiállított csodás vásznak (Pietro Longhi, Francesco Guardi és Giambattista Pittoni művei) által az egykori velencei élet más területét is.
A második szinten berendezett trónterem (a mennyezetfreskó részlete a fenti szakállas babérkoszorús öregúr, vagyis az Érdem, a teljes képet itt találod) legszebb éke az Antonio Corradini szobrászművész által készített aranyozott rokokó stílusú trónszék (a lenti képen ennek egy részletét találod, a teljes székről itt található fotó). Emellett Andrea Brustolon csodálatos faragott bútorairól sem szabad elfeledkezni. Különleges élmény Antonio Corradini lefátyolozott asszonyt ábrázoló mellszobra, és a muránói csillárok is méltó módon tükrözik a korszak pompáját. 

Nem maradhat ki természetesen a korszak kínai divatja sem, ennek megfelelően a látogatás során számos távol keleti jellegű szobrot és mintát találtunk.
Az eredetileg a személyzet számára fenntartott harmadik szinten Egidio Martininak a 15. századtól a 20. század elejéig terjedő időszakot felölelő, figyelemre méltó festészeti gyűjteményét láthatjuk. Itt rendezték be az egykori Aido San Marchi gyógyszertár három szobáját is. A kedvencünk mindenesetre Canaletto alábbi két képe (Velencei látkép: a Canal Grande a Balbi palotától a Rialtóig, illetve a Capriccio portikusszal).
A Ca’Rezzonico palota méltón tükrözi a 17-18. század felső tízezrének hóbortos kicsapongásait. Ahogy belépsz a lenyűgöző termekbe, könnyű elképzelni a maszkos vidámságokat, a pezsgő ünnepségeket. Három emeletnyi pompa, csillogás, bujaság, mint egy időutazás Casanova korába…

A képeket nagy felbontásban itt látod.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése