Mostanában
láttuk az olasz–amerikai koprodukcióként forgatott Medici
sorozat második évadját. Ha figyelembe vesszük, hogy ez egy
fiktív történet, akkor könnyű szívvel megbocsájthatjuk a
változtatásokat, az egyszerűsítéseket, a szólamok pufogtatását.
A forgatási helyszíneken viszont mindig nagyot nevettünk, mert
Róma helyett előkerült a bagnaiai Lante villa parkja, illetve a
viterbói Pápák palotája; Milánót Mantova alakította a Szent György erőddel, a Te palotával, illetve a S. Lorenzo rotundával;
a firenzei jeleneteket részben Pienzában, részben Montepulcianóban
vették fel. Valami viszont legalább hasonlítani akart az eredeti
helyszínhez: ilyen a pienzai Piccolomini palotába varázsolt
Háromkirályok kápolnája. A Piccolomini palota „alakítja” a
firenzei Via Larga-i Medici palotát, ahol valóban van egy ilyen
kápolna, igaz kissé más az alaprajza. A sorozatban gyakran
előkerül a kápolna egyik ismert részlete, amin az idealizált
aranyhajú ifjú vezeti a családját, és népét. A sorozatban
nagyobb a tér, az alaprajz téglalap alakú, az oltár szélesebb a
valóságosnál, és közvetlenül a Lorenzót ábrázoló képrészlet
előtt található. Nagyon szeretjük ezt a kápolnát, így a
sorozat, Lorenzo il Magnifico, a festő Benozzo Gozzoli és un bloc a
kápolna rajongóinak szeretnénk egy kicsit kedveskedni pár
fényképpel a helyről, illetve pár magyarázattal mindenhez.
A
freskót valamikor 1459 és 1463 között készítette Benozzo
Gozzoli a Medici palota első, vagyis „nemesi” emeletén. A
kápolna alaprajza nagyjából egy T betűre emlékeztet, aminek a
szára az apszis, a feje pedig a „családi” tér, ugyanis ez a
család magánkápolnája. A freskó a Napkeleti bölcsek vonulása
helyett a pápa által vezetett 1459-es menetet ábrázolja, amely
Firenzén keresztül tartott Mantovába. A résztvevők pedig az
1439-es firenzei zsinatra is utalnak, amely a nyugati és a keleti
kereszténység közötti szakadás megszüntetését célozta.
Az
egész élén álló aranyhajú ifjú hivatalosan Gáspár király,
valójában viszont ez a fiatal Lorenzo il Magnifico idealizált
portréja. Erre utal az arcát övező babér is (laurus/Laurentius).
Előtte két apród viszi az ajándékait: a mirhát és a királyi
hatalmat jelképező kardot. Lorenzót lóháton követi az apja
(Köszvényes Piero) és szamárháton a nagyapja, az akkori családfő
(Öreg Cosimo, a Haza Atyja). Piero előtt áll egy a ló szemébe
néző figura: ő valószínűleg Cosimo törvénytelen fia (Carlo),
vagy a Medici család egyik azonosítatlan tagja. A Piero és Cosimo
közötti fekete hajú lovast pedig általában Piero öccseként,
Giovanniként azonosítják. Cosimo után egy afrikai személy töri
meg a sort, akit két felénk forduló lovas követ: a pej lovon a
milánói hercegség örököse (Galeazzo Maria Sforza), a barnán
pedig Rimini ura (Sigismondo Malatesta) ül.
Galeazzo
Maria Sforza feje mellett van két lófej, amelyek felett két fiatal
gyerek portréját találjuk: ezek a festés pillanatában ábrázolják
Köszvényes Piero fiait: a 11-13 éves Lorenzót és a 7-9 éves
Giulianót. Ha még egy sorral feljebb megyünk, akkor pont Lorenzo
és Giuliano fölött találjuk a festő, Benozzo Gozzoli önarcképét.
Ő az, akinek a piros sapkáján egy aranyszínű felirat fut végig,
amely egyben aláírás is: OPUS BENOTII (Benozzo műve). Benozzo
Gozzolitól balra és jobbra is találunk szakállas alakokat: ők
görög hivatalnokok. A festő feletti sorban a piros alapon arany
mintás fejfedős, lefelé konyuló szájú alak pedig a pápa: II.
Pius, eredeti nevén Enea Silvio Piccolomini. Mellesleg Pienza az ő
nevét viseli, ugyanis a pápa reneszánsz városként átterveztette
szülőhelyét, aminek a nevét is megváltoztatta.
Ha
jobbra fordulunk, akkor a sarokban három lovon ülő lányt látunk
(lásd balra lent): ők Lorenzo és Giuliano testvérei: balról
jobbra haladva Nannina, Bianca e Maria dei Medici, habár az
azonosításuk kérdéses. A sorozatban amúgy csak Bianca szerepel.
Az ajtó felett pedig Boldizsár király képében a bizánci
császár, VIII. Palaiologosz János portréját találjuk (lásd
jobbra lent). A vasrácsos ablak a császár és a lányok között
későbbi betoldás, eredetileg itt voltak a király ajándékait
hozó szolgák.
A
császárt követően el is jutottunk a lépcsőház felé nyíló
sarokhoz, amely szintén egy későbbi módosítás eredménye. Az
eredeti freskó most teljesnek tűnik, de ennek csak egy része
eredeti. Jacopo Chiavistelli a felújítás során azt az utasítást
adta, hogy az elveszett részekre stilárisan illeszkedő, de amúgy
semmitmondó elemeket kell festeni, így nem tűnik fel elsőre, hogy
sérült a kompozíció. A sarkot követően kezdődik a nyugati fal.
Itt bal oldalt találjuk a harmadik napkeleti bölcs ősz szakállú
portréját: ő lenne Menyhért, habár az alak valójában József
konstantinápolyi pátriárka vonásait viseli. Előtte haladnak az
ajándékot szállító apródok: az aranyból készült toronyszerű
tárgy az egyik kezében a tömjént tartalmazza.
Ha
eljutunk a kép kétharmadáig, akkor egy kék ruhában, a lován
leopárdot szállító ifjat látunk: ez Giuliano de Medici
idealizált portréja. Tőle jobbra pedig a Medici család
támogatóinak népes táborát találjuk, amint éppen a hegyi
ösvényen haladnak felfelé. A majom felett Bernardo Giugni alakja
található: ő Öreg Cosimo barátja és firenzei követ volt. Tőle
kettővel balra található Neri Capponi, amint az ég felé emeli a
szemét. Ő is Cosimo szövetségese volt. Tőle balra hátrafelé,
vagyis felénk fordul Benozzo Gozzoli a kékes fejfedőjével. A
felettük lévő sorban a fal felől balra haladva Angelo Tani
alakját csodálhatjuk (ő volt a Medici bank Brugge-i fiókvezetője),
akitől balra Francesco Sassetti található (ő genfi és lyoni
fiókot irányította). Benozzo Gozzoli alakja felett található
Dietisalvi Neroni, Cosimo későbbi ellenfele, tőle balra pedig a
szeme sarkával hátrafelé sandító alak Roberto Martelli, a Medici
bank római fiókvezetője. Egy újabb sorral feljebb, a zöld
csúcsos sapkás fiatal mögött látunk egy kék fejfedős fogurát:
ő Luca Pitti, a Pitti palota építtetője. A sorozat második
évadjának első részében merényletet követnek el Köszvényes
Piero ellen. A valóságban ezt a merényletet Luca Pitti szervezte,
a megbízó nem menekült meg, sőt, börtönben halt meg.
A
mennyezet faborítását, illetve az intarziás padokat Giuliano
Sangallo rajza alapján készítették. Az apszis (lásd balra) két
oldalát is Benozzo Gozzoli festette: itt angyalokat ábrázolt a
mestere, Beato Angelico stílusában. Az oltár feletti kép másolat:
Filippo Lippi Gyermek Jézus imádata című festményének eredetije
ma Berlinben található.
Cserében
a palotában egy másik Filippo Lippi-féle Madonna a Gyermekkel
témájú képet találunk (lásd lent középen). Igaz ennek még az
a különlegessége, hogy a hátoldalán fennmaradt Lippi
stílusgyakorlata (lásd lent jobbra).
A
palotát Öreg Cosimo építtette az 1440-50-es évek fordulóján és
szerintünk a kápolna mellett az egyik legszebb eleme pont az udvar.
1659-ig
az épület a család tulajdonában maradt, viszont ekkorra már a
Pitti palotában székelt a nagyhercegi udvar, a régi Medici palota
elvesztette funkcióját, így egy firenzei bankár család, a
Ricciardik vásárolták meg. Hozzájuk köthető a tükörterem kialakítása, amelynek a mennyezeti freskóját Luca Giordano készítette az 1680-as években. Szépnek szép, de a Benozzo Gozzoli-féle freskókat jobban szeretjük.
Ricciardik vásárolták meg. Hozzájuk köthető a tükörterem kialakítása, amelynek a mennyezeti freskóját Luca Giordano készítette az 1680-as években. Szépnek szép, de a Benozzo Gozzoli-féle freskókat jobban szeretjük.
Amúgy
még különféle termeket találunk itt, de talán csak az egyik
fogott meg: ez az olasz köztársasági elnök hivatali hálószobája,
amikor Firenzében tartózkodik (lásd lent).
Itt
találtok még képeket a kápolnáról.
Itt
pedig egyben láthatjátok a freskósorozatot.