Magyarország
mellett kedvelt úti célunk Olaszország, ahova – ha lehetőségünk
engedi – többször is elutazunk.
Korábban sok helyen megfordultunk már együtt és külön is.
Most
novemberben pedig alig vártuk a trieszti utunkat, amikor Balázs
konferenciás programja után turistáskodni is tudtunk. Habár ez az
út kissé megfázósan kezdődött, a trieszti látványvilág,
illetve a friss tengeri levegő kárpótolt minket. Különösen úgy,
hogy két nap alatt megismertük a ködös, illetve
a napos trieszti
városképet is.
Trieszt
az Adriai-tenger mélyén, stílszerűen a trieszti öbölben fekszik
és Friuli
Venezia Giulia tartomány központja. Habár nem kis település, a
központ könnyen
körbejárható gyalog, sőt még praktikusabb is
az autómentes közlekedés, hiszen nehéz szabad parkolót találni.
Ráadásul a központnak vannak részei, ahova a
megfelelő engedély hiányában nem
is szabad behajtani gépjárművel.
Mi az autót egy parkolóházban hagytuk. A
város amúgy tömegközlekedéssel is könnyen megközelíthető,
ugyanis a Flixbus járataival minden nap elérhetjük, és
csillagtúrák szervezésekor kiválóan alkalmas bázisnak. A
tengerparti sétánnyal szegélyezett városból ugyanis eljuthatunk
pl. Predjama-ba, Miramare-ba,
Duino-ba
és Aquileia-ba,
illetve közel van több barlang (pl. a postumiai
és a Grotta
Gigante),
no meg a szomszédban fekszik a Doberdó és a Goriziai-medence, ami
bővelkedik az első világháborús emlékekben. Predjamába, Miramaréba,
Duinóba és Aquileiába most mi is ellátogattunk, ezek szemet
kápráztatóak, így ha erre jártok ezeket semmiképpen se
hagyjátok ki. Egy későbbi beszámolóban majd írunk róluk
részletesen.
Trieszt
hosszú történelme során többféle uralom alatt állt, amelyek a
város kultúráját is formálták. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a
város a latin, a szláv és a germán kultúrák találkozási
pontja. Trieszt szellemiségére igencsak rányomta a bélyeget a
Monarchia multikulturális légköre, és az utcákon sétálva
kicsit olyan, mintha egy osztrák, vagy magyar nagyvárosban járnánk.
Mondjuk a történelmi multikulturalizmusból nem sok maradt, és az
első világháború előtti állapotokhoz képest a mostani Trieszt
csak árnyéka önmagának, de azért van itt élet. Egyesek szerint
Trieszt maga a bárok városa. Mondjuk mások – főleg az
Észak-kelet-Olaszországi lakók – szerint a triesztiek az olasz
„skótok”. A mi tapasztalataink alapján ez csak azt erősíti
meg, hogy Olaszországban rájár a rúd a kikötőkre, hiszen a
nyugati olaszok Genovát emlegetik a fösvények paradicsomaként.
Triesztben
könnyű eligazodni. Mi a tengerpart felé kezdtük a barangolást,
ahol már messziről láthattuk a mólóknál pihenő
vitorláshajókat, kereskedelmi hajókat, ami természetes, hiszen
Trieszt a
tengeri
kereskedés egyik fellegvára. Miközben a játszadozó sirályok,
hajók mellett sétáltunk, a tiszta kék vízben gyönyörű
medúzákra lettünk figyelmesek, amelyek olyanok voltak mint egy
fehér csipke.
A
part mellett több mólón is nézelődhetünk, köztük a
leghíresebb a tengerbe 200 méter hosszan
benyúló Audace
móló,
amely
a ködös
és napos időben egyaránt
festői
látványt mutat. Ezt
az 1918. november 3-án befutó olasz torpedórombolóról nevezték
el.
Innen nem messze, közvetlenül a part mellett egy dekoratív
szoborcsoportot láttuk meg, amely a partra érkező katonát és a
várakozó
helyi asszonyokat ábrázolja. A szobor egyszerre hétköznapi,
másfelől merész. A bronz szobor együttest 1966-ban Fiorenzo Bacci
formázta meg, aki a hősies katonát állította szembe a hétköznapi
varrónőkkel. Még az ábrázolt cérna, a spulni, illetve az olló
is élethű. Ez a jelenet a valóságban egy időben, de más
helyszínen történt, és mégis összekapcsolódik. Az olasz erők
hősies érkezéséhez pedig az is hozzátartozik, hogy a Monarchia
már 1918. október 31-én feladta a város, így nem volt senki,
akinek az elnyomása alól fel kelljen szabadítani azt. Máshol
„legalább” a jugoszláv delegációkkal kellett egyezkedni,
ugyanis a Monarchia hadereje november elejére már összeomlott,
jórészt a III. piavei csatának köszönhetően. A hősies
szobornak tehát igazából a Piave mellett lenne a helye, de ne
legyünk telhetetlenek.
A
tengerparti séta után ideje volt, hogy a város belsejével is
ismerkedjünk. Utunkat az 1756-ban létrehozott mesterséges kikötő
felé folytattuk, amit a triesztiek Canale
Grande-nak
neveztek el. Ez
egyáltalán
nem hasonlít a névadó velencei „testvérére”, de a kis
kávézókkal, éttermekkel szegélyezett tér meglehetősen
romantikus. A végén feltűnő Sant'Antonio
Nuovo
templom számára
pedig nagyon jó előteret biztosít.
Ez utóbbiról majd még bővebben is beszámolunk. A
Canale
Grande-t átszelő két kisebb híd is hangulatos. A Vörös-híd
melletti piacnál
a
zöldség és gyümölcs illata csapott
meg minket.
Ráadásul a James Joyce-ról készült szobor is jól mutat. Ezt
Nino Spagnoli készítette 2004-ben.
A
Canale Grande közelében, a Piazza
Del Ponterosso
tér közepén, a Giovanni
Mazzoleni-féle szökőkút kis puttója csalogatott minket, majd
tovahaladtunk a Sant'Antonio
Nuovo
templom irányába. A tér többi híres épülete is nagyon szép,
legyen szó a Carlo
Schmidl színházi múzeumról,
Arduino Berlam “vörös
felhőkarcolójáról”,
Trieszt Stella
Polare
nevű
történelmi
kávézójáról, a Carlo Maciachini építész-féle szerb
ortodox templomról,
és nem utolsó sorban a Matteo Pertsch által tervezett Carciotti
palotáról.
A
Sant'Antonio
templomot
(lásd
lent) a
svájci Pietro Nobile tervezte neoklasszikus stílusban. Az
építkezésre 1825 és 1849 került sor. A homlokzatát alkotó hat
jón oszlop a budapesti Nemzeti Múzeumra emlékeztetett minket. Az
oszlopok felett Francesco Bosa szobrait láthatjuk, melyek a város
védőszentjeit ábrázolják: Szent Justust, Szergioszt,
Serviust, Maurót, Eufémiát
és Teklát.
Két orgonája is van, de a belseje eltér attól, amit megszoktunk
az olasz templomokban. A hatalmas ablakkal megvilágított tágas
teret boltívek szegélyezik, de minket inkább csak az apszis
freskója fogott meg, amelyet Sebastiano Santi festett
1836-ban.
Ez a kép
Jézus
dicsőséges bevonulását ábrázolja Jeruzsálembe.
Ezt
követően a már említett szerb ortodox egyház épületébe is
betértünk (lásd
fent),
amelynek
varázslatos a kék kupolája. A Szentháromság
és a Szent Szpiridon
szerb ortodox templomot
Carlo
Maciachini tervezte 1869-ben. Négy
kék kupolás harangtornya és a külső falak mozaikjai bizánci
stílust tükröznek.
A homlokzatát kilenc nagy szobor díszíti, amelyeket Emilio Bisi
milánói szobrász készített. A belső tere is tele van
mozaikokkal,
amelyeket
az
arany és a kék szín uralja.
A templom díszítésben még Pompeo Bertini festőművész és
Antonio Caremi díszítőművész is segédkezett. A 40 méter magas,
38 méter
hosszú
és 31 méter
széles
templom 1600 hívő befogadására képes.
Később,
a Canale Grande-tól nem messze, Trieszt másik híres téren
folytattuk a nézelődést. A
Piazza
Unita d'Italia
a
város
legnagyobb tere, ahol a századfordulóban épült paloták állnak.
A legek kedvelői úgy is
ismerhetik, hogy ez Olaszország legnagyobb tengerre néző tere. A
12 000 négyzetméteres terület
tenger felőli részén az
1850-es évekig a
kikötő állt. Mára
csak a szuggesztív tengerparti sétány maradt, de ez esztétikailag
csak javított a helyzeten. A
téren éppen a karácsonyfákat díszítették, amikor
arra jártunk. Ez november első fele volt, de sohase lehet elég
korán kezdeni. A tér két
központi helyén VI.
Károly császár 1728-ban
készült szobra és
a Négy
Kontinens 1754-ben
emelt díszkútja
áll. Itt egy kedves helybéli idős bácsi mesélt a kút alakjairól
amit Balázs segítsége
nélkül is értettem. Hiába, lassan, de biztosan az olasz
nyelvtanulás is meghozza a gyümölcsét.
A paloták közül fontos
megemlítenünk az
eklektikus stílusban épült Városházát
(ezt
a tengerrel szemben találjuk),
a barokk Pitteri
Palotát,
illetve a neoreneszánsz Lloyd
Triestino Palotát.
Az utóbbi a
Lloyd hajótársaság
székhelye volt, most pedig
a tartományi kormányzat
tevékenykedik benne. A
tér egy igazi hatalmi központként működik, ugyanis nemcsak a
városházát, hanem a prefektusi hivatalnak otthont adó palotát is
itt építették fel. Ez utóbbit a Lloyd-dal szemben találjuk.
Miközben a tér pazar
épületeiben gyönyörködtünk még az időről is elfeledkeztünk,
viszont mielőtt
ebédelni mentünk volna, egy másik híres tér, a Piazza
Della Borsa felé
sétáltunk. Ez
közvetlenül
a Piazza
Unità d’Italia mellett található, és
itt
főleg gazdasági épületek találhatóak, de a tér közepén az
osztrák I.
Lipót
császár szobrára
és
a Neptun-kútra
is felfigyeltünk. A leghíresebb
palota például az Antonio Mollari által tervezett tőzsdepalota
(Borsa Vecchia). Ez
Trieszt egyik legjelentősebb klasszicista emléke,
és az ék alakú épület
olyan, mint egy görög templom. Fő homlokzatát négy dór oszlop
alkotja, amelyeket fríz és timpanon
koronázza.
Az alsó oszlopfülkékben négy szobrot, középen pedig egy
hatalmas ajtót láthatunk: a
szobrok a négy
földrészt jelképezik.
A négyes szám máshol is
feltűnik, ugyanis a homlokzat középső
sávjában négy
domborművön
négyesével tevékenykednek a puttók.
Egy finom helyi ebéd után még
visszatértünk a Canale Grande-hoz,
majd elindultunk San
Giusto dombja
felé. A meredek
domboldalra
fárasztó felmászni, de a látványért megéri. Miközben felfelé
haladtunk, az Orto
Lapidario-ba is
bekukkantottunk, ahol a sok régészeti
emlék között a régészet
egyik meghatározó alakja, a német Johann Joachim Winckelmann
nyugszik, akit Triesztben
gyilkoltak meg 1768-ban.
Születésnapja (december
9.) a régészet világnapja.
A San Giusto erőd és a mellette
található katedrális fenomenális. Az
erődöt 1470–1630 között építették, viszont
a régészeti feltárások
alapján ezen a területen korábban
is egy katonai építmény
állt. Ennek az állapota az idők során annyira
leromlott, hogy
1470-ben, egy
városi felkelés leverését követően,
III.
Frigyes császár
parancsára a
város lakóinak költségén kellett felújítani. Ezek a munkálatok
valójában egy teljesen új épületet eredményeztek. A
Habsburg uralom alatt
az erődöt folyamatosan
bővítették,
viszont ez mára elvesztette katonai szerepét, ugyanis a látogatók
a város védőszentjéről
elnevezett múzeumot találják
a falai között,
ahol középkori fegyvereket, bútorritkaságokat
nézhetnek
meg.
Mi most csak a templomba mentünk
be, és az erődöt kívülről tekintettük meg. Az
erődhöz tartózó székesegyházat
egy
5. századi kora keresztény épület romjaira építették. A két
oldalára a 9. és a 12. században hozzáépítettek egy-egy
templomot, majd ezt a három templomot a
14.
században
egyesítették: így kialakult mai öthajós formája.
A
harangtornya 1337 és 1343 között épült. A
homlokzat díszítései részben újrahasznosított ókori emlékek.
Ezek is szépek, de leginkább a
14. századi rózsaablak nyűgözött le minket, mielőtt
beléptünk volna a templomba.
A hajókat
oszlopok választják
el egymástól, amelyek szintén újrahasznosított ókori emlékek.
Az apszisok
díszítései is
lenyűgözőek.
A
legérdekesebb mozaikot a
jobb oldali mellékhajónál fedeztük fel, és
ez Jézust ábrázolja.
Ezzel csak a Szűz Máriát
ábrázoló másik mozaik vetekszik.
Az erőddel
és a katedrálissal szemben
első és második
világháborús emlékműveket
láthatunk.
A Nagy Háború kapcsán a
várost elfoglaló harmadik hadsereg dicsőségét zengi egy
szarkofág. A székesegyház és az erőd közötti területet pedig
a második világháborús felszabadulási emlékmű uralja. Innen
szép kilátás nyílik
Triesztre.
A
dombról lefelé, mielőtt
a
Santa
Maria Maggiore templomba
tértünk volna be, Trieszt egyik római kori látnivalója mellett
sétáltunk el (lásd fent). Az Arco
del Cardo
Tergeste római város főutcájának egyik kapuja volt. Az utca
megmaradt szakaszát is láthatjuk a kapu körül. A kapu 7,2 méter
magas, 5,3 méter széles, és
2
méter vastag. Korinthoszi pillérfővel, kazettás mennyezettel és
díszített ívvel rendelkezik. A város másik római korból
megmaradt
műemléke a színház, de erről majd a templom után írunk.
A
Santa
Maria Maggiore
a jezsuiták barokk plébániatemploma, amelyet a 17. században
építettek. Giuseppe Mezler és Gregorio Salateo
volt az első két trieszti jezsuita, akik 1619-es
érkezésüket követően rögtön megalapították a helyi jezsuita
kollégiumot. E
mellé épült a templom.
Az alapkövet Rinaldo Scarlicchio püspök tette le 1627. október
10-én, de az építkezés még sokáig húzódott. 1682-ben, még a
felszentelés napján sem volt teljesen kész, sőt egy tűzvész
miatt később
sem
tudták befejezni. 1773-ban, a rend megszűnésekor még a kupola,
két oltár és más építészeti elemek is hiányoztak. A kupolát
végül
csak 1817-ben
fejezték
be.
Nem
tudjuk pontosan kik voltak az építészei. Több nevet is szoktak
említeni, de a legbiztosabb Andrea
Pozzo, hiszen
ő a jezsuita templomok főépítészeként biztosan jóváhagyta a
terveket.
A templom belseje nem múlja felül a
San Giusto katedrálisét, de itt is találhatunk szép díszítéseket.
A főoltáron Szűz Máriát
láthatjuk a Mennybevitel pillanatában. A szentségmutató mindkét
oldalán jezsuita szenteket ábrázoló szobrokat találunk. Az
1742-ben épült fehér márvány szószék díszítései is
egyedülállóak, de legjobban a központi hajó félgömb alakú
nyolcszögű kupolája tetszett, amelyet Giovanni Righetti tervezett.
A rozettás kupola csegelyein Giuseppe Bernardino festette meg a négy
evangélistát.
A már említett színházat
Traianus
császár
uralkodás alatt építették
a San
Giusto domb lábánál. Kialakításánál
felhasználták
a domb
lejtőjét is. Nagy valószínűséggel Q. Petronius Modestus is
szerepet játszott az
építkezésben, mert a helyszínen több feliraton szerepel, mint
megrendelő.
A
színházban 6 000 fő fért el. A
nézőtér alsó része
kőből, a felső része pedig fából készült. A római birodalom
bukása után a színházzal
nem foglalkoztak, így a természet
visszahódította, és
csak az 1930-as években
tárták fel. A cavea
fala épen megmaradt, de a színfalakat már nem építették vissza.
Az ásatások során megtalált szobrokat, feliratokat a Városi
múzeumban
(Museo Civico) nézhetjük
meg.
A színház után már a
szállásunk felé sétáltunk és a Corso
Italia-hoz,
Trieszt
legfontosabb utcájához
értünk. Itt tartják legtöbbször a felvonulásokat, történelmi
eseményeket, ünnepeket. Itt inkább a kirakatokat szemléltük, de
néhány üzletbe is
betértünk, hogy megnézzük a kínálatot
és hogy egy
kicsit felmelegedjünk. Az utcán
Umberto Saba
trieszti író szobrára
is rábukkantunk. A bronz alkotást
James Joycéhoz hasonlóan Nino
Spagnoli készítette és 2004 óta áll a Via Dante, illetve
a
Via San Nicolò
metszéspontjában.
A szobrászművész Federico Patellani fotója alapján formálta meg
az írót. A szobor lábánál látható plakettre az 1944-es „Avevo”
című versét
írták.
Amolyan bónuszként este
eljutottunk a Caffè
San Marcóba,
amely a város egyik történelmi kávéháza (és könyvesboltja),
ugyanis itt szervezték a konferencia résztvevőinek a vacsorát.
Ennek közvetlen szomszédságában találjuk Európa második
legnagyobb zsinagógáját.
Ezt méreteiben csak a budapesti, Dohány utcai múlja felül. Eleve
ez az információ is jelzi, hogy a Monarchia zsidó közösségei
között milyen fontos volt a trieszti. A zsinagógát négy év
után, 1912-ben avatták fel. A templom ma is működik, és bizonyos
napokon tátogatható. A zsidó közösség viszont mára erősen
lecsökkent, ugyanis az 1931-es kb. 5000 főből csak 2300 élte túl
a második világháborút. A különbség jórészt az auschwitzi
megsemmisítő táborban halt meg. A túlélők száma az elvándorlás
miatt tovább csökkent, így ma már csak körülbelül 700 főt
számlál a helyi közösség.
Ha Olaszországot egyszer látod
beleszeretsz. Ha többször, akkor pedig biztosan nem unod meg, mert
minden szegletében van valami különlegesség. Ilyen Trieszt is,
melynek épületei, terei, múltja tükrözi az olasz vitalitást, és
még érdekesebbé teszi, hogy ez keveredik a Monarchia
történelmével. Most is kellemes visszagondolni a tengerparti
sétákra, a játszadozó sirályokra, illetve az impozáns épületek
látványára.
Reméljük
ezzel a kis ízelítővel kedvet kaptok ahhoz, hogy elmenjetek
ebbe a pompás
kikötővárosba.
Itt
találtok további képeket a Canal Grandéról.
Itt
láttok még képek az evangélikus templomról.
Itt
a San Giusto székesegyházról.
Itt
a Santa Maria Maggiore templomról.
Itt
a szerb ortodox templomról.
Itt
a Sant'Antonio Taumaturgo templomról.
Itt
vannak még képek a Piazza Unitàról.
Ide
raktuk az emlékműveket, és egyéb szobrokat ábrázoló fotókat.
Ide
a madarakról készült fényképeket töltöttük fel.
Ide
a kikötőről kattintott felvételeket.
Itt
pedig a vegyes, máshova be nem sorolt fotók kerültek.