A lyoni székesegyház nem a francia gótika legismertebb példája,
mégis az ezt jellemző stílusok kiegyensúlyozott egybefonódása
az egyik legszebb francia templommá teszi. A történelmi múltja
pedig mindezt csak még érdekessé varázsolja. A hely jelentőségét
csak növeli, hogy 1079-től a lyoni érsek Franciaország prímása,
tehát a franciák esetében a lyoni Sz. János székesegyház
ugyanazt a funkciót tölti be, mint Magyarországon az esztergomi
bazilika.
Lyon jelenlegi székesegyházát 1180-ban kezdték el építeni
egy ugyanitt található korábbi, meroving kori templom helyére. A
munkálatok az apszissal és a két kereszthajóval, illetve a főhajó
első négy ívével kezdődtek, a 13. és 14. században a hajók
utolsó négy ívével és a homlokzat aljával folytatódtak, majd
1481-ben, a homlokzatnál fejeződtek be, amikor elhelyezték ennek
csúcsára az Atya szobrát. Ezt követően már csak az úgynevezett
Bourbon-kápolna kialakításával történt jelentősebb
változtatás. A stílus ennek megfelelőn változik, és az apszis
román jellegétől eljutunk a homlokzat lángoló gótikájáig. Az
épület több alkalommal is károkat szenvedett: 1562-ben a
kálvinista csapatok pusztították (ekkor fejezték le a portálok
szobrait); 1791-ben a középkori kórust rombolták le, viszont ezt
1935-1936-ban újjáépítették; majd 1944-ben elpusztult pár
eredeti üvegablak.
A homlokzat és a székesegyház
előtti tér a nyári lyoni fényjátékok egyik állandó helyszíne.
Mi sajnos ezt nem láttuk, de mások fotói
alapján csodálatos élmény lehet.
A bélelt kapukat 320
kő dombormű díszíti. Érdemes részletesen megcsodálni őket. A
középső portál két oldalán 32-32 dombormű található, a két
szélső bejáratot pedig mindkét oldalról 24-24 dombormű díszíti.
Ezek az alábbiakat ábrázolják: a Teremtés (43 dombormű),
Keresztelő Sz. János élete (16 dombormű), az évszakok
váltakozása (12 dombormű), a csillagjegyek (12 dombormű), szentek
élete, illetve egyéb különálló események (237 dombormű). A
pontos listát francia nyelven itt
találod. A jeleneteket mindig az ajtótól kifelé haladva, alulról
felfelé kell olvasni. Ezt a sorrendet tovább komplikálja, hogy
mindig a jobb oldalon kell kezdeni, majd az ajtók bal és
jobboldalán található oszlopok domborművei váltakozva
következnek egymás után. Ez az olvasási sorrend az üvegablakokra
is érvényes.
A központi portál felett a Kabbala 72 angyala sorakozik (részben
fej nélkül). A jobb oldali (déli) kapu feletti dísz valószínűleg
Szűz Mária megkoronázását, a bal oldali (északi) portál
feletti pedig valószínűleg Sz. Péter apostolt ábrázolta.
Az ellenhomlokzat és a két kereszthajó rózsaablaka 1241 és
1392 között készült. Mindegyiket a kékes-lila árnyalatok
jellemzik, de az északi kereszthajó rózsaablaka melegebb, a délié
pedig hidegebb tonalitású, hogy kompenzálja a napfényt.
A
főhajó bal oldalán található szószéket a 13. században
készítették.
A baloldali mellék- és kereszthajó
találkozásánál 1661 óta működik az asztronómiai óra, amely
minden nap 12, 14, 15, illetve 16 órakor még egy kisebb órajátékot
is játszik. 1379-es az ezt megelőző szerkezet legkorábbi
említése, viszont ezt 1562-ben elpusztították, hogy majd 1661-ben
újjáépítsék.
A jobb oldali mellékhajóból nyílik
az úgynevezett Bourbon kápolna. Ezt 1486 és 1500 között
építették lángoló gótikus stílusban. Eredetileg Charles de
Bourbon lyoni érsek utasítására, majd 1488-as halála után
testvére, Pierre II de Bourbon herceg fejeztette be.

Látnivaló
tehát van elég. Bármikor érdemes menni, de a decemberi fényfestés
mellett azok a napszakok a legjobbak, amikor erősen és kissé
oldalról süt a nap, mivel ekkor gyönyörűek a fények.
A
képeket nagy felbontásban itt
látod.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése