Ahogy
nászutas beszámolónkban már jeleztük, Usse vára
Csipkerózsikáról szól. A hagyomány alapján ugyanis Charles
Perrault ezen a tájon sétált, és ez a kastély ihlette, amikor
papírra vetette Csipkerózsika meséjét. A legenda egyik buktatója,
hogy a mese már korábban is létezett, csupán szájhagyomány
útján terjedt, vagyis ennek kialakulásához semmiképpen sem
járulhatott hozzá az usse-i kastély. A tulajdonosoknak viszont
annál inkább hasznára van a történet, ugyanis ezzel a
meglehetősen légből kapott mesével még több turistát tudnak
birtokukra irányítani. A vár ugyan nem csúnya, de egyáltalán
nem érdemli meg azt a felhajtást, amit mai urai, a Blacas hercegek
tulajdonítanak neki.
A
terület első ismert ura I. Gelduin viking vezér volt, aki
természetesen egy erődöt is emelt a mai vár helyén, igaz ezt még
csak fából. Az erősség már meglehetősen romos állapotban volt,
amikor VII. Károly francia király kapitánya, V. Jean de Bueil
felépítette a mostani épület magvát. Ez a 15. század közepén
történt, a 100 éves háború után, így az amúgy nem túl
jelentős katona még nem ismerhette az itáliai reneszánsz
építészetet, vagyis még csak egy erődöt, és nem egy kastélyt
akart magának. A mostani kéjlak a későbbi átalakítások
eredménye, mai formáját csak a 19. századra nyerte el. Habár V.
Jean de Bueil Jean D'Arc támogatójaként nem vitte túl sokra, a
fia viszont annyira jól házasodott, hogy feleségül vehette VII.
Károly király és szeretője, Agnès Sorel egyik lányát:
Jeanne-t. Jeanne de France nővére, Charlotte pedig egy másik
királyi szerető rokona volt, ugyanis ő volt az általunk már
Chaumont-sur-Loire, és Chenonceau kapcsán oly sokszor
emlegetett Diane de Poitiers anyósa.
Amikor
megérkezünk a helyszínre, akkor a vár alatti út mentén találjuk
a parkolót. A mi kocsink már nem fért el, így ezt a kastéllyal
szembe található út mentén hagytuk. Mások is így csinálták,
lehet követni a példánkat. A kassza kissé zsúfolt, de elég
könnyen bejutottunk. Ezt követően egy emelkedőn lehet felmenni a
kastélyhoz, vagy lehet egyet sétálni az előkertben. Mi az utóbbit
felülről csodáltuk meg: másnak is ezt ajánljuk.
Amikor
felérünk a „kaptató” tetejére, akkor balra találjuk a
kápolnát, előttünk pedig ott magaslik a vár. Ennek felénk eső
szárnya a legrégebbi, amelyet még a 15. században emeltek. A vele
szemben található, és az összekötő szárnyat már a 16.
században reneszánsz stílusban építették Charles D’Espinay és
Lucrèce de Pons megrendelésére. A kastély legkésőbbi része egy
kis méretű, C alaprajzú pavilon a díszudvartól jobbra, ugyanis
ezt 1690-ben emelték Vauban marsall lánya, és Valentinay márki
esküvője alkalmából. A márki a tulajdonos fia volt, és a
házasság pillanatában XIV. Lajos pénzügyi főfelügyelője.
A
legrégebbi szárny főbejáratánál kezdődik a látogatás,
viszont bent annyira sötét volt, hogy nem tudtunk használható
képet csinálni, vagyis a belső terek bemutatásakor a szóbeli
leírás mellett a kastély honlapjáról lementett képeket kellett
felhasználnunk. Ezek pontos forrását a poszt legalján jelöltük.
A
berendezés eléggé vegyes. Hangsúlyosak a Restauráció utáni
tárgyak, ugyanis az akkori tulajdonos, Stanislas de Blacas herceg
(1770–1839) jó viszonyt ápolt XVIII. Lajossal és X. Károllyal,
akik számos személyes tárgyat ajándékoztak neki. Jórészt
ezeket látjuk a földszinti vitrinekben. Chateaubriand is sokat
vendégeskedett a kastélyban, erre utalnak a hozzá köthető
csecsebecsék. Van itt minden, ami szem-szájnak ingere: indiai
szuvenírek és fegyverek, „trompe l'oeil” mennyezet, XIV. Lajos
korabeli bútorok, arcképek, ismert munkák másolatai. Ilyen
például a versailles-i kastélyban található, G. L. Bernini-féle
XIV. Lajos mellszobor koppintása. Amúgy egész részletes a papír
alapú segédlet, amelyet a látogató kap, vagyis akit érdekel,
minden apróságról talál valamiféle leírást. A papír viszont
egy másik városi legendát is gerjeszt, miszerint a nagy,
négyszögletes lépcsősor melletti irdatlan csizmák is megihlették
Perrault-ot. Nem mondják ki, de ezzel a Csizmás Kandúr történetére
céloznak a segédlet összeállítói. Mindenképpen szeretnénk
kihangsúlyozni, hogy ezt semmi sem támasztja alá. Kamu, vagy nem
kamu, egyes tárgyak tényleg szépek. Nekünk például
kifejezetten tetszettek a faliszőttesek (lásd lent). A lakosztályok
utolsó része a király szobája, ugyanis a nemesi birtokokon
kötelező volt kialakítani egy külön szobát a király részére,
ahol megalhatott, ha esetleg arra járt. Természetesen az ussei
kastély ezen terme is a fenti célt szolgálta.
Miután
végeztünk az aránylag érdekes kiállítótérrel, elkezdődött a
meredek lejtmenet. Visszamentünk az udvarra, és úgy döntöttünk,
hogy kipróbáljuk a Csipkerózsika útvonalat. Nem kellett volna. Az
útvonal önmagában nem túl érdekes, főleg gyerekeseknek
ajánljuk, ugyanis felmegyünk egy lépcsőn a fedett gyilokjárókhoz,
felkapaszkodunk az egyik torony belsejébe, és az út mentén
bábukat látunk, amelyek a Csipkerózsika-történet egyes
epizódjait ábrázolják. A figurákhoz szöveg is tartozik, de
nekünk nagyon gejl volt az egész. A gyilokjárókról se nyílt
olyan jó kilátás, hogy ez kompenzálta volna a mese-sokkot, és az
irdatlan tömeg se volt túl kellemes. Az üzemeltető ugyanis –
számunkra ismeretlen okokból – egyáltalán nem gondoskodott
arról, hogy egyszerre csak egy bizonyos számú ember járhassa
végig az útvonalat, ami sok helyen kifejezetten idegesítő
tülekedéshez vezetett.
A
birtok igazán érdekes része a templom volt. Ezt Szent Annának,
Szűz Mária édesanyjának szentelték, és habár reneszánsz
épületként emlegeti az útmutató, van benne bőven a gótikus
stílusból is. A bejárat feletti dombormű gyönyörű: itt az
ablak felett az Atya trónol, alatta pedig reneszánsz jellegű
díszítések övezik az ablakot és a bejáratot. A kapu feletti
hatalmas kagyló is a reneszánszra utal. A kapu két oldalánál
találjuk a 12 apostolt, és Krisztus alakja is feltűnik (lásd
legalul balra).
Bent
szép a faragott kórus. A mennyezet gótikus, de itt is a portálok
már reneszánsz stílusúak. A kis épület lényegében hozza azt,
amit egy franciaországi 16. századi vidéki templomtól elvárunk.
Ezzel
szemben van amúgy istálló és kocsiszín is: ezek annyira nem
nyűgöztek le. A kápolna mögötti barlangot pedig kihagytuk,
ugyanis rendesen leszakadt az ég. Kifelé menet még vetettünk pár
pillantást a kertre. Ahogy korábban is emlegettük, ez szépnek
szép, de nem túl nagy. A kastély Indre folyóra néző teraszát a
17. század elején alakították ki, majd a francia kertet Le Nôtre,
XIV. Lajos király híres kertépítésze, a versailles-i kertek
megálmodója tervezte. Van két libanoni cédrus is a parkban:
ezeket Chateaubriand ajándékozta a birtok úrnőjének. Jobbra fent
láthattok egy áttekintő képet a kastélyról és a kertekről.
Ahogy
jeleztük, nem ez volt a kedvenc kastélyunk. Gyerekeseknek viszont
lehet, hogy bejön, vagyis majd mindenki döntse el mit gondol róla.
Mi viszont inkább megmaradunk Villandrynál és Chenonceau-nál.
Itt
találtok további képeket a kastélyról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése