Folytatjuk
régebbi országjáró
élményeink bemutatását
és újra
Magyarország dél-dunántúli részére hívunk meg
Benneteket. 2016.
novemberben a gyönyörű tolnai
lankák között jártunk,
ahol Ozora és
Simontornya
váraiban
repültünk vissza a múltba.
Útközben
a
szőlőtőkékkel
körülölelt
dombokon már messziről felfigyeltünk az ozorai
várkastélyra
és a mellette álló templomra.
A
friss
patakokkal
tarkított Ozorát
már
ősidők óta lakják.
A
kutatók
ezt
onnan gondolják,
hogy a
településhez
tartozó Tótipusztán 1871-ben nagy
jelentőségű avar
leletegyüttest találtak.
Az
első írásos emlék
egy
pécsi
püspöki alapítólevélből származik.
A falut
a
15.
századig
az
Ozorai
nemesi család
birtokolta,
majd
Luxemburgi
Zsigmond király az
egyedüli örököst, Ozorai
Borbálát
„fiúsította”,
és 1399-ben feleségül adta a firenzei
kereskedőcsaládból származó Filippo
Scolarihoz,
akit ezt követően birtoka
után Ozorai
Pipoként
is
emlegettek.
Eme sokoldalú személyiség a király
szolgálatában számos
győztes hadjáratot vezetett, védte új hazáját a törököktől,
illetve
a király
arany-
és sóbányáival
is foglakozott, és
a Zsigmond
király
által
1408-ban
alapított a Sárkány-lovagrendnek
is
alapító tagja
volt.
A
király nagyra becsülete Pipót, így számos
birtokadományban részesítette.
1411-ben
Sárvár várát is
neki
adományozta,
igaz
ő ezt később
a
közelebbi Simontornyára
cserélte:
erről
a várról
is
írunk
bővebben
a későbbiekben.
Pipo
1416-ban
– a király engedélyével – a szülővárosából
építészeket, kőfaragó mestereket
hivatott és
egy
pompás
főúri
várkastélyt építettet
Ozorán.
Halála
után 1426-tól
felsége
lett a várkastély
birtokosa,
majd
őt
Hédervári Lőrinc nádor követte.
A
későbbiekben a vár
többször gazdát cserélt.
A
meglehetősen
romos
épületet
1727 és
1733 között az
Eszterházyak
helyreállították
és egy kastélyszerű hivatali, tiszttartói központot alakítottak
ki benne.
A külső
várfalakat nem hagyták meg és
a leomlott délnyugati
szárnyból is csak
a földszintet újították
fel, amely
egy új, kőkeretes barokk
kapun közelíthető meg.
A külsőleg
egyszerű épület belseje
stukkódíszítést,
illetve rokokó
falfestést kapott. Az
újabb átépítésre
az 1800-as
évek elején került
sor: ekkor az
U alakú kastélyt börtönné, illetve magtárrá alakították
és ez az
1970-es évekig így
is maradt. Csak
az ezredfordulóra
sikerült múzeummá
alakítani, 2006-ban
pedig
a Műemlékek Nemzeti
Gondnoksága az
emeleti termeket
is helyreállította.
A
vármúzeum 2001-ben nyitotta meg a kapuit a látogatók előtt. A
berendezett szobák mellett más turistacsalogató programokkal,
illetve állandó kiállításokkal is várják az érdeklődőket.
Például Illyés Gyula életművével és Bazsonyi Arany festőművész
műveivel ismerkedhetünk. A négyzet alaprajzú épület – hétfő
kivételével – az év minden napján várja a látogatókat. A
közelben parkolási lehetőség is van.
A
várhoz az egykori várárok fölött kialakított feljárón
jutottunk el. A vár körül virágos és fűszernövényes kert
látható, igaz ennek szépségét inkább a melegebb hónapokban
élvezhetjük. Miután belépünk a várkapun, olyan érzésünk
volt, mintha visszarepültünk volna a reneszánsz korba.
Szépnek
találtuk a várudvar közepén látható kutat, amely egy
Verrocchio-féle kút másolata, de a várfalon felfedeztük egy
Michelangelo-féle alkotás másolatát is. Ezek egy korábbi
reneszánsz tárlat után maradtak itt. A rekonstruált reneszánsz
kőfaragványokkal díszített belső udvar és a faácsolatú,
oszlopokkal tagolt emeleti körfolyosók hangulatosak. A szobák
előtti folyosókon szárított gyógynövények utalnak arra, hogy
az egykori úrnő gyógyítással is foglalkozott, no meg a növények
illata távol tartotta a férgeket, illetve a rovarokat is. A
várfalakon felkúszó szőlő különösen tetszett. Persze nem
tudhatjuk, hogy ez annak idején is így volt-e, mindenesetre
romantikus hangulatot kölcsönöz a kastélynak. A levelek novemberi
színei pedig még pompázatosabbak.
A
várat tárlatvezetővel, csoportosan nézhetjük meg, így amíg
vártuk, volt időnk fotózni az udvaron, illetve a földszinti
kiállításokat is meg tudtuk nézni. A tárlatvezető sok érdekes
dolgot mesélt a berendezett konyhában és az emeleti szobákban is.
A
konyha hatalmas, a megtalált leletek alapján felállított két
kemence arra utal, hogy a vár lakóinak bőséges ételeket
készítettek. A kemencéken kiállított konyhai edények, köcsögök
jól illusztrálják hogyan is főzhettek itt. A folyosókon
kiakasztott növényekhez hasonlóan itt is láttunk néhányat. A
fenti helyiségekben a lovagtermet és a haló részeket nézhettük
meg. Mindegyik gazdagakon berendezett, igaz már utángyártott
bútorokkal. A gyerekek és férfi látogatók nagy örömére a
lovagtermet igen élethűen rendezték be. Itt egy 35-40 kilós
páncélba öltözött ember és egy lópáncél fogadott minket. A
falon látható pajzs pedig Mátyás király seregére utal, de több
Zsigmond-kori fegyvermásolattal is ismerkedhettünk. A lovagteremből
nem hiányozhatnak a trónszékek, illetve egy gyönyörű reneszánsz
kandalló sem, de egy gipszmásolat-gyűjteményt is kiállítottak:
a szoborreplikák a reneszánsz művészet remekműveit idézik. A
királyné szobájában a tipikus korhű baldachinos ágy mérete is
utalt arra, hogy akkoriban ülve aludtak. Az egyenes alvás ugyanis
túlságosan hasonlított a halottak helyzetére a koporsóban.
Fürdőszoba nem volt, hiszen nagyon ritkán fürödtek, viszont a
hálóból nyílik egy rekonstruált árnyékszék is. Több szobában
élethű korhű ruhákba öltöztetett figurákat is kiállítottak,
amelyek alapján az az érzésünk támadt, mintha Pipo, vagy esetleg
Ozorai Borbála fogadna minket.
2010-ben
egy 17. századi német reneszánsz cserépkályha is gazdagította a
vár gyűjteményét, számunkra ez volt a legszebb tárgy, amit itt
láthattunk (lásd balra lent).
Más
hasonló korabeli várakkal ellentétben itt a belső falakon kevés
festményt, freskót fedeztünk fel, pedig korábban ezeket a falakat
is ékesítették ilyen művek, viszont a többszöri átalakítások
során szinte teljesen elpusztultak. Csak a befalazott kápolnában
maradt meg egy Szent László freskó maradvány (lásd jobbra fent).
Ebben a a helyiségben egyébként őriznek egy Szent György
ereklyét is.
A
szép másolatok, az reneszánsz stílusú bútorok, kárpitok,
utazóládák mesélnek az egykori lakók életviteléről és
mielőtt elhagytuk volna a várat még a felújított borospincét is
megnéztük, ahol egy jegesmedve kitömött mását fedeztük fel.
Jegyespárok lefoglalhatják ezt a a helyiséget a lakodalmukra, ha
egy kis reneszánsz romantikára vágynak, sőt, aki szeretne több
napot eltölteni itt a térségben és kíváncsi milyen egy igazi
várkastélyban aludni, akkor szobát is foglalhat. Erről további
információt itt találtok.
Az
ozorai vár után a nem messze – körülbelül 12 kilométernyi
távolságra – található Simontornyán folyattuk
felfedező utunkat, ahol egy másik sárkányos lovagos várat
látogattuk meg.
Simontornya
1995-ben városi rangot kapott, a Tolna megyei település a megye
kilencedik legnépesebb városa és a Sió szeli ketté.
Ozorához
hasonlóan itt is értékes leletekre bukkantak. A kőkorszakból, a
bronzkorból, de a kelta időkből is maradtak tárgyi emlékek,
később a honfoglalás előtti korban az avar nép élt erre. Első
királyunk besenyő családokat telepített a környékre, akik több
falut is létrehoztak.
A
város 1272 körül a Salamon fia Simon által épített
lakótoronyról kapta a Simontornya nevet. Ennek a magánvárból
később végvárra fejlődő építménynek az évek során több
tulajdonosa is volt. A Laczkfiak után soron következő
várkapitányok sanyargatták az itt és a környéken élő
lakosokat, így a városban így nem indult el a polgárosodás és
kereskedelem sem fejlődött. Ezen később Buzlay Mózes királyi
főudvarmester próbált változtatni, aki 1509-ben újraépítette a
várat és szerzeteseket is hivatott Simontornyára. A közel 150
éves török uralom viszont visszavetette a város fejlődését és
a törökök kiűzése után sem változott ez a helyzet. A helyi
urak ugyanis a rövid távú hasznosításban voltak érdekeltek, így
csak kizsigerelték a környező területet. Simontornya csak azért
maradt fenn, mert végvári szerepet töltött be. Kelet felől a
paksi, dél felől a döbröközi, nyugat felől a veszprémi, észak
felől a fehérvári várak határolták. A várat a Haditanács
gondjára bízták, az ide rendelt őrség mellett a környék népe
is katonai szolgálatot teljesített, ami a földművelés és a
kereskedelem fejlődését is gátolta. Csak 1716-ban, a vár teljes
kibővítése után köszöntött be a béke. A város 1727–1784
között Tolna megye székhelye volt, de továbbra is elmaradt a
kereskedelmi, az agrár, illetve az ipari fejlődés. A 18. században
az egykor nagy jelentőséggel bíró simontornyai hidak is
elvesztették jelentőségüket, de mint oly sokszor, a település
ekkor is feltámadt poraiból. Egy híres család a Fried, ugyanis
országos hírűvé vált bőrgyárával megalapozta a város
bőriparát.
A
20. század első harmadára – a család munkájának köszönhetően
– a mezőgazdasági település meghatározó ipari központtá
vált. Az első világháború alatt a gyár a hadsereg egyik
beszállítója lett. A második világháború kezdetén viszont a
németek majdnem mindent megsemmisítettek, majd 1948-ban a bőrgyár
államosításra került és a rendszerváltásig állami tulajdonban
maradt. Mára a gyár legnagyobb része elpusztult, a Sió-part felé
néző részét rendbe hozták, a területén több kisebb üzem
található, ahol a helyi vállalkozók tartanak fent munkahelyeket,
de legtöbb része eladó vagy romos állapotban van. Egy másik
iparág is segítette a város fejlődést, ezért is nevezik a
települést a „bor és bőr városának”. A 20. század
elején már 650-700 holdon termesztették a finom nedűnek valót. A
21. század elején több mint 400 gazda művelt szőlőt a
környéken. Nem értünk a borokhoz, de az itteni kékszőlő és az
őshonos fehér fajtákból készült borok biztosan finomak. A szőlő
mellett ezen a tájon jól érzi magát az őszibarack, a meggy, az
alma, a mandula és a füge is. Szóval több évszakban is érdemes
ide ellátogatni, hiszen a nézelődés mellett a helyi termékekkel
a szomjunkat is olthatjuk, és ha megéheztünk, akkor további helyi
finomságokat találhatunk.
A
vár mellett érdemes sétálni a városban is, ahol mi is
felfedeztünk néhány szobrot, emlékművet: ezek többségét
Kelemen Kristóf szobrászművész készítette. A település
önkormányzata 2013-ban egy nagy felújítási projektet teljesített
uniós támogatással, melynek keretében a belvárost, a köztereket
renoválták, illetve összefüggő, közösségi célokra alkalmas
helyeket alakítottak ki a vár környékén.
A
13. században épített szabálytalan alaprajzú, belső toronnyal
rendelkező erődítmény az ozorai várhoz hasonlóan egy dombra
épült. A ma már múzeumként üzemelő építmény egész évben
látogatható. Itt olvashattok további információkat a
nyitvatartásról.
1277
és 1543 között a
vár virágkorát élte, ma
is látható
formáját Buzlay
Mózesnek
köszönhetjük. Az épület
a folyamatos háborúskodást követően nem sok figyelmet kapott,
így 1954-ben már
a torony
teteje is beomlott. A
műemlékvédelem 1964-ben
felkarolta
és helyreállította.
Napjainkban
állandó és
időszakos kiállításokkal
várja
a látogatókat, sőt
többször szerveznek – gyerekek, családok nagy örömére –
lovagi tornát és
hagyományőrző játékokat
is.
A
helyreállításkor a régi falakat néhány helyen ki kellett
egészíteni, ezeket a
régitől eltérő, vékony piros téglából készítették.
A teljesen elpusztult
északi szárny maradványai fölé modern védőépületet
emeltek, ami szándékosan
tér el stílusában a
többi résztől, de nekünk nem nyerte el a tetszésünket.
A
vár bejárati kapuját gyönyörűnek találtuk, habár
ez is modern. Reginát
különösen elvarázsolta a kilincsen ábrázolt sárkányok
látványa (igaz ő
fotózásilag kilincs, kopogtató függő),
amelyek
a Zsigmond
király által alapított Sárkány-rendre utalnak
(lásd jobbra fent).
Belépéskor felfedeztük az egykori felvonóhíd
maradványait is. A földszinti
őrszobán keresztül jutottunk
ki
a várudvarra. Az
udvar hűen tükrözi
a különböző átépítéseket,
hiszen a boltozatok
és
az erkélyek látványa újra és újra visszarepít minket a
reneszánsz múltba. Az
építmény egyike azon
hazai reneszánsz
épületegyütteseknek,
amely relatíve épségben
megmaradt. Az eredeti vár öregtornyát reneszánsz pártázat
ékesítette:
ennek nyomait ma csak a harmadik emelet falában láthatjuk.
A Rákóczi-szabadságharc
alatt a tornyon „V”
alakban lőréseket alakítottak ki és a tornyot lefedték. A
homlokzaton a földszinti ablakok maradtak meg épebben. Néhány
ablak stílusa inkább gótikus mint reneszánsz, és az egyik ilyen
keresztablakon vésett
feliratot láttunk
1508-as évszámmal. A gyönyörű reneszánsz homlokzatot viszont
szerintünk elrontja a 17.
századból származó falcsonk, ami szintén a
Rákóczi-szabadságharc
korából származik.
Nekünk leginkább a külső
homlokzaton a vaskos
pilléren támaszkodó árkádos folyosó és a
reneszánsz loggia
tetszett.
A
vár belső része kevésbé
fogott meg minket, igaz
itt is van látnivaló:
például középkori
ajtókeret, vagy egy
reneszánsz kályha. Az
alagsorban a régészeti
leletek (edények
fegyverek, griff
madarat ábrázoló kályhacsempék)
által megismerhettük,
hogy a 13–17. században milyen eszközök segítették az itt élő
embereket. A
földszinti és emeleti termekben a vár különböző korszakaiból
mutatnak be néhány használati,
illetve berendezési tárgyat. Különösen érdekesnek találtuk az
1508-ból származó késő
gótikus kápolna és lovagterem maradványait. A vár belsejét
teljesen felújították, de
a kevés bútorzat
ellenére volt ami megfogott minket: ezek
voltak a gyönyörű
gótikus és reneszánsz kandallók. Legjobban
a kaputorony
emeleti szobájában látható toszkánai eredetű reneszánsz
kandalló tetszett.
Egyébként a vár belső
részeiben is fel-fel tűnik a sárkány motívum. Az
egyik palotaszárnyban láthattuk a
"Nemesi ősgalériák
Tolna megyében" című
állandó kiállítást
is. A
képzőművészeti
gyűjtemény a főnemesi, köznemesi családok
18–19.
századi arcképei alkotják. Mindenesetre
ha erre jártok Simontornyát se hagyjátok ki.
Reméljük
ezzel a rövid beszámolóval sikerült felkelteni figyelmeteket és
ellátogattok ebbe a két Tolna megyei kisvárosba, ahol egy kicsit
elidőzhetünk két magyar reneszánsz várkastélyban. Ráadásul,
ha gyerekekkel jöttök, akkor ők akár kis lovagok, úrnők is
lehetnek.
Itt
találtok további képeket Ozoráról.
Itt
pedig Simontornyáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése