Franciaország
közepén, a Loire folyót határoló vidéken kirándulva
olyan érzése lehet az embernek, mintha egy mesébe csöppent volna.
Ez előttünk is sokakban felmerülhetett, ugyanis a romantikus
táj sok művészt megihletett. A térség sokszínű, mégis van
benne valami egység. Nem hiába lett az UNESCO Világörökség
része. Minket főleg a kastélyok vonzottak, de helyben döbbentünk
rá, hogy a táj is csodálatos. Habár egy olyan területről van
szó, amely mindenkinek mond valamit, aránylag kevés magyarral
találkoztunk. Reméljük sokan kedvet kapnak, hogy eljöjjenek erre
a gyönyörű helyre, és ennek érdekében a nászutunk általános
beszámolója után – ahogy ígértük – bővebben is írunk a
meglátogatott helyekről.
Utunk
első célpontja az Indre-et-Loire megyében, a Cher folyó melletti
Chenonceaux településen található kastély volt. „A
Hat hölgy kastélya”-nak
is nevezett Chenonceau
történetére
több híres nő nyomta rá a bélyegét. Rögtön az első Thomas
Bohier felesége, Catherine Briconnet volt,
aki férjével 1513-ban
vette meg a területet, majd lebontatta a régi épületet és a megerősített malom
pilléreire építette fel reneszánsz stílusban a kastélyukat. Haláluk
után az akkori uralkodó, II. Henrik szeretőjének, Diane
de Poitiers-nek
adta a birtokot, aki létrehozta a gyönyörű kerteket. A király
halála után az addig mellőzött királyi hitves, Medici
Katalin
régens lett, és elcserélte
a kastélyt, majd
a
Cher-folyón
átívelő híd
fölé egy kétszintes galériát építtetett.
A
negyedik nő a kastély történetében III. Henrik özvegye, Louise
de Lorraine
volt. III. Henrik istenfélő özvegye itt gyászolta férjét élete
végéig. Louise
halálát követően a Vendôme-hercegek örökölték meg a
birtokot,
amit
a
18. században Claude Dupin, egy adóbérlő és felesége vásárolt
meg. A csinos és intelligens Madame
Dupin a
kor jelentős művészeit és íróit hívta vendégségbe, például
fia neveltetéséhez Rousseau-t kérte fel (itt született híres
neveléselméleti műve, az Émile). A
Dupin családnak köszönhetően befejeződött a kastély lassú
hanyatlása, amit újra felfedeztek a művészek. Az értelmiségi
köröket a családtagok is gazdagították, ugyanis a
család leszármazottja volt George
Sand
(eredetileg Aurore Dupin), aki gyerekként
szintén
gyakran időzött a birtokon. Madame
Dupin másik érdeme, hogy sikeresen megmentette a kastélyt a
francia forradalom kilengéseitől, így itt nem került sor vandál
pusztításokra, mint például oly sok székesegyház, vagy kastély
esetében. A
volt adóbérlő jövedelme viszont elaprózódott, így 1864-ben
Madame
Pelouze vette
meg a kastélyt, aki hatalmas összegeket áldozott ennek felújítására.
A birtok ezt követően még két világháborút megért. Az első
világégés alatt Simone
Menier vezető
ápolónő irányításával összesen 2000 főt ápoltak az itteni
hadikórházban. 1940 és 1942 között pedig az elhelyezkedése
miatt vált fontossá: az ellenállók gyakran használták menekülő
útvonalként, ugyanis a Cher folyó jelentette a határt a
németektől megszállt országrész és a Vichy Köztársaság
között.
A
birtok teljes
mértékben
turista- és állatbarát (a kastély bejáratánál például ivóvíz
várta a kutyákat). A parkoló elég nagy, a kitáblázottság
tökéletes. A látogató akár automatában is vehet belépőjegyet, a
biztonsági ellenőrzés egész gyorsan zajlik. A kastélyt a
gyönyörű platánfákkal szegélyezett úton közelítettünk meg,
mellette
jól látszódott a több hektárnyi gyönyörű kastélypark. A fák
árnyékában csordogáló patakocskánál hódokat is láttunk,
amint éppen falatoztak és nagyban tettek arra, hogy mennyien
fotózzák őket. Egy tisztességes kastélyparkban kell, hogy legyen
labirintus: természetesen itt is találtunk egyet. A „falait”
tiszafából
alakították ki, de nem túl magasak, így egy felnőtt könnyen
átláthatja az egészet. A gyerekek számára viszont ez
egy
kiváló lehetőség a rohangászásra és a fogócskára. A
labirintus közepén a kis házikóban egy Vénusz szobrot és egy
nimfa szobrot fedeztünk fel. Természetesen itt is olaszokba
botlottunk, amint fotózkodtak.
Mielőtt
a kastély termeibe léptünk volna, először a kerteket csodáltuk
meg.
A
kastély jobb oldalán látható Medici
Katalin romantikus
kertje,
amely kifinomultságot
sugárzott számunkra. A Bernard Pallissy által tervezett öt begyepesített mező alkotta kert bővelkedik kör alakú puszpángokban, levendulafüzérekben és rózsákban.
Diane de Poitiers kertjének mai formáját a 19. századi sztárkertésznek, Achille Duchêne-nek köszönhetjük, aki viszont nem változtatott az eredeti, 16. századi koncepción. A kert elején álló épületben az intéző és az apródok laktak. A fal melletti viráglugasok egy romantikus nyári-lak hangulatát idézik. A kert nyolc háromszög alakú füves részből áll, amelyeket ciprus félék díszítenek. A szökőkút a kert közepére vonzza az ember tekintetet, a kert szélein a megemelt teraszok pedig védelmet nyújtanak az áradástól. Természetesen ez utóbbiak se csak egyszerű kőfalak, ugyanis futórózsák ékesítik őket. A különböző bokrok, tiszafák, kecskerágók, puszpángok és babérbangiták illata csak úgy vonzza a látogatót, és még különlegesebb látványt nyújt, amikor nyáron tömegesen virágzik a hibiszkusz.
sugárzott számunkra. A Bernard Pallissy által tervezett öt begyepesített mező alkotta kert bővelkedik kör alakú puszpángokban, levendulafüzérekben és rózsákban.
Diane de Poitiers kertjének mai formáját a 19. századi sztárkertésznek, Achille Duchêne-nek köszönhetjük, aki viszont nem változtatott az eredeti, 16. századi koncepción. A kert elején álló épületben az intéző és az apródok laktak. A fal melletti viráglugasok egy romantikus nyári-lak hangulatát idézik. A kert nyolc háromszög alakú füves részből áll, amelyeket ciprus félék díszítenek. A szökőkút a kert közepére vonzza az ember tekintetet, a kert szélein a megemelt teraszok pedig védelmet nyújtanak az áradástól. Természetesen ez utóbbiak se csak egyszerű kőfalak, ugyanis futórózsák ékesítik őket. A különböző bokrok, tiszafák, kecskerágók, puszpángok és babérbangiták illata csak úgy vonzza a látogatót, és még különlegesebb látványt nyújt, amikor nyáron tömegesen virágzik a hibiszkusz.
A
birtokon még egy hektáros
konyhakert
is látogatható. Itt
almafákat,
parkrózsákat
és más különböző virágfajákat találunk.
Van
két üvegház is, ahol jácintot, hölgyliliomot, nárciszt,
tulipánt termesztenek. Habár sok a turista, ez egy meglehetősen
nyugodt vidék: amint
letérünk a fő sétaútról, a
parkban csak a madarak és más állatok hangja töri
meg a csendet.
A kertek után elindultunk
a kastély bejárata felé, amihez el kellett menni a régi torony
mellett. Az
udvaron látható Marques-torony
az egyetlen épületrész, amelyet Bohier
házaspár meghagyott az eredeti épületből. Jó 20 évvel ezelőtt még be
lehetett menni, most zárva volt. A szörnnyel és sassal díszített
udvari díszkút is a Marques család címerére utal.
Ettől
fizikailag elkülönítve terül el a reneszánsz várkastély,
aminek már a bejárata is különleges. A
kastély hatalmas festett fából faragott kapuja két oldalán az
építtető és felesége
címerét látjuk. Felette, a szalamandra a latin jelmondattal
I.
Ferenc jelképe.
Innen
az 1515-ben
készült francia reneszánsz előcsarnokba
léptünk be, ahol először a csúcsíves boltozatot pillantottuk
meg. Az oszlopokon faragott levelek és rózsák között angyalok,
illetve szörnyecskék tekintenek le ránk.
A bejárati
ajtó fölött Keresztelő Szent János alakjára és egy Luca della
Robbia-féle Madonna szoborra lettünk figyelmesek. A csarnokba a
fény egy Szent Hubertus legendáját ábrázoló modern
üvegablakokon keresztül szűrődik be, amelyeket
Max Ingrand
készített 1954-ben.
Az előcsarnok,
és
a folytatásaként épült boltozott híd jelenti a kastély
tengelyét, innen majdnem mindegyik szobába bemehetünk, de érdemes
a kijelölt útirányt követni. Az őrök viszont nem szólnak, ha
egyik-másik részt újra megnéznénk. Mi a javasolt sorrendben haladtunk
, így a kastély bal szárnyán található első helységbe, az Őrség termébe léptünk be. Ez nevét onnan kapta, hogy itt tartózkodott a király testőrsége. A gerendás mennyezeten a két összefonódott C betű Medici Katalin nevére utal, a majolika padló is egész szépen megmaradt. Az ajtóra faragott védőszentek alakja mellett a Bohier házaspár jelmondatát olvashatjuk: „S'il vient à point, me souviendra” – „Ha sikerül felépítenem [Chenonceau-t], emlékezni fognak rám”. A terem központjában a 16. századból származó kandalló áll, amelyet az építtető címere ékesít. Van itt minden, mi szem szájnak ingere: flandriai faliszőnyeg, gótikus és reneszánsz faládák, bár ez az egyik legzsúfoltabb terem, ugyanis itt jutunk hozzá az audioguide-hoz.
, így a kastély bal szárnyán található első helységbe, az Őrség termébe léptünk be. Ez nevét onnan kapta, hogy itt tartózkodott a király testőrsége. A gerendás mennyezeten a két összefonódott C betű Medici Katalin nevére utal, a majolika padló is egész szépen megmaradt. Az ajtóra faragott védőszentek alakja mellett a Bohier házaspár jelmondatát olvashatjuk: „S'il vient à point, me souviendra” – „Ha sikerül felépítenem [Chenonceau-t], emlékezni fognak rám”. A terem központjában a 16. századból származó kandalló áll, amelyet az építtető címere ékesít. Van itt minden, mi szem szájnak ingere: flandriai faliszőnyeg, gótikus és reneszánsz faládák, bár ez az egyik legzsúfoltabb terem, ugyanis itt jutunk hozzá az audioguide-hoz.
A
kápolnát
a Szűz Mária szoborral díszített tölgyfaajtón keresztül
közelítettük meg. Az ajtó szárnyain Krisztus és Szent Tamás
faragott alakja figyelhető meg, a jobboldali erkélyen carrarai márványból faragott domborművet (Szűz
Mária és kisded) láthatunk.
Az 1521-ben készített karzaton a királyi család hallgatta a
miséket. A falakon Stuart Mária testőrei hagytak angol nyelvű
feliratokat: az utunk során számos hasonló, de kevés ilyen régi
graffitivel találkoztunk. Az eredeti üvegablakok nem élték túl a
második világháborút, igaz a francia forradalmat se lehetett
egyszerűen átvészelni, ugyanis Madame Dupin-nek faraktárnak
kellett használnia a kápolnát, hogy leplezze ennek vallásos
jellegét.
A kastély bal
szárnyának hátsó részében
Diane de Poitiers lakosztályát
találtuk. A szoba kandallója és
a kazettás mennyezete Jean
Goujon
munkáját dicséri. A kandalló H és C betűi Medici Katalinra és
a II. Henrik királyra utalnak, de a betűk összeolvadásából
Diane
nevének
kezdőbetűit is kiolvashatjuk. A kandallót Madame
Pelouze újíttatta fel, amelyen egy korhű Medici Katalin portré is
látható. A kandalló melletti könyvszekrényben régi okiratokat
őriznek, melyekből az itt élő lakók kézírását is
megismerhetjük. A gyönyörű kék színű córdobai bőrrel
borított reneszánsz baldachinos ágyat, a karosszékeket, az
intarziás asztalt is különlegesnek találtuk. A volt királyi
szeretőnek egy 19. századi bronzmunka, az „Aneti Diana” állít
emléket. A falakon a flandriai faliszőnyegek bibliai motívumokat,
eseményeket ábrázolnak.
Diane
de Poitiers szobája
mellett a később régensé vált Medici
Katalin szobáját
tekintettük meg, amelynek eredeti állapotban megmaradt mennyezetén
a
Medici
címer
elemei jelennek
meg. A falakat a 15. századból származó brüsszeli „farkasalmás”
faliszőnyeg borítja, amely eredendően gótikus, de már tartalmaz
reneszánsz stílusjegyeket is. A kékes-zöldes szín is szép, de
az ábrázolt trópusi állatok igencsak különlegessé teszik,
ugyanis ezek Amerika felfedezésére utalnak. Az ajtó mellett 15.
századi olasz székek láthatóak, a
portrékról
pedig megismerhettük az akkori öltözködési stílust. A dolgozó
szoba mellett egy kis helyiség ablakából szép kilátás nyílik a
Cher folyóra és Diane kertjére, a kis asztalon pedig anno
Medici
Katalin írta alá rendeleteit. A szoba kazettás tölgyfamennyezete
1525-ből származik,
az építtetők kezdőbetűi itt is olvashatóak.
A kastély
egyik legszebb helyisége
a
Medici
Galéria,
amelyet Jean
Bullant
tervezett. A 60 méter hosszú, hat méter széles terem 18 ablakával
fényesebb, mint
a kastély
többi
helyisége.
Ez
végül is egy impozáns bálterem, amelynek
a
gerendás
mennyezete mésztatufából, palából kirakott sakktáblaszerű
padlója lenyűgöző. A terem két végén
található reneszánsz kandallók közül az egyik csak díszlet.
A galérián
keresztül kimentünk a kastély háta mögötti parkba, ahol
megtalálhatjuk Madame Dupin sírját, mi viszont inkább a kastélyt
csodáltuk: ez olyan,
mintha a folyóból nőtt volna ki.
Hamarosan
visszamentünk a
kastélyba,
de
mielőtt felmentünk
volna az
emeletekre
bejártuk
az
alagsorban
elhelyezett konyhákat.
A tálaló helyiségben 15. századi hatalmas kandalló és
kemence mellett mentünk el, viszont
a
berendezési tárgyak már modernebbek, hiszen
az
első világháborús hadikórház kiszolgálásához muszáj volt ezt
is korszerűsíteni: az aranyló rézedények csak úgy csillogtak, a gyönyörű fa tálalószekrények ámulatba ejtettek, a 16. századi kémény pedig a legrégebbi rész a kastélyban.
Az
alagsor
után visszatértünk a földszinti részbe, ahol a kastély
jobb szárnyának helyiségeit néztük meg. Madame de Poitiers
szobájával szemben található I.
Ferenc szalonja,
ahol a legszebb reneszánsz kandallóban gyönyörködhettünk. A szoba
bútorzatát a
szokásos baldachinos ágy mellett egy 15.
századi három kredenc és
a 16. századi olasz tollal metszett gyöngyház-és elefáncsont
intarziás kabinetszekrény alkotja. A falon a két különböző
festőtől származó (Primaticcio,
Mancini) vadászó Diána
portrét érdekesnek találtuk.
Egy másik festmény még
kivételesebb volt,
– főleg
Regina számára – mert megelevenedtek
előtte Sally
Christie: A király kurtizánjai
című regényének főhősei. Az alkotás a Nesle
nővéreket ábrázolja (Madame
de Chatearoux, Madame de Vintimille, Madame de Mailly),
akik XV. Lajos szeretői voltak. Miután
jót mosolyogtunk a képen három gráciaként ábrázolt
hölgyek összhangján (az életben annál inkább marták egymást),
az Őrség termével szemben kialakított szalon felé indultunk el.
Ez
XIV.
Lajos
emlékét
őrzi,
aki 1650. július 14-én járt a kastélyban. Távoli
unokatestvére ezen éjszaka emlékére kapta a királytól a
reneszánsz kandalló mellett található hatalmas XIV. Lajost
ábrázoló festményt. Ennek
a
különleges kerete négy hatalmas fadarabból áll. A festmény
alatti
aubussoni kárpittal borított bútorzat, és egy konzol is ajándék
volt XIV. Lajostól. A reneszánsz kandallón ábrázolt szalamandra
és hermelin I. Ferenc és Klaudia királynő szimbóluma (a
hermelin Bretagne-ra utal, Klaudia anyja, Bretagne-i Anna is
előszeretettel hangoztatta heraldikai eszközökkel, hogy honnan
származik).
A festmények közül a gyermek Jézust és Keresztelő Jánost
ábrázoló Rubens festmény is kedvencünk lett (azok
a pufók figurák annyira jellegzetesek!),
de egyéb
17.
és 18. századi francia festményekből is láthatunk ízelítőt.
A kastély második szintjére
egy olasz mintára készült egykarú lépcsőn jutottunk fel. A
lépcső jellegzetes bordás, lejtős boltíveivel, díszítő
motívumaival nem tudtunk betelni. Később, egy másik kastélyban
találtunk ehhez hasonlót, de akkor is a Chenonceau-it örökre a
szívünkbe zártuk.
Az
első szinthez
hasonlóan itt
is egy előcsarnok fogad minket, amely Catherine
Briconnet nevét
viseli. A terrakotta burkolata liliomot ábrázol, amely a francia
királyságra
utal. A falon található
császár-portrékat
Medici
Katalin hozatta Itáliából.
Az audenarde-i faliszőnyegek vadászjelenetei pedig
igencsak
élethűek. Kimehetünk
a kapu feletti teraszra,
ahonnan szép
kitalálás nyílik a kastély udvarára, kertjeire. A szint bal
oldali szobája (Az
Öt Királyné szobája)
Medici Katalin lányai (Erzsébet
spanyol, Margot francia királyné lett) és
menyei (Stuart
Mária II. Ferenc, Habsburg Erzsébet IX. Károly, Louise de Lorraine
pedig III. Henrik özvegye lett) emlékét
őrzi, berendezése
hasonló a lenti szobákhoz. A mennyezeten a lányok címere látható,
a
faliszőnyegeken Trója ostroma, Heléné
elrablása, cirkuszi játékok, Dávid király megkoronázása
elevenedett meg előttünk.
A királynék
szobája mellett Medici
Katalin szobája csak
úgy fénylik a
meghatározó
arany színtől. A falakat szintén faliszőnyeg díszíti, amelyre
bibliai jeleneteket szőttek. A szoba legékesebb berendezési tárgya
a reneszánsz ágy, melynek faragásait, motívumait különösen dekoratívnak
találtuk. Az ágyak közül szerintünk ez a legdíszesebb. A
szobából két bájos lakosztály nyílik, ahol figyelemre méltó
metszetgyűjteményt találtunk.
Az egyik helyiség festett vászonnal díszített mennyezetét Madame
Dupinnak köszönhetjük. A kilátás itt is csodálatos.
A második
emelet utolsó két szobája csak úgy vibrál a vörös árnyalattól.
A
berendezés
a többi szobához hasonlóan
szintén
reneszánsz stílusú. Az egyik IV.
Henrik
és Gabrielle
d'Estrées törvénytelen
fia, César
de Vendôme szobája,
a másik pedig az édesanyjáé. IV.
Henrik már nem sok időt töltött a Loire-völgyi kastélyokban,
alatta a királyi udvar végérvényesen Párizsba költözött,
vagyis a szobák neve valójában arra utal, hogy Vendôme
hercege 1624-ben a kastély tulajdonosa lett,
és emléket állított édesanyjának.
A reneszánsz kandalló arany színét a 19. században kapta, ekkor
festették rá a Boier család címerét is. Az ablak két oldalán a 17. századi kariatidákat
lebilincselőnek
találtuk. A faliszőnyegek ókori mítoszokat jelenítettek meg.
Gabrielle
d'Estrées szobájában
egy
igen ritka „Lucas-hónapok”
nevű
faliszőnyeg
is
található, amelyen a
hónapokat
egy-egy
esemény szimbolizál.
A második
emeleti előcsarnok megőrizte Madame Pelouze emlékét, ezen az
emeleten csak egy helységet
nyitottak
meg a látogatók számára, viszont
mi ennek csak egy másolatát láthattuk, ugyanis Louise
de Lorraine szobáját
éppen
restaurálták, amikor arra jártunk.
Ez
már
letisztultabb hatást nyújtott számunkra. Louise
gyászolta
a férjét, így a szobában erre utaló motívumokat láthattunk
(sírásó lapátok, ezüstkönnycsepp,
szárny-, és farktollak, töviskoronák.) A fal sötét színét
igen komornak találtuk a többi szobához képest.
Chenonceau termeiben a pazar
bútorok, faliszőnyegek és festmények között bolyongva
visszaröppenhettünk a reneszánsz Franciaországba. A kastélyt nem
mindennapi építészeti jellege és gazdag múzeumi gyűjteménye
miatt is nehezen hagytuk el. Habár sok szép kastélyt
láttunk utána, jól döntöttünk, hogy itt kezdtünk, mert máig
ez az egyik kedvencünk.
Itt láthattok további képeket a kastélyról és a parkról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése