Régóta
nem írtunk Olaszországról, illetve amúgy is jó érzés, ha télen
melegebb égtájakra kalandozunk, akár csak virtuálisan, így a
blog most Nápolyba „utazik”. Érdekes ez a város. Sokan
szeretik, másoknak már a nevétől borsózik a háta. Gyönyörű
kincsek vannak itt, miközben néhol lepukkadt, máshol tele van
szeméttel. Van, akit kizsebeltek a helyi tolvajok, mások sohase
szenvedett el semmiféle atrocitást. Autóval kissé kaotikus, a
gyalogosokat így is védik. Egyszóval: megosztó egy hely. Nekünk
nem a kedvencünk, de amikor ott járunk élvezzük. Könnyű átvenni
a helyi ritmust, a mulatságos dolgokon kacagunk, a problémákat
próbáljuk nem észrevenni, a szép élményeket pedig gyűjtjük.
Számos utazni vágyó olvasónknak így szolgáljon ez a poszt kis
összefoglalóként arról, hogy milyen magyar vonatkozású csodákat
találhatunk Parthenopé ősi városában, ha véletlenül arra vetne
minket a sors.
A
kalandozó magyarok egészen Dél-Itáliáig eljutottak, de Nápolyban
ennek nem sok nyoma maradt. Az első kapcsolatok se Nápolyhoz, hanem
a Dél-Itáliát uraló normann szicíliai királysághoz kötődnek,
hiszen Könyves Kálmán egyik felesége a Hauteville-házból
származott. Imre királyunk feleségének, Aragóniai Konstanciának
második férje II. Frigyes német-római császár volt, aki életét
jórészt Dél-Itáliában töltötte, de Konstancia emlékei is
inkább Palermóhoz köthetők. Amikor megérkeztek az Anjouk,
onnantól viszont egyre szorosabbá váltak a kapcsolatok Nápollyal
is.
Mária
királyné és a Donnaregina Vecchia templom
Largo
Donnaregina
Volt
egykoron egy Árpád-házi Mária királyné, IV. (Kun) László
királyunk testvére, aki II. (Sánta) Károly nápolyi király
felesége lett. Mária királyné haláláig ápolta a magyar
kapcsolatait, neki köszönhetik az Anjouk, hogy jogot formálhattak
a magyar trónra. Jórészt ezen tudatos dinasztikus politizálás
miatt a nápolyi Anjou címerek jelentős része tartalmaz magyar
vonatkozásokat. Elég csak elmenni a Donnaregina Vecchia nevű
gótikus templomba, amit Mária királyné temetkezési helyeként is
ismerünk.
Donnaregina templomból kettő van Nápolyban: a régi a 14.
század elejéről, és az új, a 17. századból. Ma egy múzeumot
alkotnak, az új homlokzatánál kell bemenni, és innen lehet
átmenni a régibe is. A régi 1293-ban károkat szenvedett egy
földrengés miatt, így Mária adományából újították fel, és
1316-ban szentelték fel. Mária a sírját is ide képzelte: a kor
leghíresebb művészeit foglalkoztatta, Tino di Camaino és
Gagliardo Primario 1326-ra befejezett remeke modellként szolgált a
későbbi nápolyi Anjou síremlékekhez is. Mária egy angyalok
által őrzött baldachinos ágyon fekszik, a szarkofágja előlapján
pedig a gyerekei sorakoznak. Volt mivel megtölteni a teret, mert 14
is született (viszont nem mindegyikük élte meg a felnőttkort). A
szarkofágot az erényeket szimbolizáló figurák tartják.
Maga
a templom is tele van különlegesebbnél különlegesebb kincsekkel,
amelyek közül több magyar vonatkozású: elég csak felnézni a
szentély gótikus boltozatára, és váltakozva találjuk egymás
mellett Mária, illetve férje címerét.
Ha a
kis oldalsó kápolnába is benézünk, akkor ismeretlen 14. századi
festő freskó ciklusát találjuk, amely Assisi Szent Ferenc, Szent
János és Szűz Mária történeteit ábrázolja.
Érdemes
felmenni a kórusra is (lásd fent). A bejárattal szemben egy másik
fergeteges alkotást találunk: Pietro Cavallini, vagy műhelye
készítette az évszázadok viharai miatt jócskán megkopott
ciklust, amely két magyar vonatkozású történetet is feldolgoz.
Közvetlenül a stallum felett, balról a második jelenettől
Árpád-házi Szent Erzsébet történetét festették meg: az
esküvőjét, a búcsúját a keresztes háborúba induló férjétől,
a búza és a köpeny felajánlását, illetve egy jelenetben a
betegek lábának megmosását és Erzsébet halálát. Ha még egy
jelenttel jobbra haladunk, akkor pedig a magyar szentek sorakoznak a
pünkösdi eseményeket ábrázoló rész alatt: Szent László,
Szent István és Szent Erzsébet (lásd lent egymás alatt
sorrendben).
Anjou
sírok a Dómban
Via
Duomo, 147
Mária
elsőszülött fia, Martell Károly igényt tartott a magyar
koronára, de ezt sohase szerezte meg. Ettől függetlenül Dante az
Isteni Színjátékban úgy emlegette, mint akinek Nápoly,
Magyarország és Provence felett kellett volna uralkodni (Paradicsom
VIII-IX. éneke). Károly és felesége viszont hagyott maga után
két gyereket: Magyarországi Klemenciát és Károly Róbertet
(Caroberto). Klemencia sohase látta Magyarországot, a szülei címe
után kapta nevét. Szerencsétlen sorsa volt: X. Lajos francia
király feleségeként hamar megözvegyült, utószülött fia pedig
pólyásként meghalt. Károly Róbertet viszont mind ismerjük,
hiszen vele kezdődött az Anjouk magyarországi uralma. Ezekkel a
fiatalabb Anjoukkal viszont már a nápolyi Dómban érdemes
foglalkozni, ugyanis Martell Károly és felesége is itt nyugszik.
Ha bemegyünk a főbejáraton, és rögtön visszafordulunk, akkor a
fejünk felett lesz Martell Károly, a felesége, és I. Károly
nápolyi király sírja. Enrico di Guzman nápolyi alkirály,
Olivares grófja 1599-ben helyeztette át a Szent Lajos kápolnából
a homlokzat középső belső kapuja fölé épített síremlékbe a
hamvakat. A mostani kialakítás Domenico Fontana műve, a szobrok is
az említett személyeket ábrázolják, és a homlokzathoz hasonlóan
itt is felbukkan a magyar címerből ismert sávozás.
Persze
mi nem az ő sírjuk miatt szoktunk oda elzarándokolni, hanem Károly
Róbert fia, Endre herceg miatt. Mindannyian olvastuk Arany Jánostól
a Toldit. Valószínűleg Toldi halálát is, a közbülső rész,
Toldi szerelme viszont általában kimarad. Ez pont Nagy Lajos
nápolyi hadjáratai alatt játszódik, ugyanis Nagy Lajos öccse,
Endre lett volna Nápoly társuralkodója, de a koronázást előíró
pápai utasítás kézhezvétele előtt, 1345. szeptember 19-én
meggyilkolták. Nagy Lajos szerint a feleség, Johanna keze is tudott
a merényletről, mások szerint Johanna rokonai a királynő tudta
nélkül cselekedtek. Akit érdekel a történet, az olvassa el
Passuth László Nápolyi Johanna című regényét, megéri, illetve
Arany János Toldi szerelme se kerülendő. Endre tehát meghalt,
tetemét két napig temetetlenül hagyták, Ursino Minutolo
kanonoknak köszönhetően a nápolyi dómban nyert örök
nyugodalmat. Az eredeti síremlék a Szent Lajos kápolnában volt,
de nem maradt fenn. A mai felirat Francesco Capece kanonok
megrendelésére készült. Endre hamvait 1733-ban Francesco
Pignatelli bíboros a sekrestye elé helyeztette át. A feliratot
valószínűleg a 20. században falazták be mai helyére (lásd
fent), amit a bal mellékhajóban keressünk. Íme a felirat magyar
fordítása:
Andrásnak,
Károly Ubert Pannonia királya fiának, a nápolyiak királyának,
kit felesége, Johanna ármánya és kötele megölt, Orso Minutulo
kegyessége ide elhelyezett, nehogy a király teteme temetetlen
maradjon és a gonosz tett az utódok előtt el legyen temetve
(födve), Francesco Capece, Berardi fia állította e sírkövet a
19. évében 1345. szeptember 17-én megholtnak.
Ha
már erre járunk, akkor nézzük meg rendesen a dómot is (megéri),
és mindenkinek a figyelmébe ajánljuk a főoltártól jobbra
található második kápolnát (lásd fent): ezt a Capece Minutolo
család megrendelésére díszítették ki, és a székesegyház
egyik legszebb része. Ha benézünk, akkor ráadásul az Endre
herceg-féle sírfelirat által említett Orso Minutolo szarkofágját
is rögtön észrevesszük az oltártól balra.
Nápolyi
László sírja a S. Giovanni a Carbonara templomban
Via
Carbonara, 4
Johanna
végül túlélte a Nagy Lajos-féle hadjáratokat, uralmát csak a
nagy nyugati egyházszakadás során hozott rossz döntése miatt
tudta megdönteni unokaöccse, aki végül ki is végeztette a
letaszított és fogságba vetett királynőt. Durazzói Károly, a
kérdéses unokaöcs lényegében Nagy Lajos udvarában nevelkedett,
így amikor Nagy Lajos fiúörökös nélkül halt meg a nőuralommal
elégedetlenkedő főurak számára reális alternatívának
számított az akkor már nápolyi király címet viselő Károly. Az
újdonsült magyar uralkodó kulturális kapcsolataira utal a fia
elnevezése is: László, ami egyértelműen az Anjouk uralma alatt
virágkorát élő Szent László kultuszra vezethető vissza. A
történet ismert: Durazzói Károly, vagy ahogy a magyar
történelemben emlegetni szokták, Kis Károly hamarosan áldozatul
esett az általa letaszított nők összeesküvésének, fia így már
csak a nápolyi trónt örökölhette. Az apja halálakor csak 10 éves
László felnőtt, és személyében egy igencsak erőskezű, és
katonailag aktív királyt tisztelhetünk. Luxemburgi Zsigmond
uralkodása elején amúgy magyar trónkövetelőként is feltűnt a
dalmáciai partoknál. Zsigmond viszont sikeresen kiszabadult a
főurak fogságából, így a Nápolyi László jelentette
fenyegetést is kiküszöbölte. László, majd a halála után
uralkodó testvére, II. Johanna magyar trónigénye ettől még
megmaradt, és természetesen a sírján is feltűnik. Ez fennmaradt
a S. Giovanni a Carbonara templomban, ahol már csak azért is
különleges látványt nyújt, mert a korabeli szokásoktól
eltérően a síremlék tetején nem egy mennyei figurát találunk,
hanem a lovon ülő, és kardját kirántó Lászlót. A 18 méter magas síremléket a firenzei Márk és András mesterek készítették II.
Johanna megrendelésére, és ezen szerepel mind a „Rex Hungariae”
formula, mind a magyar sávokkal és a jeruzsálemi keresztekkel
ötvözött Anjou liliomos címer.
Piazza
Ruggiero Bonghi
Johanna
halála után évekig dúltak a harcok, majd az Anjoukat az Aragóniai
dinasztia váltotta Nápoly trónján, akik az elődök címeit is
átvették. Aragóniai Beatrix apja, I. Ferdinánd így viselte
többek között a Magyarország királya címet, miközben maximum
annyi köze volt Pannoniához, hogy magyar segítséggel sikerült
felszabadítania az oszmán uralom alól az 1480-ban megszállt
Otrantót, illetve 1475-ben a lánya feleségül ment Hunyadi Mátyás
magyar királyhoz. Beatrix túlélte a férjét, a Mátyás halála
utáni küzdelmekben nem játszott dicső szerepet, ráadásul a
Jagelló Ulászlóval között házassága is egy hatalmas tévedés
volt: nem vette észre, hogy a szertartás során direkt vétett
formai hibákat Bakócz Tamás, hogy utána Ulászló elválhasson
köztudottan meddő „feleségétől”. Beatrix így élete végén
hazatért a szülővárosába, ahol többször támogatta Péter
ókeresztény mártír templomát, így halála után ott kapott
szerény síremléket (Lásd oldalt. A fotó még filmes géppel
készült, így ezt szkenneltük be).
A sírfelirat magyarul:
Vallásosságának és bőkezűségének köszönhetően itt nyugszik Aragóniai Beatrix, Magyarország királynéja, I. Ferdinánd nápolyi király lánya, aki kiválóan gondoskodott ezen szent testületről.
Türr
István, Nápoly katonai kormányzója
Piazza
Carolina
Beatrix
halált követően is érdekes kapcsolatok szövődtek a Nápolyi
királyság és Magyarország között. Például a 17-18. században
számos nápolyi nemes keresett szerencsét a Habsburgok zsoldjában:
a nápolyi Caraffák egyike, Antonio Caraffa az eperjesi
vértörvényszék szervezőjeként és 18. század végi háborúk
egyik sikeres tisztjeként szerzett magának hírnevet.
Széchenyi
István többször is megfordult Nápolyban. 1814 novemberében
például Murat nápolyi királyhoz küldték, mint az 5. huszárezred
századosát és diplomatát. Murat 1815 tavaszán felmondta a
Habsburgokkal között fegyverszünetet, Széchenyinek pedig
menekülnie kellett Nápolyból, de a későbbiekben többször is
visszatért, mint utazó.
Volt
persze olyan magyar, aki Széchenyinél nagyobb nyomot hagyott maga
után Nápolyban. A Garibaldi vezette „Ezrek” között magyarok
is harcoltak, ráadásul Türr István Garibaldi jobbkezeként végig
fontos szerepet töltött be a déli királyság területén folyó
harcokban. Számos kuriózum, illetve hosszú távú következménnyel
járó döntés kötődik Türr nevéhez, ezek egyike az immár
sokadik magyar légió alapítása. Végül ez a légió lett „A”
légió. Szintén szokás emlegetni, hogy a Bourbon-hadsereg elleni
volturnói döntő csata során Türr szerepe kulcsfontosságúnak
bizonyult. Meg is kapta jutalmát: Garibaldi őt nevezte ki Nápoly
első kormányzójává. Feladata nehéz és körülményes volt,
hiszen koordinálnia kellett a felszámolás alatt álló Bourbon
adminisztráció, a jelen lévő garibaldista hadsereg, és a
megjelenő szárd-piemonti erők között. Feladatát sikerrel
oldotta meg, amit a későbbi karrierje is jelez. Türr hivatali
székhelye a királyi palota melletti épületben volt, ahol most a
Prefektúra működik. Emléktábláját Varga Tamás készítette,
ezt 2002-ben Mádl Ferenc jelenlétében avatták az egykor
főhadiszállásul szolgáló palota falán. Felirata:
Türr
István garibaldista tábornagy, királyi altábornagy, Nápoly első
kormányzója 1860-ban.
Itt
találtok még képeket a Donnaregina Vecchia templomról.
Itt
pedig egy ízelítő a San Giovanni a Carbonara templomhoz.
A királyi palotában olvastuk Savolyai nevét és címerét ezt nem említette a fenti brszámoló!
VálaszTörlésSajnos nem tudjuk értelmezni a fenti hozzászólást. A Savoya-i, vagy későbbi írásmóddal Savoia-i dinasztia tagjai kerültek Olaszország trónjára, ennek megfelelően a nápolyi királyi palota sorsát is meghatározták: ők semmivel sem ápoltak szorosabb kapcsolatot Magyarországgal, mint a többi európai dinasztia, bemutatásuk így szükségtelen egy magyar emlékeket felvonultató posztban.
TörlésAmennyiben kedves olvasónk Savoyai Jenőre gondolt, úgy a hadvezér csak annyiban köthető Nápolyhoz, hogy ő koordinálta a Habsburg birodalom hadműveleteit, de Nápolyban nem volt aktív, a királyi palotához pedig semmi köze.
Amennyiben a kedves olvasó elolvassa a királyi palotáról szóló írásunkat, találkozni fog a Savoya-i dinasztia nevével és címerével. További pontosításért állunk szíves rendelkezésére.