Nápolyt
látni és meghalni. Sok uralkodó rettegett ettől, így lakhelyük
évszázadokig inkább volt vár, mint palota, viszont a relatíve
késői virágzás maradandót alkotott, és aki arrafelé jár,
annak bemutatnánk a kedvenc királyi hajlékainkat a térségben.
Nápoly
ugyan már a normann Hautvillek szicíliai királyságában is fontos
szerepet kapott, és a Hohenstauf II. Frigyes is sokat időzött itt,
de igazi fix uralkodói központtá csak az Anjouk uralma alatt vált.
I. Anjou Károly (a mi Károly Róbert királyunk dédapja) valamiért
nem a II. Frigyes által is használt Castel Capuanót választotta
székhelyéül (ez ma is áll, de az erődszerű külsejét
leszámítva semmi sem maradt az eredeti királyi lakból), hanem
lecsapoltatott egy mocsaras öbölszakaszt, és felépíttette a
Castel Nuovót, vagyis az Új Várat. Ezt az építtető dinasztia
miatt Maschio Angioino-ként is emlegetik. A vár látott elég
ostromot, hiszen először Nagy Lajos magyar király hadai
szorongatták, majd a nápolyi Anjouk dinasztikus torzsalkodásai is
eljutottak a királyi székhely fegyveres elfoglalásáig, de az
épület nagyjából érintetlenül megérte az Anjouk bukását és
az Aragóniai dinasztia felemelkedését. I. (Nagylelkű) Aragóniai
Alfonz nápolyi uralkodóként elrendelte a régi hatalmi jelkép
„Aragóniasítását”, és a Castel Nuovót vastagabb
falakkal/tornyokkal látták el, amelyek már a korabeli ágyúkkal
szemben is megállták a helyüket. Erre az időszakra tehető a
főbejáratot díszítő fergeteges diadalív is, Francesco Laurana mesterműve,
amely Aragóniai Alfonz nápolyi bevonulását örökíti meg. Az
aragóniaiak körülbelül fél évszázadig ültek Nápoly trónján,
amikor a francia s a spanyol nagyhatalom felforgatta Itáliát és a
közvetlen beavatkozásukkal Nápolyban elkezdődött az alkirályok
korszaka. Ekkor nem királyi palotákra, hanem erődökre és
kaszárnyákra volt szükség, mégis a nápolyi Királyi Palota
építése ekkoriban kezdődött meg.
Pedro
de Toledo nápolyi alkirály ugyanis 1543-ban először egy alkirályi
palotát emeltetett, majd abban a reményben, hogy III. Fülöp
spanyol király meglátogatja tengerentúli birtokait, Lemos grófja,
egy későbbi alkirály az alkirályi palota szomszédságában
elkezdett építeni egy valóban palotaszerű királyi lakot,
amelynek a kiforrott, kibővített és sokszorosan átépített mai
változata néz a Piazza del Plebiscitóra (lásd lent). Pedro de
Toledo úgynevezett alkirályi palotájának sem maradt sok nyoma,
mivel az utolsó „eredeti” részeket a 19. században
lebontották, hogy egy napfényes és impozáns lépcsőháznak
biztosítsák a fényt. Az elhelyezkedés viszont maghatározónak
bizonyult. Az alkirály ugyanis úgy építkezett, hogy a királyi
lakból szükség esetén fedett és védett útvonalon át lehessen
menni a Castel Nuovóba, ahonnan pedig ki lehetett hajózni.
Uralkodónak lenni tehát akkor sem volt egy életbiztosítás.
A
nápolyi helyzet a 18. század elején gyökeresen megváltozott.
1734-ben Bourbon Károly, akinek a különféle trónjain annyira
sokszínű volt az uralkodói sorszáma, hogy egyszerűen csak
Károlyként nevezte magát, megszerezte a nápolyi királyságot. A
dél-olaszországi „regnum” újra független lett. Károly a
Napkirály dédunokája volt, a Bourbonok Madridjában nevelkedett.
Mivel sokadik fiúnak született, esélye se volt a spanyol trónra,
vagyis a nápolyi királyi címe az elérhető legjobb eredménynek
tűnt. Ideje volt otthonosan berendezkedni, vagyis méltó
rezidenciára volt szüksége. Károly korábban Parmát uralta,
anyja családjának régi hercegségét, de arról is szó volt, hogy
esetleg a férfiágon kihaló Mediciek Toszkán nagyhercegi címét
„utalják ki” neki. Nápoly tehát messze nem az első
próbálkozásnak számított, így ez a hányatott fiatalkor is azt
a vágyat erősítette, hogy Nápolyt már semmiképpen se engedje ki
a kezéből. Oda is tette magát, a kiemelkedő uralkodói
teljesítménye mellett vele indult el a nápolyi, és
Nápoly-környéki kéjlakok építése (amelyek közül Portici,
Capodimonte és Caserta is szóba kerül majd). Az már nem az ő
hibája volt, hogy mindkét bátyja fiú utód nélkül halt meg, így
1759-ben megörökölte a spanyol trónt. Nápolyt ekkor már nem
lehetett összevonni Spanyolországgal, így a dél-itáliai
birtokait Ferdinánd fia, illetve ez ő leszármazottai örökölték
meg, akik tovább vitték a nápolyi Bourbon hagyományt a déli
királyság 1860-as felszámolásáig. A dinasztia folytonossága
ugyan a napóleoni uralom hatására megszakadt, de az építkezés
ekkor is folytatódott. Jöjjenek tehát a kedvenceink.
Castel
Nuovo
Ahogy
korábban is említettük, ez egy erőd (lásd legfelül a fotóját).
Sajnos a kápolnát csak kiállítások alkalmával nyitják ki,
pedig van benne pár Giotto freskótöredék. Akinek viszont van egy
kis ideje, az erre is szánhat némi időt, ugyanis pár apróság
azért akad. Ahogy már fent is említettük, a bejáratot díszítő
diadalív fergeteges (lásd balra lent). Ennek megtekintéséhez
ráadásul belépőjegyet sem kell fizetni. Ahogy belépünk az
udvarra (lásd jobbra lent) két irányba haladhatunk.
Szemben
van a bezárt kápolna, jobbra, az árkádok alatt sétálva a
különféle műtárgyakat bemutató többszintes tárlatot
tekinthetjük meg. Itt van 20. századitól kezdve reneszánsz
festményig bezárólag szinte minden. Az olasz történelem és
kultúra ismerete nélkül a tematika jelentős része semmitmondó
(mondjuk Balázs mesélte melyik kép milyen felkelés, háború,
természeti katasztrófa miatt kötődik Nápolyhoz), és itt
igazából két dolog az, ami igazán unikum: a 3. és a 2. szint
teraszáról a látvány, illetve az eredeti 15. századi bronz kapu,
amelyben ma is benne van a francia ágyúgolyó. Ezt a bárók
összeesküvése leverését követő diadalérzés közepette
rendelték meg az Aragónok, hogy az Amboise-i kastély ajtófélfájába
fejét beverő, és ezért elhunyt VIII. Károly francia király
hadai zsákmányként magukkal hurcolásszák, hogy az őket
megállító koalíciós hadsereg újra visszavigye Nápolyba. Ez a
bronzkapu tehát a művészi értékén túl elég jól szemlélteti
a királyság viharos sorsát a 15-16. század fordulóján (lásd
balra lent).
Ha
az udvaron balra haladunk, akkor a lépcső mellett látunk pár
kisebb gótikus építmény-részletet, illetve betekinthetünk az
egyik bástya alatt az ókori romok világába, viszont a lépcsőről
közelíthetjük meg a Castel Nuovo másik kincsét: a
csillagboltozatos Sala dei Baroni-t. Ezt a bárókról, vagyis a
királyság főnemeseiről nevezték el, akiket itt tartóztattak le 1486-ban,
miután az Aragóniai-dinasztia királyi hatalmának megdöntésére
szövetkeztek. Láttunk már pár gótikus épületet, de a
csillagboltozatok közül ez az egyik kedvencünk (lásd jobbra
fent). Ma leginkább az önkormányzati tanácsülések helyszíneként
hasznosítják a termet. Tőle jobbra található a kápolna, a bejárattól
balra a zárt ajtó vezetett a királyi magánlakosztályokhoz, és a
lépcsőhöz vezető kijárat másik oldalán lehetett régen kilépni
az úgynevezett „Diadal” erkélyre. Aki olvasta Passuth Lászlótól
a "Nápolyi Johanna" című könyvet, az azt is tudja, hogy a királynővé
kikiáltott Johanna is erről az erkélyről mutatkozott be először
uralkodóként.
A
nápolyi Királyi Palota
Ahogy
már korábban említettük, ez olyan királyi palotaként épült,
amiben jó másfél évszázadig egy uralkodó se tette be a lábát.
Amikor pedig végre saját királya lett Nápolynak Bourbon Károly
személyében, akkor már a város-környéki, Versailles-típusú
rezidenciák voltak a népszerűek, így Károly hivatalos
székhelyként alkalmazta ugyan a városi palotát, de azonnal
elkezdte az alternatív székhelyek építését. Ez pedig együtt
járt azzal, hogy kevesebbet foglalkozott a nagybetűs királyi
palotájával. Azért persze nem volt tétlen itt sem. Miután
felmentünk a fergeteges lépcsőn, amelyet 1858-ban alakítottak ki,
az első, vagyis a nemesi szint lakosztályait járhatjuk végig, és
ezek között számos helységnél még a Károly-féle dekorációk
maradtak meg.
Először
is tehát pár szót a homlokzatról és a térről. A Plebiscito tér
Olaszország egyik legszebb tere, ami kicsit ellentmondásos. A
palota homlokzata ugyanis túlnyúlik a mellette lévő szárnyon,
amely a fent már említett lépcsőt takarja. A „túlnyúlás”
ugyanis egy hiányra utal: ebben a beszögellésben állt a régi
alkirályi palota. A tér túloldalán lévő templom a római
Szent-Péter bazilika kolonnádja és a római Pantheon mintájára
épült. Ez egy fogadalmi templom, belül eléggé semmitmondó, és
a Bourbon Restauráció jelképe, miszerint végre véget ért a
francia forradalom és a napóleoni uralom miatt kényszerű
szicíliai száműzetés. A tér két oldalán a katonai
térparancsnokság ingatlanjait találjuk, amelyek szintén a Bourbon
időszak termékei (a fotón felénk közelebb eső falán találjuk
Türr István emléktábláját, hiszen a Bourbonok 1860-as bukása
után ő volt Nápoly első katonai kormányzója). A tér neve mégis egy népszavazásra utal, amely 1860. október 21-ével a Savoiák vezette északi királysághoz csatolta a volt Bourbon királyságot. A Savoiák ezzel az aktussal kezdték meg szimbolikus nápolyi jelenlétüket. A palota homlokzata ugyanis már a Savoia dinasztia, és
az egységes Olasz Királyság létezése során nyerte el mai
formáját, mivel ekkor befalazták a homlokzat íveinek egy részét,
és szobrokat helyeztek el bennük: utolsóként a nemzeti egység
létrejöttekor uralkodó II. Viktor Emánuelét. Ez utóbbinak az
unokája ráadásul demonstratíve a nápolyi királyi palotában
született, és a nápolyi herceg címet kapta, vagyis a Savoiák is
próbálták megteremteni a maguk nápolyi királyi hagyományát. Ez
olyannyira jól sikerült, hogy a királyi palota hátsó traktusában
ma is a III. Viktor Emánuel nevet viseli az itt született nápolyi
herceg után a nemzeti könyvtár.
Tehát
ott tartottunk, hogy feljutottunk a csoda szép lépcsőn (lásd
balra lent). Ez az alaprajzon legfelül szerepel.
Az
1-es terem a királyi magánszínház, ami a 18. század végéig a
palota lépcsőházaként működött. Természetesen a Savoiák
térfoglalása eredményeként itt is az ő címerük díszíti már
a teret. A helységet bombatalálat érte a második világháborúban,
igaz még mindig jobban járt, mint a milánói Királyi Palota.
Mondjuk elég luxus, hogy a királyi palotának volt magánszínháza,
ugyanis a vele egybe épített San Carlo operaház is ezt a szerepet
töltötte be, de oda ugye mindenki jegyet válthatott, néha pedig
jobb volt szűk körben mulatni. A 2–5-ös termek az előszobák
voltak a 6-os számmal azonosított trónterem előtt. Itt a trón is
magán viseli a Savoia-dinasztia uralmát, ugyanis a tetején a sast
már ők rakatták oda. Óriásiakat kacagtunk a trónra helyezett
papíron (lásd balra lent): Tilos ráülni! Mondjuk aki átlép a
kordonon, és sikeresen ráül, az meg is érdemli, hogy az őrök
rászóljanak. :D
A
palotában van egy másik trón is: ez a négusé, vagyis az etióp
császáré. 1936-ban az olasz hadsereg ezt az addisz-abebai császári
palotából szállította el, és 1940-ben a Nápolyban megrendezett,
tengerentúli triennale kiállítás keretében állították ki.
Azóta a nápolyi királyi palotát gazdagítja (lásd jobbra fent).
A
termek kategorizálása egyszerű: az udvar főhomlokzata, vagyis a
Piazza del Plebiscito felé a királyi lakosztályok néznek
(mustársárga szín), a tenger felé pedig a királynői termek
(világoskék szín). Az utóbbi eredeti bútorzata néhol csak
részben maradt fenn, de ettől még ugyanúgy pazar minden. A 20-as
számú vesztibülön keresztül lehet kijutni a függőkertekbe,
amelyeket szépen rendbe raktak. Ez viszont egy különleges
látogatás, amely csoportosan történik, és előzetesen kell rá
jelentkezni. A 22-es helység bálterem volt (ez a Héraklész
szalon, lásd lent), a 30-as pedig a palota magánkápolnája, ahol
természetesen ott van az elmaradhatatlan nápolyi betlehem.
Ahol
hiányos volt a bútorzat, ott a portici és a többi királyi palota
készletéből merítettek. Egyes darabokat például a nápolyi
Királyi Palota második szintjéről hoztak le a nemesi szintre. Aki
tehát belép ide, az teljes élményt kap, egy olyan királyi lak
benyomását, ahol minden a helyén van. A háborús károkat szinte
észre se lehet venni, és mindenhol a pompa, illetve a dicső múlt
tekint le ránk. Ezt a helyet mindenképpen érdemes megtekinteni!
Hamarosan
folytatjuk beszámolónkat a többi királyi palotával.
Ha egyenesen a harmadik részre szeretnének ugrani, akkor ide kattintsatok.
Addig is:
Ha egyenesen a harmadik részre szeretnének ugrani, akkor ide kattintsatok.
Addig is:
innen
töltöttük le az alaprajzot;
itt
találtok még fényképeket a Castel Nuovóról;
itt
pedig a királyi palotáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése