A
poszt első részét ott fejeztük be, hogy a Bourbonok már
Nápolyban vannak. Károly, e néven a VI. (mint nápolyi király),
az V. (mint szicíliai uralkodó) és a III. (mint későbbi spanyol
király) 1738-ban bebiztosította nápolyi királyságát és
feleséget is szerzett szászországi Mária Amália személyében. A
hölgy 1738-ban csak 14 éves volt és magával hozta a meisseni
porcelán iránti rajongását, így cseppet sem véletlen, hogy
1743-ban a capodimontei királyi palotában elkezdte áldásos
működését a porcelánmanufaktúra. Persze szokás szerint
előrerohantunk, mert a manufaktúrához épület is kellett, ami
tehát feltételezi, hogy ekkor már beszélhetünk a capodimontei
királyi palotáról.
Capodimonte
királyi palotája (és múzeuma)
A
capodimontei királyi palota a Nápoly történelmi városmagja
melletti erdős, dombos területen található, építését 1738-ban
rendelte el Bourbon Károly. Eredetileg is múzeumnak szánta,
ugyanis itt kívánta őrizni az anyja révén megörökölt Farnese
gyűjteményt, amit ma már részben a Nápolyi Régészeit Múzeumban
csodálhatunk meg. Ennek ellenére királyi lakosztályokat is
kialakítottak, igaz ezt már főleg a napóleoni időszak
uralkodóinak köszönhetjük. Az biztos, hogy Károly, és fia
Ferdinánd alatt sem lehetett büszkélkedni a munkálatok
gyorsaságával, ugyanis a központi szárnyat csak 1765-ben fejezték
be. Ráadásul 1759-ben Károly a teljes porcelánmanufaktúrát
mintákkal és személyzettel együtt magával vitte Spanyolországba,
így mindent újra kellett kezdeni, amikor Ferdinánd 1773-ban
újraalapította a gyárat. 1806-ra, a franciák érkezésekor az
épületegyüttesnek még mindig csak a kétharmada készült el, így
még aránylag fájdalommentesen lehetett alakítani az épületen.
Erre az időszakra tehető a lakosztályok kialakítása, amely
annyira megtetszett a visszatérő Bourbonoknak, hogy ezen már ők
se változtattak. Sőt, a múzeumi jelleget is szinte teljesen
felszámolták, ugyanis elkezdtek mindent a mostani régészeti
múzeum épületében összpontosítani. Az olasz egységet követően
is az uralkodóház egyes tagjai, ekkor már a Savoiák lakták az
épületet, igaz a belső csinosítgatás ekkor se állt le.
Előszeretettel koncentráltak Capodimontéban műtárgyakat és
korábbi berendezési tárgyakat, például a portici palotából. Az
ingatlant felügyelő igazgatóknak köszönhetően viszont a 19.
század végére egyre több nápolyi festő alkotása tűnt fel az
épületben, ami újra kezdett múzeumi belsőt kölcsönözni ez
utóbbinak. III. Viktor Emánuel sokat lakott itt, aki a dinasztia
mellékágának, az aostai hercegeknek biztosította pár évre a
helyet. Itt töltötte gyermekkora egy részét Amadeo, a miramarei posztunkból már ismerős későbbi etiópiai alkirály.
Amadeo kamaszként se bírt egy helyben megülni, ugyanis a
capodimontei palota egyik első emeleti ablakából ugrott ki
öccsével egy házilag gyártott ejtőernyővel (valójában egy
esernyővel), mivel megtetszett nekik a repülés. Arról már nem
szól a fáma, hogy mit kapott a két fiú a mutatványért az
apjuktól.
A
Savoiák végül csak 1946-ban váltak meg a palotától, amikor az
olasz trónt is elvesztették, és a palota csak 1949-től vált
végérvényesen múzeummá. A szükséges munkálatok elvégzését
követően 1957-ben nyitotta meg kapuit, és mára szépen kinőtte
magát, ugyanis a második emeleten a látványraktárakat is
megnyitották. Az első emeleten találhatók a történelmi lakosztályok, amelyeket sajnos most nem tudtunk megnézni (és
lefotózni), ugyanis kiállításépítés miatt éppen lezárták
őket, de Balázs még kiskamaszként volt itt, és úgy emlékszik,
hogy csodásak. A kiállított anyag változatos. A műtárgyak
jelentős része festmény, de van itt fegyvertár, kisplasztikák
gyűjteménye, és a paviai csatát ábrázoló faliszőttesek
egyenesen mesések. Amikor voltunk éppen Caravaggio kiállítást
rendeztek. Felesleges volt fotózni, ugyanis úgyse tudtuk volna
visszaadni a hangulatot, de írásban is garantáljuk, hogy nagyon
érdekes volt. Aki pedig egyszerűen csak a parkban szeretne
eltölteni némi időt, annak is megéri ide elmenni, mivel a
capodimontei park egy szépen karbantartott közpark, ahol nagyon
jókat lehet sétálni. A festménygyűjtemény pedig világszép:
Simone Martini, Tiziano, Raffaello, Guido Reni, Botticelli, Luca
Giordano, Ribera, El Greco stb. festményeivel ez valószínűleg
evidens.
Portici,
avagy az első herculaneumi múzeum
Bourbon
Károlynak (még mindig neki) és feleségének 1738-ban annyira
megtetszett d'Elboeuf hercegének a villája (ma is áll, csak nagyon
romos), hogy azonnal eldöntötték: a közelben nekik is építeniük
kell egy királyi palotát. Ez Porticiben történt, Herculaneum
szomszédságában, a Vezúv lábainál. A hely és a rohamléptekben
felépített palota annyira megtetszett a királyi párnak, hogy 13
gyerekük közül öt született Porticiben. Az elsőszülött fiú,
Filippo, aki mentális problémái miatt nem örökölhette a trónt,
szinte egész életét a portici palotában töltötte, és itt is
halt meg alig harminc évesen. A palota viszont eléggé kicsire
sikeredett, és az udvar tagjai esténként nem fértek el benne, így
a nemesség rohamléptekben kezdte kiépíteni a környéken a saját
villa-hálózatát. Az építkezés olyannyira jól sikeredett, hogy
ezeket összességében a Miglio d'Oro Vezúv-menti villáinak
nevezik. A Miglio d'Oro az SS18-as főút egy szakasza (akkoriban
Calabriai főútnak hívták) az Ercolano, Corso Resina 189. szám
alatti Villa De Bisogno di Casaluce és a Torre del Grecóban
található Palazzo Vallelonga között. A 122 villa listáját itt
találjátok.
A terület jelentőségét jelzi, hogy a királyság első
vasútvonalát 1839-ben adták át, és ez Nápolyt kötötte össze
Porticivel, vagyis az uralkodó székhelyét az egyik kedvenc
rezidenciájával.
A
portici palota története a herculaneumi feltárásokkal kissé
bonyolódott, ugyanis az uralkodó utasítására a szomszédos
területről ide hozták át a műtárgyakat, és itt alakították
ki az első múzeumot. Ez persze tovább csökkentette az udvari
célokra használható termek számát, viszont garantáltan jól
mutatott. A Vezúv-menti feltárásokat meglátogató személyek
ugyanis itt szembesülhettek a hihetetlen kinccsel, amit szó szerint
összeharácsoltak. A gyűjtemény természetesen hozta maga után a
feldolgozás kényszerét, vagyis megjelentek a másolatokat készítő
szakemberek, no meg a hivatalos kiadványok metszetei is itt
készültek.
A
múzeumi gyűjtemény egy része 1799-ben – a Bourbonok első
szicíliai menekülése alkalmával – Palermóba került. Ezt egy
újabb adag követte 1806-ban, a második menekülés alkalmával.
Egyáltalán nem véletlen, hogy a Napóleon kegyelméből a nápolyi
trónra kerülő Joseph Bonaparte elrendelte a műkincsek biztonságba
helyezését: ezek ekkor kerültek a nápolyi Régészeti Múzeumba.
Amikor a Bourbonok hatalmát restaurálta a bécsi kongresszus, és
végre visszatérhettek Nápolyba, a gyűjtemény Palermóba
szállított részét is már a Régészeti Múzeumba vitették,
habár a portici ókori faliképek Nápolyba szállítása csak
1827-ben fejeződött be.
A
napóleoni időszakban a portici palota újra a fénykorát élte,
ugyanis Carolina Bonaparte egyik kedvenc rezidenciája volt. A férje,
Murat marsall tehát teljesen új, empire stílusú bútorokkal
töltötte meg az épületet. Ennek ma már semmi nyoma, ugyanis a
nápolyi és a Casertai Királyi Palotát részben a portici
bútorokkal töltötték meg a Restauráció, illetve a második
világháború után. A mennyezeti freskók viszont megmaradtak, így
már csak ezért is érdemes ide eljönni.
Ma
az épületben működik a nápolyi II. Frigyes egyetem
agrártudományi kara, és természetesen a kertben egy botanikus
kertet alakítottak ki. A királyi lakosztályokban a helységek
korábbi funkciójára utaló rövid leírásokat találunk, és a
szinte teljes épségben megmaradt freskókat. No meg egyes termekben
tematikus jelleggel metszeteket, szobrokat, kiadványokat, és
különféle reprodukciókat is felfedezhetünk. A fenntartó ugyanis
egy meglehetősen ambiciózus projektbe vágott, mivel megkísérelte
reprodukálni milyen volt a palotában működő herculaneumi múzeum.
Erre lásd az alábbi fotót, ahol a Régészeti Múzeumban
kiállított leszakított ókori festmények 18. századi
elrendezését mutatják be.
Ez
azért is érdekes, mert itt szembesül igazán az ember hogyan is
zajlott a feltárás, és miként tárták a világ elé az anyagot.
Tegyük hozzá: eleinte borzalmasan, mindenféle szakmaiságot
mellőzve, kizárólag a fosztogatásra berendezkedve, hogy
eljussanak a tudományos módszerek alkalmazásáig és a modern
régészet megszületéséig.
A
botanikus kert felújítási munkálatok miatt éppen zárva volt,
amikor arra jártunk, így csak annyit láttunk belőle, amennyi az
ablakokból elénk tárulkozott.
A
belső dekorációk viszont ezért az apró hiányosságért is
kárpótoltak.
Portici
tehát megéri, mert egy igaz ínyencségről van szó, és a palota
megtekintése tökéletes program például egy herculaneumi
látogatás kiegészítéseként.
Hamarosan
folytatjuk a királyi paloták bemutatását posztunk harmadik,
egyben befejező részével.
Az első részt itt találjátok.
Addig is:
Az első részt itt találjátok.
Addig is:
itt
láthatjátok a Capodimontéban készült fényképeinket,
itt
pedig a portici fotókat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése