Következő
úti célunk a
Loire völgyének szívében egy bájos és történelmileg is jelentős
város volt. A világörökség listáján szereplő Amboise
a
Centre-Val de Loire régióban, közvetlen a Loire folyó déli
partján fekszik. Sőt, ezt uralja a domb tetejéről a királyi
kastély gótikus és reneszánsz szépsége.
Amboise-t
már
a neolitikus korban is lakták. A mostani kastély helyén egy
sziklára épült erőd állt, amelyet a 4. században vettek körül
árokkal. A középkorban az Anjou hercegek és a Blois-i grófok
vetélkedtek a várért, ami csak később, a 15. században került
királyi kézbe: ekkor kezdték átalakítani kastéllyá. A
reneszánsz korszakban a francia királyság már Itália felé
kacsingatott, így olasz építészeket – Domenico
da Cortonát és
Fra
Giocondót
– kértek fel a vár átalakításához, amely a Valois királyok
és családtagjaik kedvelt menedékhelyévé válik. Sok időt
töltött itt VIII. Károly, I. Ferenc, illetve testvére, ahogy II.
Henrik és családja is, de ne siessünk ennyire.
A
várdombra több út vezet, de a turistaforgalom ellenőrzése végett
most csak kettőt használnak: az egyik a bejárat, a másik pedig a
kijárat. A várfalakon belül a kastélyt tágas park veszi körül,
illetve a gyönyörű kertek mellett a kápolna is különálló
épület. Ezt néztük meg először. A vadászok védőszentjének
szentelt kápolna 1493-ban „lángoló” gótikus stílusban épült.
A torony szarvas agancsai Szent
Hubertusra
utalnak. A kapu feletti domborműveken Szent
Hubertus megtérését
és Szent
Kristófot láthatjuk,
karjában a gyermek Jézussal, felettük
VIII.
Károly és Bretagne-i Anna imádkozik.
Ez érthető, hiszen ők a donátorok.
A kápolna belsejében egyik ámulatból a másikba estünk.
Nagyon
tetszettek a mészkőből faragott mennyezetpárkány egymásba
fonódott növény- és állatfigurái és a csipkeszerű díszítések.
Chenonceau-hoz hasonlóan az üvegablakokat itt is Max
Ingrand
készítette: ezek IX. Lajos király életéből vett jeleneteket
ábrázolnak.
A
Szent
Hubertus kápolnát
viszont elsősorban nem a díszítéséért, hanem azért emlegetik,
mivel itt található Leonardo
da Vinci
síremléke. A humanista művész 1516-ban I. Ferenc király hívására
érkezett Franciaországba, majd a városban ragadt 1519-ben
bekövetkezett haláláig. Leonardo da Vinci a közeli Clos
Lucé-ban
dolgozott és egy alagúton át jutott el kastélyba. Sokáig úgy
vélték, hogy a művész földi maradványai eltűntek, de 1863-ban
egy csontvázat és egy koponyát találtak a Szent Florentin templom területén
zajló ásatás során
és
több bizonyíték
is azt támasztják alá, hogy a fellelt maradványoknak lehet köze
a művészhez, így akár el is fogadhatjuk, hogy a kápolnában a
sír tényleg Leonardo da Vinci testét rejti.
Az
eredeti temetkezési hely a kápolnával szemben található. Könnyen
megtaláljuk, ugyanis a művész mellszobra jelzi.
A kápolna után még a várfal mentén sétáltunk, majd a lakosztályok felé vettük az irányt. A francia forradalomig egyáltalán nem volt ilyen kicsi a vár. Akkor ugyanis a az új tulajdonosa – számunkra érthetetlen okokból – elkezdte szisztematikusan rombolni az épületet, és amire végzett, csak a felénél is kevesebb maradt meg, mint a fele.
A
kastély tornyainak – Heurtault
torony, lovagtorony –
építése XII.
Lajos ideje alatt befejeződött. Az erődjellegű részek úgy
veszik körbe a belső szobákat,
hogy a katonák mozgása ne zavarja az udvari életet. Természetesen
ez egy pont után a hadászati felhasználhatóság rovására ment,
de XII.
Lajos halála után már nem igazán kellett komoly ostromra
számítani. I. Ferenc még megemeltette ugyan a folyó menti
falakat, de a részben gótikus, részben reneszánsz ablakok már a
kastély-szerű használatra utaltak. Mondjuk azok az ablakok láttak
érdekes dolgot. VIII. Károly például ebben a kastélyban halt
meg, miután lefejelte az egyik ajtófélfát. Kis termetű volt, de
az adott ajtó neki is kicsinek bizonyult, és a figyelmetlensége az
életébe került. A francia protestánsok, a hugenották
üldöztetésének elkezdéséhez pedig az is hozzájárult, hogy
1534. október 17-én az amboise-i királyi kastély falára
ragasztottak vallási plakátokat, közülük az egyiket a királyi
hálószoba ajtajára. 1560 márciusában pedig a hugenották itt
próbálták pedig elrabolni a kiskorú uralkodót. Az összeesküvést
időben felfedezték, a lázadók egy részét az amboise-i kastély
mellvédjére akasztották fel. A királyi család ezt követően már
sokkal ritkábban jött Amboise-ba.
A termek közül először az Őrség termét néztük meg, ahol a skót, svájci, illetve francia egységekből álló királyi őrség várakozott. A csúcsíves boltozat alatt 16. századi katonai szerszámokat, felszereléseket láthattunk, de találunk itt domború térképeket is. Egy nyitott galériára is kimehetünk innen: ahonnan a Loire-on érkező hajókat figyelték.
Ezt
követte a Tamburindobosok
terme,
ami onnan kapta a nevét, hogy a bálok alatt itt zenészek
szórakoztatták a királyi családot és vendégeiket. Nagyon szép
a
liliommal díszített terrakotta padló. Az egyik magas támlájú
szék Georges d'Amboise bíborosé volt: ő hozta tető alá VIII.
Károly és Bretagne-i Anna házasságát. A falat, más kastélyokhoz
hasonlóan itt is faliszőnyegek díszítik. A 15. századi flamand
szőttesen Dáriusz
családja tiszteletét fejezi ki Nagy Sándornak.
Szerintünk
a Tanácsterem
a
kastély legszebb
helysége (lásd jobbra fent). Nagyon tetszettek a tartó oszlopokon látható különböző
faragott motívumok, liliomok, állatfigurák (lásd lent). A terem díszítésében
domináló liliom és hermelin a Francia Királyság és a Bretagne-i
Hercegség jelképe. A mennyezeten az összekapcsolt C[harles]
és
A[nne]
betűk is a királyi párra utalnak. A terem két végén egy gótikus és egy reneszánsz kandalló is látható. Itt is feltűnik a
szalamandra, mint címerállat, amely már I. Ferenc jelképe. Persze
nem ezek az egyedüli királyi utalások: a lépten-nyomon
felbukkanó
Porc-Épic
(sül) XII. Lajos király szimbóluma.
A
gótika és a reneszánsz stílus keveredése a többi teremben is
kellemes hatást eredményezett. A pohárnok
terem
berendezési tárgyai arra utalnak, hogy királyi család itt
étkezett. A falon a bankettet ábrázoló aubussoni szőttes is
tetszett. A bútorokon újdonságnak számított a tromp-l'oeil
technika,
ugyanis ez egyben a perspektíva tudatos használatát is jelentette.
A
pohárnok szoba mellett található II.
Henrik szobája, amit
egy gyönyörű, gazdagon díszített ágy ural. A falakat 16.
századi falikárpitok díszítik. A kőfaragók kisebb nagyobb
tréfákat is elkövettek, ugyanis itt, az ablak melletti falon, egy
érdekes kidomborodó motívumra is felfigyeltünk: az élethű
pénztarisznya az itt megforduló zarándokokra utal (lásd
balra lent).
A függönyök se piskóták, ugyanis Brüsszelből és Tournai-ból
származnak. A szobában egy Leonardo da Vinci halálát ábrázoló
Francois-Guillaume
Ménageot
festmény is található.
A
reneszánsz lakosztályok előszobájában (a
ferences kötélöv előszoba)
várakoztak a király látogatói, mielőtt beléphettek volna. Itt
legjobban a kandalló díszítése tetszett, amely a nevéhez méltóan
a ferences szerzetesek kötélfonatát utánozza (lásd jobbra fent). A kandalló felett
IV. Henrik francia király portréját láthatjuk.
Pont
IV. Henrik volt, aki alatt a királyi udvar véglegesen Párizs
környékére költözött, így a Loire-menti kastélyok fénykora
véget ért. Amboise a 17. században Gaston
d'Orléans,
XIII. Lajos öccse
tulajdonába került, de halála után visszaszállt a koronára, és a király börtönné alakította át. Itt raboskodott Nicolas Fouquet kegyvesztett miniszter is, akit a nagyravágyása miatt ítéltek el (a király a vagyonát elkobozta, ami többek között a versailles-i kastély építését is elősegítette). A 19. század első felében pedig – az algériai ellenállásban betöltött vezető szerepe miatt – Abd al-Qadir emírt is ide börtönözték be.
tulajdonába került, de halála után visszaszállt a koronára, és a király börtönné alakította át. Itt raboskodott Nicolas Fouquet kegyvesztett miniszter is, akit a nagyravágyása miatt ítéltek el (a király a vagyonát elkobozta, ami többek között a versailles-i kastély építését is elősegítette). A 19. század első felében pedig – az algériai ellenállásban betöltött vezető szerepe miatt – Abd al-Qadir emírt is ide börtönözték be.
Az
emeleten az Orléans
család mindennapjait
ismerhetjük meg. A későbbi Lajos Fülöp még csak királyi
hercegként szerezte meg a birtokot, amit inkább magánrezidenciaként
használt. Valóban, az ekkor kialakított lakosztályok sokkal
emberközelibbek, ami persze nem zárja ki a főleg empire stílusú
pompát.
A
dolgozószoba falait
18. századi
portrék ékesítik. Megtaláljuk itt Lajos Fülöp szüleit és
nagyapját is.
Sokkal
tágasabb a zeneszoba,
ahol egy gyönyörű, brazil paliszanderfa berakású versenyzongorát
láthattunk. A szobában a mahagóni fából készült berendezési
tárgyak dominálnak. Az asztalokon kártyapaklik voltak, hiszen
akkor is népszerű volt ez a fajta szerencsejáték. Az egyik
szekrényen egy hajó makettet is felfedeztünk: az eredeti „Belle
Paule”
szállította haza Napóleon havait Szent Ilona szigetéről. A
falakon hercegnők portréi sorakoznak.
A
lakosztályok után a bástyák, tornyok felé indultunk. A
Ferences barátok torony tetején
pazar panoráma fogadott minket, ugyanis lelátunk innen a folyóra
és a lankás teraszos kertekre. A 19. században a torony felső
részét felújították. Innen jól lehetett fotózni a kastély
külső falának díszeit és kedvenc vízköpőinket.
Ezt
követően elindultunk a kertekbe. A hársfákkal szegélyezett
Nápolyi
teraszon
kellemes a séta, mintha valami olasz kertbe csöppentünk volna. A
kertet Dom
Pacello da Mercogliano
tervezte, aki a középkori kertek hagyományát felrúgva olasz
növényfajtákat telepített a kertbe.
A
tájkertek a kastély déli oldalán helyezkednek el, itt tölgyfákat,
bukszusokat, ciprusféléket, szőlő lugasokat termesztenek. A kert
egyik teraszán egy érdekes, magas kottaállványt vettünk észre,
amelyen szimbolikusan a „madarak énekét” komponálták meg. A
kert egyik legszebb fája a libanoni cédrus, amely felett egy másik
teraszon a Keleti
Kertre bukkantunk.
Az itteni síremlékek geometrikus rendjét Rachid
Koraichi
tervezte. Ezek az Abd
al-Qadir
emír
kíséretének itt elhunyt tagjainak állítanak emléket.
A
kertet amúgy a rozmaring, a jázmin és a babér illata lengi be.
A
kastélyt az Aumale folyosón keresztül a lovas feljárón hagytuk
el, ahol a körkörös széles szakaszon a kocsik, és a lovak is
könnyedén fel tudtak menni a kastély teraszaira.
Nyáron
egyébként egy lélegzetelállító
hang- és
fényelőadás kelti életre a kastély múltját. A homlokzatra
vetített effektusok mellett előadóművészek és lovas kaszkadőrök
bemutatóját nézheti meg a nagyközönség.
Maradhattunk
volna, de már a nap végéhez közeledtük, és mielőtt elhagytuk volna a várost még sétáltunk egyet. A
modern házak között nagy örömünkre egy-két középkori jellegű
is felbukkant, nem beszélve a romantikus kis barlanglakásokról.
A
királyi kastélytól 500 méterre pedig a tufából és téglából
épített reneszánsz kastélyt, a Clos
Lucé-t
is megnéztük, igaz már csak kívülről. A kastély parkjában és
a kiállított termekben a modern
technológia és a virtuális hatások segítségével szórakoztató
és interaktív játék kelti életre Leonardo da Vinci tehetségét.
Itt
találtok további képeket a városról.
Itt
a Clos-Lucé-i udvarházról.
Itt
a kápolnáról.
Itt
pedig a királyi kastélyról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése