A
blogunkat folytatjuk a veszprémi utunk második állomásának
beszámolójával. Most az egykor még bő vízzel csurdogáló
Tapolca-patak völgyében, a Pápai-síkság központjában található
városba kalauzolunk el benneteket, ahol a katolikus Nagytemplomot,
az Esterházy–kastélyt és a Kékfestő Múzeumot látogattuk meg.
Pápa
a nevét egy bajor lovagtól (Popo) kaphatta, de már a kelta
korszakból is találtak itt régészeti leleteket. Igaz most Pápa
történelmével nem untatnánk benneteket mert erről már meséltünk
az „Élménybeszámolóegy bakonyi barangolásról”
című írásunkban.
Először
a kastélyhoz mentünk, de útközben láttuk Jókai Mór házát,
ahol egy emléktábla jelzi, hogy itt lakott az író, amikor Petőfi
Sándorral és Orlay Petrich Somával a pápai kollégium diákja
volt.
Az
Esterházy-kastély
Pápa központjában, a katolikus templom mögött található. A
barokk kastély és az egykori erődrendszer fontos szerepet töltött
be a város életében. Ma a felújított kastély kiemelt
idegenforgalmi helyszín.
A
15. században a kastély helyén a Garaiak által emelt vár állt.
Komoly hadászati szerepet a török hódoltság kialakulásakor
kapott, ugyanis a török hadsereg többször is megtámadta a
várost, amely Győr egyik elővédjeként működött, tehát
közvetve Bécs védelmében is szerepet kapott. Az első földsánc
1532-ben épült ki a város körül, majd ezt folyamatosan
fejlesztették. Akkor is, amikor a vár rövid ideig (1594–1596)
török uralom alá került. 1626-ban került a vár az Esterházy
család tulajdonába, de egy jelentős tűzvész nagy mértékben
megrongálta az épületet. Az erőd a Rákóczi-szabadságharcban
töltött be utoljára katonai szerepet, amikor 1707-ben császári
csapatok szállták meg. A háborúk és az elhanyagolás miatt az
épület végül pusztulásnak indult.
Esterházy
Ferenc
1743-ban a katonai funkció elvesztésével egy nagy rezidenciát
terveztetett a vár helyére és Franz
Anton Pilgram
építészre bízta a munkálatokat, amelyeket később Fellner
Jakab,
majd Grossmann
József
folytatott. A vizesárokkal körbevett épület látványterve a
kastély Nádor-termének falát díszítő festményen látható,
ami számunkra is érdekes látványt nyújtott, mert olyan tájat
ábrázol, ami nem teljesen pápai. A hegyek ábrázolásával
ugyanis a nagyságot és gazdagságot akarták az Esterházyak
illusztrálni. A festményen látható tó viszont jórészt valós:
a kiterjedt vízfelületet ugyanis később, már Esterházy Károly
püspök száríttatta ki, és a helyén alakította ki a mai parkot.
A kastély átalakításának terve sohase valósult meg teljes
egészében, ugyanis a birtokot megöröklő Eszterházy
Károly
már az egyházi
építkezésekre helyezte a hangsúlyt.
A
barokk stílusú építmény végül 1784-ben készült el és az
Esterházyak cseszneki ágának egyik lakóhelyeként szolgált. Az
épület pusztulása 1945-től kezdődött, ugyanis ekkor a szovjet
hadsereg szállta meg, amely 1959-ig maradt itt, és ekkor a
berendezési tárgyak vagy megsemmisültek vagy eltűntek. Ezt
követően a városi könyvtár, a zeneiskola, a művelődési ház
és a helytörténeti múzeum kapott helyet a kastélyban.
Az
1960-as évek közepén helyreállították a külső homlokzatot,
1990-ben a kastélykápolnát is helyrehozták, amely Európa
Nostra-díjat kapott. A főépület felújítása 1988-ban kezdődött,
kisebb megszakításokkal 2015-ben fejeződött be. A Grossmann
József által tervezett váristálló és kocsiszín, illetve a
mellette álló őrségházak felújítása még várat magára.
Múzeumként 2015. április 17-től látogatható, ami egy 3600
négyzetméteres terület bejárását teszi lehetővé.
A
ma már nem látható kastélykaput 1860-ban Párizsból hozatták. A
díszudvaron így az 1790-es években készült kapuőrző,
címertartó kő oroszlánok fogadtak minket. A kastélypark előtti
ideiglenes kerítést azért emelték, mert hamarosan elkezdik a kapu
helyreállítását.
Az
egy emeletes barokk stílusú kastély a versailles-i palota mintáját
követi kicsiben. Az épület parkra néző főszárnya íves
oromzattal záruló középrizalittal és sarokrizalittal (gazdagon
díszített homlokzat) tagolt. Az oromzaton láthatjuk az
Esterházy-címert. A két szárnya manzárdtetővel fedett, azaz
meredekebb tetősíkját egy alacsony hajlásszögű tető követi,
és ez díszített. A központi épület nem zár be derékszöget a
két oldalsó szárnnyal, ugyanis az épület kialakításakor a vár
szabálytalan alaprajzát követték. Ezt a pontatlanságot a
főbejárat előtt található kocsibeálló/terasz próbálja
kompenzálni.
Az
előcsarnokba belépve barokk pompájú, kőkorláttal és stukkós
mennyezettel rendelkező lépcsőház tárult elénk, de mielőtt
idegenvezetőnk végigkísért volna a kastély termein, a
földszinten megnéztünk egy kiállítást, majd a moziterembe
mentünk, ahol egy Pápáról szóló kisfilmet vetítettek le.
Az
épületegyüttes középső szárnyában reprezentációs
helyiségeket láthattunk, az oldalszárnyakban voltak
a vendéglakosztályok, ezek mellett a nyugati szárnyban a tulajdonos
lakott. A keleti szárnyban van a kastélykápolna, amelyet a
helyreállítás előtt a városi könyvtár olvasótermeként
használtak.
A
belső tereket az 1860-as években Esterházy
Pál
újíttatta fel, ekkor került kialakításra a Nádor-terem és az
Ősök csarnoka is.
A
Nádor-terem berendezése lényűgöző. Az intarziás parketta, a
barokk kályha sokat érzékeltet abból, milyen lehetett a kastély
korábban. A családi birtokokat bemutató festmények közül
viszont több hiányzik. A legfontosabb, a pápai kastélyt ábrázoló
látványterv viszont szerencsére fennmaradt. A barokk főúri élet
hétköznapjait bemutató vezetéssel megelevenedett előttünk a
múlt, ami különleges élményt nyújtott számunkra, és
valószínűleg más látogatót is megfog majd. A tapéta az
eredeti mintáit követi: a család fényképek segítettek a
rekonstrukcióban, így eredeti minták alapján lehetett
újragyártatni sok díszítőelemet. Habár az eredeti bútorok
megsemmisültek, ezeket sikerült korabeli bútorokkal,
festményekkel, és használati tárgyakkal pótolni, így az illúzió
meg van, és így megismerhetjük, hogy az akkori főúri családok
mit csináltak mindennapjaikban. Ez a bemutatás szerves részét
képezi a vezetésnek: a korhű ruhában idegenvezetőink úgy
fogadtak, mintha a főúri család vendégei lennénk, és korabeli
énekkel, tánccal, illetve szófordulatokkal varázsoltak 18.
századi hangulatot a 21. századi turista számára.
A
többi teremben is látványos barokk stílusú tárgyakat,
műalkotásokat láthatunk. Az északkeleti szárnyat teljesen
könyvtárrá alakították át, a végében nyolcszögletű kápolna
látható, aminek a freskóit Joseph
Ignaz Mildorfer
készítette 1750-ben. A csegelyeken az angyalok tartják Jézus
szenvedésének relikviáit (a töviskoszorút, a szögeket, a
kalapácsot, a szivacsot, a lándzsát és a kelyhet), a kupolán
Jézus Krisztus mennybemenetelét ábrázolták.
A
kastély kápolnája 1945-től zárva volt és világi célra
használták. 2015-től viszont újra felszentelték, és katolikus
istentiszteleteket, esküvőket és keresztelőket lehet itt tartani.
Az
Esterházy kastély parkja kiterjedt zöldfelületként övezi az
épületet, igaz ez most téli időszakban kevésbé látványos. A
háború előtt nagyobb volt, vadasparkot alakítottak ki benne,
ahova a köznép nem tehette be a lábát. A háború után
erdőirtások miatt kisebb parkká vált. Szerencsére maradtak még
benne ősfák. Szép időben jókat lehet sétálni a juhar, kőris,
gesztenye fák, sajmeggyek, vörösfenyők és bükkök alatt. A
kastélypark van, amikor a rendezvényektől is hangos: az épület
északi oldalán található szabadtéri színpadon rendszeresek a
koncertek.
A vezetés
végén megtudtuk, hogy hátra van még a kastély kerítésének
helyreállítása, a kovácsoltvas díszkapu rendberakása, a
kastélypark rendezése, a váristálló és az őrházak felújítása,
újraépítése. A kastély falai között, olyan volt sétálni,
nézelődni, mintha ha egy barokk családi látogatáson lettünk
volna. Bátran mondhatjuk, mintha, mi is egy kicsit pápaiak lennénk.
A
kastély után a Kékfestő Múzeum felé vettük az
irányt. Útközben megnéztük a katolikus
Nagytemplomot is,
amelyet 1774-ben gróf Esterházy Károly egri püspök, pápai
földesúr adományából építettek. Fellner Jakab halála miatt
az építkezést Grossmann József vette át. A templom 15 évig
épült, 1795. május 3-án szentelték fel. Hatalmas egyhajós,
úgynevezett csarnoktemplom, amely copf stílusban, barokk és
klasszicista jegyekkel épült. Hossza 42 méter, szélessége 22
méter, belső tere 24 méter, a gyönyörű rézborítású,
összetett sisakban végződő tornyai 72 méter magasak. A
homlokzata timpanonos, fölötte szobor-kompozícióval. A belső
terében a márványborítás vörös és sárga színekben pompázik.
A mennyezetfreskókat Franz
Anton Maulbertsch (osztrák
festő) készítette. A három kupolafreskó, a szegélyképek, és
főoltárkép Szent István életét ábrázolja. Szent István és
László szobrait, a gyóntatószéket, a bronz keresztelőkutat, és
a libanoni cédrusból faragott szószéket Prokop
Fülöp
alkotta meg. A négy mellékoltár Zirckler
János alkotása,
amelyeket Nepomuki Szent Jánosnak, Szent Annának, Józsefnek és
Borromei Szent Károlynak szenteltek. A Szűz Mária-kápolna, a
sekrestye és a két oratórium freskóit is Maulbertsch festette. A
falakon lévő stációkat Cziráki
Lajos
faragta. A templom alatti kriptában nyugszanak az Esterházy család
pápai ágának tagjai.
A
Kékfestő Múzeumban nagyon kedvesen fogadtak, elmesélték a
kékfestés történetét, menetét, majd mi magunk fedezhettük
fel, hogyan is készülnek a szép tárgyak, ruhák ezzel az
eljárással.
A
kékfestés
egy textíliákon alkalmazott színmintázási technológia, amely
jellegzetesen kék alapon fehér színben jelenik meg. A kékfestő
kelme az elmúlt századokban jelentős szerepet játszott a magyar
népviseletben és a lakástextíliák körében, de ma is népszerű.
Több kisvállalkozó foglalkozik ilyen termékek előállításával.
A kékfestő kifejezés először 1770-ben a pápai Bengely István
panaszos levelében fordul elő, majd innen terjedt el. Indiában,
Kínában és Egyiptomban számos olyan leletet találtak, amelyek
bizonyítják, hogy több ezer évvel ezelőtt ismert volt ez a
technika.
A
kékfestés alapvetően a gátlónyomás technológiáján alapul. Ez
azt jelenti, hogy a szövetre a mintának megfelelően egy gátlószert
nyomnak, amely a később felvitt színezéket elszigeteli a
szövettől, így az csak a gátlószerrel nem fedett részeket fogja
be. A kékfestő kelme előállítása két alapvető munkafázisból
áll: mintázás a fedőanyaggal, majd színezés az indigócsávában.
Először
a nyers szövetet kimossák forró (több mint 60 °C-os)
vízben, hogy a szövésnél használt íranyagokat eltávolítsák,
majd kiöblítik az anyagot és kiszárítják a szabad levegőn.
Ezután kikeményítik kukorica- vagy burgonyakeményítővel, majd
újra kiszárítják. Később a szövetet felfeszítik a
nyomóasztalra és a gátlószer és a nyomódúc segítségével
rányomják a mintát. Ezután újra szárítás következik, majd a
színezést ismétlik, annak függvényében, hogy milyen árnyalatot
szeretnének elérni. A gátlószert végül savas fürdővel
távolítják el. Az utolsó alkalmazott eljárás a mángolás,
amely hatására az anyag sima, ráncmentes lesz.
A
technika alapjai ma se változtak, de az eszköztár sokat fejlődött
a századok során. Az eredetileg fából faragott dúcokat ugyanis
felváltották az alakos rézszegekkel és -huzalokkal kivert formák,
illetve ez a munkafolyamat a gépesítésnek köszönhetően már
nagyon régóta elvesztette manualitását.
Az
európai kékfestők a gátlószert különböző vegyszerekből
készült oldatban vitték fel. Színezékként növényi festékeket,
a kék szín előállítására pedig az Indiában honos
Indigofera tinctoria
nevű növényből kinyert az indigót használták. A gátlószer
összetétele – amit a magyar kékfestők papnak neveznek –,
általában minden üzem féltve őrzött gyártási titka volt.
A
nagyipari textilnyomás elterjedése természetesen visszavetette a
kisüzemi kékfestést. Ennek ellenére tovább él, mint
népművészeti tevékenység és néhány üzem ma is működik.
Ilyen például az 1906-ban alapított, ma Tóth Ildikó és
Gerencsér Zsolt által működtetett Győri
Kékfestő Műhely,
a dunaföldvári
Gál Gyula,
a
nagynyárádi Sárdi János, szentendrei
ifj. Kovács Miklós,
a
tiszakécskei id. Kovács Miklós,
a
szombathelyi Szakács,
a bácsalmási Skorutyák János Kékfestő Műhely és
a Tolnai
Kékfestő Műhely és Múzeum,
amelyek egyúttal látogatható bemutatóhelyek is.
A
működő műhelyek részben a hagyományos vagy a tájegységhez
igazodó népművészeti mintákat használják, de modern mintázat
is előfordulhat. A kollekciók megjelennek a vásárlóközönség
előtt és szerepelnek rangos kiállításokon is. Többen a
kékfestők közül állami kitüntetésekben is részesültek
művészi tevékenységükért. Bódy
Irén textilművész,
akadémikus állandó kiállítását mi is megnézhettük a pápai
Kékfestő Múzeumban.
A
múzeumot a Kluge-féle kékfestő műhelyben alakították ki. Ez a
kékfestő műhelyek között az egyik leglátogatottabb
bemutatóhelyeknek számít. Az üzem 1956-ig működött, majd az
épületegyüttes és az egész berendezés műemléki védelem alá
került. 1962-től nyílt meg a nagyközönség számára, majd
1983-ban a Kluge cég fennállásának 200. évfordulója alkalmából
felújították. Az egykori üzem őrzi a tárgyi emléket, gyűjti a
kékfestéssel kapcsolatos más kékfestő műhelyek munkáit
emlékeit, termékeit is.
A
céget Carl
Friedrich Kluge
alapította, akinek már több felmenője is kelmefestéssel
foglalkozott. A családfő 1783-ban a szászországi Sorauból
érkezett Magyarországra és Sárváron alapított kékfestő
műhelyt. 1786-ban költözött át Pápára és ott a ma is álló
épület helyén hozta létre üzemét. Akkoriban Pápán már 4-5
hasonló üzem működött, ami azt mutatja, hogy igen népszerű
volt a „kékfestő” anyag.
Az
alapító jelentős szakmai tapasztalatra tett szert különböző
országok műhelyeiben. Ezt fia, Kluge
Károly
tovább bővítette, amikor apja nyomdokába lépett és az 1809-ből
származó mintakönyvében 72 textildarabkából álló gyűjteményt
állított össze a készítési eljárásokkal együtt. Ezek a
jegyzetek az átlagosnál magasabb szakmai felkészültségről
tanúskodnak. Nem hiába, az 1806-ban felvett vagyonleltár tanúsága
szerint az akkori viszonyoknak megfelelően korszerűen felszerelt
kékfestő műhely igen jól jövedelmezett, és a Kluge család a
vagyonosak közé tartozott. Ennek jegyében 1896-ban készült el a
család emeletes új lakóháza.
Kluge
Károly 1895-ben halt meg, fia Kluge
Ferenc
is Európa szerte tanulta ki a kelmefestést, majd folytatta az apja
által korábban már megkezdett korszerűsítést és új gépek
beszerzését. Az üzem alapításának 100 éves évfordulójára,
1883-ban olyan szintre emelkedett a termelés, hogy azt 1884-ben
„Blaudruck-Färberei”
néven
már a vezető cégek között emlegették. A 19-20. század
fordulóján az üzemet tovább bővítették. A korábban használt
vízkereket leszerelték, gőzgéppel hajtották meg a mángorlót, a
keményítőgépeket, a szárítóhengereket. 1912-ben a favázas
nyomógépet egy német gyártmányú fémvázas gépre cserélték.
Kluge
Ferenc volt a család utolsó, szakmával foglalkozó férfi tagja.
Lánya, Kluge Matild és férje ugyan átvette az üzem vezetését,
de szakmailag nem értettek hozzá. Az üzemet tulajdonképpen az egyik
segéd, Kovács József vezette egészen 1945-ig.
A
háború miatt visszaesett a termelés, de így is hét Kluge
generáció vitte az üzemet. 1956-ban az épületet és eredeti
berendezését műemlékké nyilvánították és állami
támogatással, helyreállítva múzeummá nyilvánították. Itt a
hagyományos eszközöket és technológiát alkalmazva készítik a
kékfestő textíliákat, és májustól októberig – előzetes
egyeztetés alapján – csoportok is látogathatják.
Minket
különösen megfogott a lenti műhely, ahol a mosómedencék a régi
műhely hangulatát idézték.
Pápa
városa természetesen nem csak a felsorolt nevezetességekről
híres. Említésre méltó a református kollégium gyűjteménye,
illetve érdemes sétálni a szép város utcáin, ugyanis a
különféle épületek egytől egyik különlegesek. A kastély
ráadásul múzeumpedagógiai szempontokból is érdekes: látogatását
óvodás és iskolás csoportoknak is ajánljuk, mivel a kastély
kiállítótermei, a marionett bábszínháza, a 3D-s moziterme,
valamint rendezvénytermei egyaránt alkalmasak az egyéni és
csoportos foglalkozásokra. A Kékfestő Múzeum is ajánl hasonló
foglalkozásokat, vagyis itt is ki lehet bontakoztatni a
kreativitást. Gyertek és fedezzétek fel Pápát!
A kastélyról itt látsz további képeket.
A Nagytemplomról készült további fotókat itt látod.
A Kékfestő Múzeumban készített további képeket pedig itt találod.
Ez pedig a pápai vegyes fényképválogatásunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése