Korábbi ígéretünkhöz híven a veszprémi túránk egyes állomásairól részletesebben is írunk: ebben a bejegyzésben a Bakonyi hegység Zirci medencéjében található gyönyörű kisvárosról olvashattok.
A
város Veszprémtől 25 km-re északra, Pápától 45 km-re keletre,
a Balatontól 35, Győrtől 57 km-re fekszik. Legkönnyebben a
Veszprémet Győrrel Cseszneken és Pannonhalmán keresztül
összekötő 82-es főúton közelíthetjük meg.
Zirc
nevének eredetére több magyarázat is létezik: ha a szláv
„szerdce"
szóból jön, akkor a jelentése „Bakony
szíve”;
amennyiben
a „szirec”
szóból, úgy ez a makkoltatásra
utal; a harmadik változat szerint a „crk”
szó
az alap, aminek a jelentése egyedül
álló kis templom;
de nagy valószínűséggel a szintén szláv „szirici”
szóból származik, ami árva
gyermeket
jelent.
A
település több mint 900 éves, történelme szorosan összefonódott
a ciszterciekkel és az apátságukkal. A
ciszterci egy nagy múltú római katolikus szerzetesrend, amely a
Szent Benedek-féle monaszticizmus 12. századi megújított
változatához tartozik.
Az alapítójuk Molesme-i
Szent Róbert,
aki 1098 márciusában húsz rendtársával Cîteaux (latinul
Cistercium) mellett, egy elhagyatott helyen telepedett le, hogy ott
könnyebben követhessék Szent Benedek szabályzatát. Már a
második apát, Szent Alberik nevéhez köthető az ideiglenes
szabályzat (Instituta monachorum Cisterciensium de Molismo
Venientium) összeállítása, a ruházat színének meghatározása
(fehér habitus, barna, később fekete skapuláréval) és II.
Paszkál pápától 1100. április 18-án kapott védelmi okirat. Az
új rend a teljes szervezettséget a harmadik apát, Harding Szent
István alatt, 1119-ben érte el, aki megírta a Carta
Caritatis-t,
vagyis a végleges szabályzatukat. A rendet igazából a negyedik
apát, Clairvaux-i
Szent Bernát
virágoztatta fel, aki a megszűnés határán ellensúlyozó
kezdeményezésből egy dinamikusan terjeszkedő új szervezetet
csinált. Szent Bernát halálakor a ciszterciek már Magyarországon
is jelen voltak, ugyanis II.
Géza
király uralkodása alatt, 1142-ben már megjelentek a szerzetesek
hazánkban is. A Magyar Királyság területén az első ciszterci
apátság a cikádori volt (ma Bátaszék), amelyet a heiligenkreuzi
szerzetesek alapítottak. Ezt követték a pilisi, pásztói,
szentgotthárdi, és végül zirci apátságok. A lista természetesen
nem teljes: a felsoroltak léteznek ma is. Eredetileg az apátságok
rendszeres kapcsolatban álltak egymással, és az apátoknak az éves
általános gyűlésen kellett volna találkozni. A nagy távolságok
miatt ez egyre inkább megvalósíthatatlanná vált, így külön
területi egységek, úgynevezett kongregációk alakultak ki. A
magyarországi ciszterciek az Osztrák–Magyar Monarchia felbomlása
után alakították meg a saját kongregációjukat, amelynek a
központja Zirc.
Itt
az
első apátságot 1182-ben III. Béla alapította, amely a 15. század
elejéig a ciszterci apátságok között rendkívül jelentős
szerepet töltött be. A virágzó életben a tatárjárás okozta az
első törést: 1241-ben a mongolok támadásának számos apátság
is áldozatul esett, de a központosított szervezetnek köszönhetően
a katasztrófa után mindegyik apátságba visszatérhetett az élet.
A 14. század közepére mégis, nagy valószínűséggel a
megromlott egészségügyi problémák miatt a szerzetesek száma
csökkent. 1480-ban Mátyás király és a ciszterci generális
káptalan felszólítására a németországi apátok 12 fős
konventet és apátot küldtek hét magyarországi monostor
felélesztésére, így Zircre is. Később a törökök hódoltsága
miatt kolostort a szerzeteseknek el kellett hagyniuk és Veszprém
elfoglalása után a templom épülete is romba dőlt. A javak, a
könyv- és levéltár gyűjteménye is valószínűleg megsemmisült,
ugyanis későbbi sorsuk ismeretlen. Másfél évszázadon át Zirc
teljesen lakatlanná vált. A szerzetesek 1629-ben térhettek vissza,
ehhez az előkészületeket a lilienfeldi kolostor apátja kezdte
meg. 1660-től Újfalussy
Márton
az új vezetője az apátságnak, aki sokat tett, hogy a szerzetesek
száma növekedjen, de sajnos a portyázó törökök 1678-ban
megölték. Innentől fogva a lilienfeldi apátok vették át az
irányítást, majd 1699-ben a sziléziai Heinrich Kahler apát
folytatta ugyanezeket a feladatokat. A visszatelepülést követően
a helyreállítás sok időt vett igénybe, ugyanis a törökök
teljes kiűzése után végül több évtizedbe telt, amíg újra
benépesült az apátság.
A
18. századtól indult meg az újjáépítés. A középkori
épületeket teljesen elbontották, és ezek elemeinek
újrahasznosításával újakat emeltek. Lassan a függetlenség is
elérkezett, ugyanis 1810-ben a porosz kormány megszüntette a
sziléziai apátságot, majd az utolsó heinrichaui apát, Konstantin
Gloger 1814-es halálát követően a zirci apátság önállóvá
vált. Ettől kezdve Zirc a magyarországi ciszterci rend központja.
Időközben
a szerzetesek az oktatásban is egyre nagyobb szerepet vállaltak:
II. József feloszlatta az összes olyan szerzetesrendet, amely nem
végzett az állam számára hasznos munkát, így aki maradni akart,
jellegzetesen oktatási feladatokat vállalt (lásd a bencéseket, a
cisztercieket és a piaristákat). Ennek köszönhetően 1814-től
már a székesfehérvári és a pécsi gimnáziumok fenntartását is
ők vállalták, majd a 20. század elején Baján és Budán is
iskolát nyitottak. 1950-ben
a zirci kolostort megszüntették, a szerzeteseknek újra el kellett
hagyniuk a telephelyüket, ahova csak 1990-ben térhettek vissza.
Azóta négy gimnáziumban újra a ciszterciek tanítanak.
Mielőtt
az apátsághoz értünk volna, elmentünk a zirci arborétum
mellett, ami télen sajnos zárva van. A havas, ködös időben így
is szép látványt mutatott a ciszterciek apátságához tartozó
épületegyüttes. A jegyvásárlás után, mielőtt elkezdődött
volna az idegenvezetés – a templom csak vezetéssel látogatható
–, fotóztunk és megnéztünk egy kisebb kiállítást az apátság
történetéről. A tárlat az egykori narancsházban kapott helyet,
és a látogatás egy vetítéssel kezdődik, amely a rend történetét
mutatja be. A székek mellett a falakon két gyönyörű gobelin
technikával készült faliszőnyeg található (ezek a Magyarország
területén található legrégebbi hasonló faliszőnyegek), majd a
többi helységben a gyűjteménybe tartozó műtárgyak, leletek,
liturgikus kellékek mesélnek a rend életéről, múltjáról.
Az
egyháztörténeti kiállítás után a templomot nézhettük meg,
ami a város jelképe is. A Szent Máriának szentelt kéttornyú
barokk épület különleges, belsejében minden fából készült:
ez bizonyítja egy sérülés is amit az idegenvezetőnk megmutatott.
54
méter hosszával és 24 méter szélességével a templom igen szép
kecses. Csigaszerű formák díszítik a külső felső szobrokat. A
tető cakkozott kialakítású. Az épület nem csak barokk, hanem
klasszicista jegyeket is hordoz: például a középső tornyokon
látható boltíves díszítés is erre utal. A tornyok szélein
felfedezhető timpanonok is jellegzetesen klasszicista stílusúak. A
központi ablak fölött címerkép látható, amelyet indák,
levelek, fáklyák és egy urna díszít, közepén egy korona
látható szintén levél motívumokkal. A betűk Szűz Máriára
utalnak, ezt a jellegzetes betűjelzést a templom belsejében is
több helyen láttuk; az olajág a béke szimbóluma; az alsó
címerkép a szerzetesrendre utal.
A
templom tervezőjéről nem tudunk semmit, de a freskókat Wagmaister
József,
a
Mária mennybevételét ábrázoló főoltárképet pedig Franz
Anton Maulbertsch
készítette.
A
belső tér hármas tagolású, ahol a főhajó áll központban, a
két oldali kápolna sor pedig mellette keskenyebb. Három
boltozattal rendelkezik. A szószék és a 25 méter magas szentély
melletti faragott stallumok (kóruspad) igazi remekművek. A bibliai
jeleneteket ábrázoló szószék domborművein Szent Ambrus,
Jeromos, Ágoston és Gergely egyházatyákat láthatjuk. A szélein
az isteni erényeket ábrázoló női alakok kaptak helyet (Hit,
Remény, Szeret). Az északi oldalon, az utolsó kápolnánál a
falba épített kőtáblán feliratot fedeztünk fel, amely Imre
király (1196-1204) oltáralapításáról tanúskodik: In
nomine Patris et Fili et Spiritus Sancti. Hoc altere fundatus est per
Aimerici rege Ungarino
(Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében ezt az oltárt Imre
magyar király alapította). A templomnak két orgonája van: a
szentély mellettit a régebbi, a homlokzat felőlit pedig a
romantikus zeneművek eljátszására használják.
1982-ben
a templom – alapításának 800 éves évfordulójára – a
pápától basilica minor rangot kapott. Helyreállítását nemrég
fejezték be. A freskók restaurálása közben jöttek ugyanis rá,
hogy az eredetileg fiatal személyek arcát idősnek festették át,
illetve a kőszerű fehérrel átfestett szobrokat korábban arannyal
vonták be. A falakon is megtisztították a későbbi átfestésektől
a freskókat, amire látványos példákat mutatott előtte/utána
fotókkal az idegenvezetőnk. Ahogy korábban említettük, az
oltárok is mind fából készültek. Pápáról hozták őket, és
csak a szószék mellett, egy kisebb sérülés tanúskodik ezek
valódi alapanyagáról.
A
közvetlenül a templom mellett álló ciszterci monostor jellegzetes
épületének 18. századi szárnyait Witwer
Márton karmelita szerzetes
tervezte. A monostor klasszicista stílusára jellemző, hogy tetején
timpanon látható és korinthoszi oszlopok övezik. A homlokzat
alatt két angyal által közrefogott címer látható.
A
bővítésének köszönhetően az apátságnak még két látogatható
intézménye van. Az egyik az ország egyetlen vidéki
természettudományi múzeuma, a Bakonyi
Természettudományi Múzeum
és
a másik a Reguly
Antal
Műemlékkönyvtár
(Reguly
a magyarországi finnugrisztika egyik legelső, kiemelkedő alakja
volt).
Mindkét
intézmény érdekes kincsei lenyűgözőek. A második emeleten
látható műemlékkönyvtárat néztük meg először, ami szintén
vezetővel látogatható. A templom és a könyvtár esetében is a
látogatások időpontjait a honlapon is előre kikereshetjük.
A
könyvtár története a rendház történetével párhuzamosan
alakult. A mostani állomány alapját Sziléziából hozott kötetek
képezték. Az intézmény egy nagy teremből állt, amit Leopord
Peiss tervezett.
A könyvtári állomány beszerzések és a szerzetes-tanárok
hagyatéka révén gyarapodott, és miután az oktatók tudományos
tevékenysége növekedett, így a könyvtárat már a múlt század
végén bővíteni kellett: ekkor alakították ki az egyszerűbb
berendezésű Kistermet.
A
könyvtár legnagyobb érdemű könyvtárosa Szabó
Otmár volt,
aki huszonhét éves korától, haláláig óriási szorgalommal
rendezte és katalogizálta a gyűjteményt. Ennek hatására az
állomány 65 000 kötetre nőtt.
A
második világháború harcai ugyan elkerülték az apátsági
épületét, de egy német vadászrepülőgép súlyos kárt okozott
a térőszerkezetbe, ami ma is látszik, mert már nem tudták a régi
boltozatot eredeti állapotában helyrehozni. A bejárattól jobbra,
a boltozat utolsó pár sor rozetta díszítései csak festettek: itt
keletkezett a kár. A rend betiltása után az épület nemzeti
tulajdonba került. Rövid ideig kaszárnyaként, szociális
otthonként szolgált, majd végül szakmunkásképző intézetet és
kollégium kapott helyet az épületben. 1953-ban a zirci könyvtár
felügyeletét az Országos Széchényi Könyvtár vette át és a
mai napig gondozza könyvtárat (a tulajdonjog a cisztercieké).
Nemzeti könyvtárunk ezzel nagy gondot vállalt magára. A háborús
és az azt követő nehéz gazdasági helyzetben a könyvtári
épületrészen csak a legszükségesebb tatarozásokat lehetett
elvégezni. Az állomány egy részét rovarfertőzés is rongálta.
A helyreállítás után, csak 1955-ben sikerült megnyitni a
könyvtár a látogatók számára. Ez ekkor vette Reguly Antal
nevét. 1966 és 1970 között a könyvtártermeket is helyrehozták.
A
könyvtár hatalmas állománya szemet kápráztattató volt
számunkra, sok érdekes kötetet fedeztünk fel. Az állományban
több, mint 70 ősnyomtatvány, több mint 300 antikva is
megtalálható, amelyek közül sok egyedülálló Magyarországon. A
polcokon elsősorban teológiai témájú dokumentumok, de más
tudománnyal kapcsolatos kötetek is sorakoznak: például görög és
római klasszikusok, jogi és a filozófiai és természettudományi
kötetek. A gyakorlati vallásos könyvek mellett fellelhetőek a
forráskiadások is. Az egyházatyák és tanítók műveinek
kiadásai is megtalálhatóak Láttunk például
Kempis Tamás és
Luther
Márton műveket
is.
Az
ősnyomtatványok, vagyis a 15. században nyomtatott könyvek közül
a legrégebbit is felfedeztük. Ambrosius:
De officiis című
munkáját 1470 körül Ulrich Zell nyomtatta Kölnben. Rengeteg
alkotás képviseli Anton
Koberger nürnbergi
nyomdáját; közülük megtaláltuk Hartmann
Schedel
híres, gazdagon illusztrált latin, és német nyelvű
világkrónikáját.
Az
ősnyomtatványok túlnyomó része latin, de megtalálhatók itt
Petrarca
olasz nyelvű költeményei is, amelyek 1491-92-ben két kötetben
jelentek meg Velencében. Egyetlen magyarországi példány Johannes
Reuchliri 1481-ben
Baselben megjelent nyelvészeti munkája, ami csak itt van meg teljes
egészében. A 15. századi magyar irodalmat három könyv képviseli.
Közülük az egyik legjelentősebb Thuróczy
János Magyar Krónikájának 1488.
évi augsburgi kiadása.
Könyvészeti
ritkaság még egy Aldus
Manutius-kiadvány is.
Aldus Manutius Európa egyik első könyvkiadója volt, aki
felkutatta az ókori szerzők különböző könyvtárakban,
kéziratokban fennmaradt műveit, kijavította a másolatok
torzításait. Velencei nyomdájához köthető többek között a
dőlt karakter bevezetése (innen jön a kurzív elnevezése az angol
nyomdászatban. „italic type”), és az első mindkét oldalán
számozott könyv kiadása. Az általa alapított nyomdász dinasztia
sok olyan művet bocsátott útjára, amelyért máig megdobban a
gyűjtők szíve.
A
16. századi görög klasszikusok is gazdagon képviseltek az
állományban, de a későbbi korok legnagyobb gondolkodóinak művei
is fellelhetőek, mint például Erasmus:
Colloquia familiaria című
művének 1522-es kiadása, de itt van Apophthegmata
1550-ben
megjelent bázeli kiadása is. Ne felejtsük ki Heltai
Gáspár 1571.
évi kolozsvári magyar nyelvű Werbőczy-kiadását
sem.
A
könyvtár 17. századi anyaga
igen gazdag és változatos. Erre példa Robert Fludd 1617-1618 körül
Oppenheimben megjelent Utriusque
cosmi maioris scilicet et minoris metaphysica, phisica atquae
technica historia című
műve.
A bibliakiadások közül különösen értékesek a poliglott
(sok nyelvű) bibliák.
A 18. századi könyvek jelentős része már kiadásuk után rögtön
bekerült a könyvtári állományba, mint például Augustin
Calmet 1734-1735
körül megjelent 8 kötetes, díszesen kötött bibliakommentárja.
A 19. századból származó könyvek között nagy íróink és
költőink – Jókai,
Petőfi, Táncsics
művei – első, vagy korai kiadásaiból is sok megtalálható a
gyűjteményben. A politikai műveket Kossuth
Lajos
és Széchenyi
István
írásai képviselik.
A
hírlap- és folyóirat-gyűjtemény is jelentős. Fontosnak tartják
a könyvtár munkatársai a régi hírlapok gyűjtését így a Pesti
Hírlap, Pesti Napló
számai láthatóak a gyűjteményben. A könyvtár legkorábbi kis
nyomtatványai (röpiratok, röplapok, hirdetmények, plakátok) is
képviselik magukat. A térképek a 19. század első feléből
származnak. Ezek között találunk világtérképeket és Európa
részeinek térképeit.
Mi
elég sokáig gyönyörködtünk a kötéstáblák változatos
díszítésében, és áhítattal olvastuk a különféle művek
címeit.
Persze
itt nemcsak a tartalom, hanem a forma is szép: ne felejtsük el a
könyvtár egyik legnagyobb értékéről, a 17. század első
feléből származó két darab Blaeu-féle
glóbuszokról. A földgömb és éggömb hazánk
legrégebbi fennmaradt glóbuszai, és a nagy hírű Blaeu
amszterdami térképkiadói üzemben készültek.
Az
a növekedés, amely a múlt század második felében jellemezte a
könyvtár gyarapodását az első világháborúig tartott. A két
világháború közötti években a nehéz gazdasági helyzet miatt
itt is erősen visszaesett a gyűjtés. Az 1945 után pedig már
kevesebb volt a kötetek gyarapítása.
1953
óta a könyvtár fő feladata a régi állomány megőrzése és
feldolgozása. Manapság a beszerzés olyan művekre korlátozódik,
amelyek szorosan kapcsolódnak az eredeti gyűjteményhez, vagy
kiegészítik azt. Például a bakonyi térségre vonatkozó
természet- és társadalomtudományi szakirodalmat is gyűjtik.
Elidőzhettünk
volna még az állomány tanulmányozásában, de várt minket a
természeti kiállítás. A természettudományi múzeum 1972 óta
működik, de előtörténete a 19-20. századra nyúlik vissza. A
Balaton hínarasodására figyeltek fel és ennek kapcsán létrejött
egy olyan tudományos testület, mely feladatául tűzte ki a
balatoni környék természet- és társadalomtudományi feltárását.
A munkában részt vett Laczkó Dezső piarista tanár, geológus is.
Ehhez a kezdeményezéshez kapcsolódott a gyűjtemény kialakítása.
A
múzeum feladata a Bakony hegység faunájának, flórájának és
geológiájának vizsgálata. Az egyik állandó kiállítása a
bakonyi élővilágról szól, az apró és nagy állatoktól a
növényekig. A másik tárlat a jégkorszaki óriásokról szól,
ahol az őstulok, az ősbölény, az ősló, az óriásszarvas, a
barlangi hiéna, a medve, a gyapjas mamut és az orrszarvú kinézetét
tanulmányozhattuk.
Láthattunk
gyönyörű ásványokat is, ami számunkra különlegesebb, hiszen a
kitömött állatok látványa nem mindenkit vonz, még akkor is ha,
így megtudhatunk egy-kettőt a növényekről és állatfajokról.
Ez
a különleges kis városka még biztosan tartogat számunkra
újdonságot, hiszen az arborétumhoz visszatérünk még a melegebb
hónapokban. Addig viszont zárnánk zirci élménybeszámolónkat,
és hamarosan újra jelentkezünk a veszprémi túránk egy újabb
állomásáról írt bejegyzéssel.
További
képeket itt láthatsz a Bakonyi Természettudományi Múzeumról.
Itt pedig egyéb zirci képek következnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése