A nászutunk után többször emlegettünk, hogy más francia vidéket
is szívesen megismernénk. Nemhiába szálltunk
fel izgatottan a repülőre 2019
végén, hiszen karácsonyi ajándékként lehetőséget kaptunk
Franciaország dél-nyugati részének felfedezésére. Ez csak egy
rövidebb kóstoló volt, de apró lépésekkel kell kezdeni mindent.
Az se volt elvetendő szempont az úti cél kiválasztásakor, hogy
arrafelé kellemesebb a hőmérséklet télen.
Carcassonne-ról már írtunk, hamarosan
beszámolunk Toulouse különleges helyeiről, most fogadjátok
élményeinket a
téglából emelt Albiról.
A város a Midi-Pyrénées tartományban található, és a Tarn
folyó osztja ketté. A két partot hidak kötik össze, amelyek
közül a legöregebb a 9. században kőből épült, 151 méter
hosszú, nyolc boltívvel tagolt Pont-Vieux (Öreg híd) (lásd
lent).
A település történelmében nagy szerepet játszottak a vallási
mozgalmak. A 11-12. században kezdett kibontakozni a katár
eretnekség, amelynek az itteni követőit albigenseknek is nevezték.
A vallás hívei között nemesek és polgárok is voltak, egyes
esetekben a főpapok is engedélyezték, hogy albigensek kapjanak
adományokat. Az eretnek mozgalom a bogumil eszmékhez hasonlóan egy
duális rendszerben gondolkodott, amely a jót és a rosszat is
egyenértékű erőként kezelte. A társadalmi elfogadottsága olyan
méreteket öltött, hogy III. Ince pápa egy keresztes hadjáratot
hirdetett meg ellenük, amely véres leszámolásokra, illetve a
dél-franciaországi politikai vezető réteg gyökeres
lecseréléséhez vezetett. A hadjárat befejezése
természetesen nem
jelentett az összes hívő áttérését, így a katolikus püspök
a hadjárat részleges eredményeinek ismeretében kezdte el építeni
a püspöki palotát és a hatalmas katedrálist.
A püspöki város 2010 óta az UNESCO világörökség része, de mi
teszi ennyire különlegessé?! Elvégre minden történelmi városban
találkozhatunk ilyen klasszikus funkciókat betöltő épületekkel.
Az albi tégla-épületek mérete, szimbolikus szerepe, történelmi
jelentősége mind hozzájárult a világörökségi cím
megszerzéséhez. A látvány pedig valóban festői, különösen a
lenyugvó nap fényében!
Albi központja nagyon kicsi, egy délután alatt rendesen be lehet
barangolni, de a látnivalók annál szebbek. Ha a környéken
jártok, úgy semmiképpen se hagyjátok ki a Sainte-Cécile
székesegyházat, a
Berbie-palotát, valamint a
Saint-Salvi templomot.
A jelenlegi katedrális helyén már a 4. századtól álltak vallási
épületek. A
most is látható gótikus
székesegyházat viszont 1282-ben kezdték építeni Bernard de
Castanet püspök kezdeményezésére, hogy csaknem kétszáz év
múlva fejezzék be. A leglátványosabb munkálatok 1380-ig
tartottak, majd 1480. április 23-án szentelték fel, de a mennyezet
freskókat csak 1512-ben készítették. A meghatározó stílus a
gótika, ezen belül az úgynevezett lángoló gótika, de a nagy
orgona például már barokk (1734–1736 között készítették). A
székesegyház hatalmas falai inkább egy erődre emlékeztetnek,
amely mellett az ember csak eltörpül. Ezzel akarták demonstrálni
a katolikus egyház erejét a keresztes háborúk alatt. A külső
tégla borításnak is szimbolikus üzenete volt: a puritán külső
az Egyház szegénységére utalt, amely az
albigensek egyik fontos kritikájára volt a válasz, miszerint az
Egyház elanyagiasodott.
A 113 méter hosszú, 35 méter széles, 40 méter magas épülethez
egy 78 méter magas nyolcszögletű harangtorony is társul. Amikor
megközelítettük a várost, a torony azonnal a
szemünk elé
tárult, közelebb haladva pedig a hatalmas építmény is egyre csak
fölénk tornyosult. A 19. században hozzáadott 7 méteres
fióktornyok pedig csak tovább növelik az elképesztő tömeget. Az
épület környéke nem mindig volt ennyire „üres”: a környező
teret is a 19. században alakították ki César Daly irányításával.
A nagy harangtornyot a
14. században csak a mostani tető szintjéig építettek meg, hogy
a 15. században érje el mai magasságát. A torony biztonságot is
jelentett, a városi, és a püspöki védművek részét képezte,
így szóba se jöhetett, hogy ezen keresztül vezessen a templom
főbejárata. Ennek megfelelően a tökéletes
kelet-nyugat tájolású székesegyháznak több bejárata van,
főbejáratként pedig a dél oldal közepén nyíló, 1392-ben
kialakított, Dominique de Florence-féle kaput használják (lásd
fent). A kaput szinte teljesen elfedi a körülbelül 1530-ból
származó előtető, ami
a lángoló gótika egyik remeke. Természetesen a lenyűgöző
külsejét több szögből is lefotóztuk, majd beléptünk a
főkapun. A
katedrális belseje még látványosabb. Az építmény kívülről
egy vár, belülről egy művészeti gyűjtemény. A hosszú,
négyszög alakú alaprajza egy csarnoktemplomot takar, aminek az a
lényege, hogy a templom minden pontjáról lehessen látni a miséző
papot. Itt viszont ez azért sem valósulhat meg, mivel a kórus
pontosan a templom felét hagyta meg a hívőknek, és az két
részt egy magas fal választja el. A mostani főoltár senkit se
csapjon be, ez ugyanis 1980-ból származik.
A falak mentén két sorban freskókkal díszített kápolnákat, a
keleti oldalán pedig öt sokszögű kápolna látható. Ezek
oldalkápolnák a 15. században felső galériákat kaptak.
Ennyi faragott csipke díszítést, freskót még nem sokat
láthattunk más katedrálisokban. Nemhiába ez a világ legnagyobb
kifestett székesegyháza! A gyönyörű boltíves mennyezettet
1509-1512 olasz festők készíttették és még soha nem kellett
restaurálni. A harangtoronytól az apszis felé haladva a mennyezeti
díszítést követve eljutunk az
ószövetségi prófétáktól az újszövetségi jelentekig. Ha
a kórust és a kincstárat is megnézzük, akkor kapunk egy több
nyelven összeállított füzetecskét is, amely segítségével
mindegyik jelenetet be lehet azonosítani, ami ugye a látvány
megemésztésében is segít.
A már említett festményeket itáliai,
valószínűleg bolognai művészek készítették korai reneszánsz
stílusban. Szerintünk a leglátványosabb a nyugati falon látható.
Az „Utolsó ítélet” című alkotást érdemes közelebbről is
elemezni (lásd lent), amelyet egy francia-flamand festő festett
1474 és 1484 között. Felette az orgona, Christophe Moucherel
alkotása és a 18. századból származik. Az orgona nem csak
miséken szólal meg, ugyanis a Christophe Moucherel nevéhez fűződő
egyesület koncerteket szervez júliusban és augusztusban.
A kincstárat és a kórust a templom másik felében láthattuk ezt
a részt hajótól a kőből készült csipkerítés választja el. A
kórust nemrég újították fel. A kincstárban a
kiállítás a
világörökségi védettség
elnyerését is elősegítő albi térképet mutatja be. Ez az egyik
legkorábbi ismert európai térképábrázolás. Az eredeti hét
lakat alatt, és a megfelelő környezeti előírásoknak megfelelően
a városi könyvtárban őrzik, közönséges halandó nem láthatja.
A Mappa Mundi a 8. század közepén rajzolt térkép, amelyet oktató
dokumentumként használták a püspöki könyvtárban. Patkó
formájában ábrázolja a világot, amelyet kecskebőrének, vagy
juh bőrének vastag pergamenjére festettek. 2015 októberében
felkerült az UNESCO
„A világ emléke”
listájára, így Albi két UNESCO listán is szerepel. A térképen
kívül a 14. és 19. századból származó értékes tárgyakból
láthattunk ízelítőt a kincstárban. Akit viszont nem érdekel a
kora-középkori térképészetet körüljáró tárlat, annak
elegendő befizetni a kórusra, amit viszont mindenkinek melegen
ajánlunk! Itt kapunk audioguide-ot
is, amely 11 nyelven hallgatható. Az egyházi figurákkal díszített
kórus külseje az Ószövetséget, a belső tér pedig az
Újszövetséget idézi. A nyitvatartásról és az árakról infókat
itt olvashattok, igaz csak francia, angol, illetve spanyol nyelven.
A mennyezeti festmények tematikájához hasonlóan a kórus falait
kívülről az Ószövetség, a belső falakat pedig az Újszövetség
személyiségeit ábrázolják. Az oltár a 20. század elején
készült, a szentségtartó 18. századi, minden más a 15. század
végén készült. Az oltárnál, Szűz Mária két oldalán az
apostolok sorakoznak. Szűz Máriával szemben, a kórus nyugati
kapuja felett pedig a névadó, Szent Cecília szobrát találjuk,
aki Isten dicsőségére történő éneklésre buzdít minket.
A
kórus a kanonokok és egyéb egyháziak számára fenntartott hely
volt, ahol minden nap miséztek. A fa stallumok is a hierarchiát
jelölték: a püspök külön ült, a kanonokoké volt a felső sor,
az alsó helyeken pedig az egyéb klerikusok, vagy szolgáló
testvérek foglalhattak helyet. A falakon 70 darab kerubot is
találunk, és mindent beborít a márványcsipke. Mi nem győztünk
betelni a látvánnyal, reméljük más is eljut majd ide. Addig is a
poszt alján található link segítségével megtekinthetitek a
többi fotónkat.
A katedrális után a mellette álló Berbie-palota felé
vettük az irányt (lásd lent). A különös alakú egykori püspöki
székhelyet
1265-ben építették, de később többször átalakították. A
középkorias erődjelleg viszont most is nyilvánvaló. Érdekesség,
hogy ez Franciaország egyik legrégebbi, és legjobban megmaradt
palotája, és egyben az első francia világörökségi helyszín
is! Az albi püspöknek 1905-ben kellett kiköltözniük. A város
híres szülöttje, Henri Toulouse-Lautrec 1901-es halálát
követően pedig a család egy alkalmas kiállítóteret keresett a
festő életművének bemutatására: az 1922. július 30-án
megnyitott Berbie-palota azóta is Henri
Toulouse-Lautrec
életművének egyik legfontosabb bemutató helye.
A posztimpresszionizmus egyik legeredetibb mestere Albiban született
egy arisztokrata család gyermekeként. Sajnos gyerekkori balesetei
miatt lábai sosem fejlődtek együtt testével. Szülei miután
tudomásul vették, hogy a művészetet választotta hivatásául,
műtermet rendeztek be számára Párizsban. Henri 1882-ben Léon
Bonnet iskolájában, majd később Fernand Cormonnál tanult. 21
évesen anyagilag is függetlenné vált és Montmartre-on műtermet
bérelt. Nappal dolgozott és kiállításokra járt, esténként
szórakozott: gyakori vendége volt a Molin Rouge-nak, amely
környezet számos művének szolgált ihletül. Témáit ugyanis a
pezsgő éjszakai életből merítette. Emellett a modern
plakátművészet egyik megalapozóját is tisztelhetjük
személyében. Az Elles című litográfia-sorozat megjelenése
után fizikai és lelki állapota is romlani kezdett. Munkáját
hanyagolta és az italozás felé fordult. Annak ellenére, hogy egy
kezelés után nem ivott egy évig ez a gyógyulás nem volt tartós.
A lábait paralízis támadta meg, és 1901. szeptember 9-én
meghalt. A műteremében maradtak befejezetlen munkák, de párizsi
kiállítótermében nem fogadták be ezeket, nem úgy mint Albiban.
Így a Berbie-palotában az érdeklődők valamivel több mint ezer
darabot számláló gyűjteményt láthatnak. Ez a legnagyobb
Lautrec-anyaggal rendelkező közgyűjtemény, amely a kortársak
művészetét is bemutatja. Néhány művet mi is lefotóztunk, de
itt találtok információkat. Természetesen pár terem
esetében az eredeti enteriőrök is fennmaradtak. Ezek is nagyon
szépek (lásd lent).
A múzeum után nem bántuk meg, hogy még a kertet is megnéztük,
ahonnan lenyűgöző panoráma tárult elénk, akár a folyó, akár
a katedrális felé néztünk. A 17. század végén francia
stílusban létrehozott kert ingyen látogatható. A két teraszon és
a klasszikus kertben kellemes sétát tehetünk, valamint mi a
fotózás szerelmesei is kiélhettük magunkat.
A városban egy kisebb román stílusú templomot is felfedeztünk. A Saint-Salvy a beszámolónk végén szerepel, de érdemes ezzel kezdeni a látogatást, hogy a székesegyház után ne tűnjön kevésnek a látvány. Egy régi, hangulatos templomról és szép kerengőjéről van szó. Salvi a városka egyik első püspöke volt a 6. században. A templom pedig a kanonokok temploma volt, akik a püspök után a második egyházi hatalomnak számítottak Albiban. Érdemes megfigyelni az építőanyagot, ugyanis a legrégebbi részek a 11-12. századból származnak, román stílusúak, és kőből készültek. A későbbiek viszont gótikusak, de ezekhez téglát, vagyis már egy olcsóbb anyagot használtak. A stílusok váltakozását leginkább a harangtoronynál figyelhetjük meg. Itt román stílusú és kő az alsó rész, miközben a teteje már tégla és gótikus. Ezt egy kilátó rész koronázza, amin a város címere található.
A
templom is aranyos, viszont látszik, hogy kevésbé gondozzák, mint
a székesegyházat. Pár részlet, dekoráció neogótikus, de ezek
nem rontják az összhatást.
A gyönyörű várost nehezen hagytuk el, így még sétáltunk egyet
a gondozott utcákon. Természetesen
kipróbáltuk az egyik utcai árusnál a gesztenyés
palacsintát, és nagyon ízlett. Semmiképpen se hagyjátok ki, ha
Franciaországban jártok!
Itt láttok további képeket a székesegyház külsejéről.
Itt meg a belsejéről.
Itt pedig a Berbie-palotáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése