Utazásaink alatt szívesen fedezzük fel ismert művészek
életútját, szülővárosát, vagy esetleg tevékenykedésük
helyszíneit. Október utolsó hetében a magyar és az osztrák
határ mentén kalandoztunk, amikor Liszt Ferenc és Franz Joseph
Haydn volt a miket leginkább érdeklő személyiség. Ezen
utunk kapcsán Bécsújhelyről már olvashattatok, most következzék a Haydn
kismartoni világát bemutató írásunk.
A Lajta-hegység déli lábánál, a Vulka völgyében fekvő
kisvárost könnyű megközelíteni, ráadásul messze sincs, mivel
csak 22 km-re található Soprontól.
A nyárias időjárás október utolsó hetében meglehetősen
borongósra változott, így a korábban betervezett „teljes”
kismartoni programot lecsökkentettük. Az Esterházy-kastély tehát
kimaradt, mondván a park lenne az igazi újdonság, de esőben
már annyira nem lelkesedtünk érte, így rögtön a Kálvária
templom felé vettük
az irányt. Ezen nagyszabású épületet még
I. Esterházy Pál
herceg álmodta meg, de a
herceg korai halála
miatt csak a presbitérium készült el. Nagyon szép mozgalmas az
épület külseje, a homlokzatát különösen a szívünkbe zártuk.
Szorosan a templom mögött magasodik a Kálvária-hegy, innen a hely
neve. Az egész építkezés akkor kezdődött, amikor Esterházy Pál
herceg felkérte Felix Nierig ferences szerzetest, hogy építsen
keresztutat és kegykápolnát Kismartonban. Az alapkövet 1701-ben
tették le, a kőtömbökből emelt kálváriadomb pedig 1705-re
készült el. Habár Reginát a ránk leselkedő különböző alakú
angyalkák, szentek ejtették rabul, a zarándoktemplomban elsősorban
a Haydn Mauzóleum miatt híres.
A templom kettős szerkezetű. A kisebb részhez, vagyis a kápolnához
vezető széles lépcső két oldalán angyalokat ábrázoló szobrok
üdvözöltek minket, a homlokzaton pedig az Esterházy család
címert pillantottuk meg. A kis kápolna főoltára tulajdonképpen a
keresztút első állomása. A fülkében Jézust az olajfák hegyén
láthatjuk, előtte az aranyozott baldachin alatt a kismartoni
kegyszoborra figyeltünk fel. 1690-ben készült szobor a gyermek
Jézust tartó Madonnát ábrázolja. Sajnos a kápolna további
díszeit nem tudtuk teljesen megnézni, mert a vasrács nem engedte a
tágabb bepillantást.
A tényleges templom főbejárata a komplexum túloldalán található,
tábla jelöli, és ugyan ide is lépcső vezet fel, megoldották a
mozgáskorlátozottak számára is a bejutást. Többek között
Haydn síremlékét is innen lehet megközelíteni. A bécsi
klasszicizmus első nagy mestere, a klasszikus szonáta
tökéletesítője, valamint a szimfónia és a vonósnégyes
klasszikus műfajának megteremtője 1761 és 1790 között alkotott
ebben a városban, amikor is az Esterházy család udvari zenekarának helyettes, majd tényleges karnagya lett. Annak ellenére, hogy Haydn Bécsben halt meg,
illetve ott is temették el, az Eszterházy család kérésére a
hamvait Kismartonban szállították. Az újratemetés és szállítás
előtt viszont a földi maradványok exhumálásakor észrevették,
hogy a koponya eltűnt. Egyesek ugyanis ennek méricskélésével
kívánták elemezni
a zeneszerző zsenialitását. A koponya visszaszerzéséért mindent megtett Dr.
Eszterházy Pál, amire csak 1954-ben került sor. A mauzóleumot
Franz Kraus építész tervezte és Oskar Thide
szobrász készítette el a fehér márvány szarkofágot, valamint a
koponyát Gustinus Ambrosi helyezte helyére.
Miután
megszemléltük a gyönyörűen megformált nyughelyet, a templomban
is körülnéztünk. Az oltárkép Stefan Dorfmeister festményei
alapján készült és Szűz Mária találkozását ábrázolja Szent
Erzsébettel.
A Krisztus mennybemenetelét ábrázoló mennyezeti freskót pedig
Cristian és Wolfgang Köpp alkotta. 1797-ben készült
orgonán több Haydn mise is felcsendült.
Ha szeretnétek ellátogatni a városban, akkor érdemes tájékozódni,
mert a templom március 30. és november 3. között mindennap 9-től
17 óráig, viszont november 4. és december 22. között már csak
hétvégén látogatható.
Érdemes meglátogatni azt a házat is, ahol Haydn kismartoni tartózkodása
alatt élt 12 éven át. Szerencsére az idő is kedvezett nekünk,
mert a hűvös ellenére elállt az eső. Miközben a belváros szíve
felé sétáltunk, gyönyörködtünk a szebbnél szebb barokk házak
homlokzatában, amelyek közül egy se volt egyforma. Az utcafronton
álló kétszintes Haydn-ház 1747-ben épült szintén
barokk stílusban. Haydn 1766-ban vásárolta meg az épületet 1700
guldenért. Korábban csak a hercegi zenekar helyettes karnagya volt,
de a házvásárlással párhuzamosan előléptették. Patrónusa
megbecsülését jelzi, hogy amikor az épület kétszer is tűz
martalékául esett, Miklós herceg saját pénzéből mindig
újjáépítette. Haydn ezt nem is tudta volna finanszírozni. Az
ingatlantól végül 1778-ban vált meg 2000 guldenért, ugyanis
ekkor a fertődi birtokra költözött, és felszámolta a kismartoni
tulajdonát.
Az utcai homlokzaton német, az udvarin magyar tábla is őrzi a
zeneszerző emlékét. Az épület falai között pedig
megismerhetjük élete és munkássága kisebb nagyobb mozzanatait.
Egy szépen karbantartott kert is tartozik a házhoz, amit előzetes
bejelentkezés alapján napjainkban is látogatható. A kertet
2009-ben, a zenész halálának 200. évfordulója alkalmával
újítottál fel. Az időjárás miatt ezt most mi kihagytuk. A
múzeum sok korhű tárgyat, bútort őriz az érdeklődők nagy
örömre. Sőt néhány szoba falain az egykori festést is gondosan
helyreállították. A szobák mostan elég szellősek, nincsenek
túlzsúfolva bútorokkal, viszont ez az eredeti felhasználók
idejében is így volt, mert a nyilvántartások szerint Haydn-nak
kevés bútora volt. Sajnos a tűzeseteknek és az egyéb történelmi
megpróbáltatásoknak köszönhetően nagyon kevés eredeti tárgy
és irat maradt meg, de ezeket csodálva teremről teremre haladva
belecsöppenhetünk Haydn világába. A kiállító helyiségekben
nekünk különösen tetszett, hogy több nyelven is olvashatjuk a
feliratokat, illetve a tárlat minden korosztály számára nyújt
élményt. Például a diákok és fiatalok számára élményközpontú
interaktív tárlatvezetéseket tartanak. Az egyik teremben az Anton
Walter-féle ütőkalapácsos zongorában
gyönyörködtünk és kíváncsiak lettünk a működésére. A
mellette található QR-kód és internet segítségivel egy videón
láthattuk, hallhattuk a zenei szerkezetet működését, ami a
fertődi Esterházy-kastélyból származik. A programozott
„hangszer”
bemutatását itt találjátok.
Ne maradjon ki a divat se. Haydn korának egyik divatcikke a
„rizsporos” paróka volt,
amelyet a zeneszerző is büszkén hordott, vagy az uniformisa, amely
az Esterházy udvari tisztségviselőkhöz tartozást jelképezte, és
ne feledkezzünk meg
a
piros cipőjéről sem. A kék frakkot Basilis Grundmann portréjáról
készített fénykép alapján rekonstruálták. Udvari
karmesterségét pedig a vörös, arany szalagokkal szegélyezett
uniformis képviseli. Természetesen nem hagyhatjuk ki a hölgyek
kiállított gyönyörű ruháit sem.
Az állandó kiállítás több teremből áll. Ezek között van
konyha, lakó és zenehelység, vendégszoba, de az utolsó teremben
Haydn két nagy oratóriuma került bemutatásra, illetve a
kortársairól, mestereiről sem feledkeztek meg a kurátorok. Ez
utóbbi rész egy „Tanítványok – zenésztársak – követők”
című időszaki kiállítás része volt.
Az állandó kiállítás mellett évente időszaki kiállításokat
is tartanak, amelyek a burgenlandi tartomány zenetörténetét
mutatják be az elmúlt 300 évben. A múzeum nem csak az általunk
megtekintett tárlattal, hanem egyéb előadásokkal,
beszélgetésekkel és gyerekprogramokkal várja a látogatókat,
akik akár magyar nyelven is megkapják az információkat. A
csoportos tárlatvezetést van, amikor korhű ruhába öltözött
személy tartja.
A
kiállítás nekünk nagyon tetszett, másnak is ajánljuk ezt a
különleges helyet. A nyitvatartásról és egyéb hasznos
információkról itt,
vagy a Facebook oldalon tájékozódhattok, ugyanis
a kiállítás
a téli időszakban teljesen bezár.
Itt
találtok további fotókat a Kálvária-templomról.
Itt
pedig a Haydn-házról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése