A magyarországi kisebb-nagyobb királyi, királynéi várak mellett
(pl. Pozsony, Buda, Veszprém) a Habsburgok egyik legszebb hatalmi
központja nem Bécs, hanem a prágai vár volt. 1578-tól egészen a
30 éves háborúig, tehát 50 éven keresztül Prága hivatalos
uralkodói székhelyként is működött. Habár a Habsburgokat nem
szoktuk nemzeti dinasztiaként számon tartani, V. Utószülött
László a Habsburgok úgynevezett magyar ágához tartozott, és a
Sz. Vitus székesegyházban nyugszik, illetve I. Ferdinánd és
felesége, Jagelló Anna is itt várja a feltámadást. A prágai vár
magyar nemesek és jelentős politikusok börtöne, száműzetési
helye, illetve iskolája volt. Elég csak Báthory Zsigmond erdélyi
fejedelemre gondolni, aki visszatérési kísérletei után itt, a
császári udvarban élte le utolsó éveit, és sírját szintén a
Sz. Vitus székesegyházban találjuk. Báthory Zsigmond nagybátyja,
Bocskai István is részben Bécsben, részben Prágában töltötte
ifjúságát, ugyanis I. Miksa császár és magyar király nemes
apródja volt. II. Rákóczi Ferenc fejedelem kényszerből ugyan, de
szintén huzamosabban tartózkodott Prágában, és a prágai
jezsuitáknál tanult. Emlékét máig őrzi a vár alatti volt
jezsuita kollégium falán az emléktábla. A várnegyed és
közvetlen környéke tehát nemcsak szép, hanem szoros magyar
kötődéseket rejt. Jelen posztunk témájaként tehát ezt: a
tágabb értelemben vett prágai várnegyedet választottuk.
A várfallal kerített várkomplexum a legnagyobb prágai
épületegyüttes, és a Guinness Rekordok Könyve szerint a világ
legnagyobb ősi vára. Az egész várnegyed neve csehül Hradčany, a
királyi várkomplexum ezen belül csak egy relatíve kisebb részt
foglal el. Sok turistához hasonlóan mi is a királyi várral
kezdtük a látogatást, igaz ehhez először át kellett jutnunk a
biztonsági ellenőrzésen.
A Régi királyi palota
A prágai várdomb a Moldva folyótól nem messze, KÉK–NyDNy
irányban fekszik. A szláv lakosság már évszázadokkal a cseh
államiság létrejötte előtt erődített helyként használta, és
a hely apránként Csehország politikai, gazdasági és kulturális
központjává vált, illetve Bořivoj fejedelem a Přemysl-ház
állandó székhelyévé tette. Az eredeti Přemysl-kori épületekből
nem sok maradt fenn. A régészek feltártak pár falmaradványt,
illetve a Szent György templomnak még vannak részei az eredeti
épületből. A vár mostani állapota IV. Károly német-római
császár uralkodása alatt kezdett kialakulni. Károly a luxemburgi
dinasztia tagjaként a családi hatalom bázisaként tekintette a
Cseh Királyságra, így a dinasztikus kötődéseket hangsúlyozó
reprezentációs eszközöket felhasználva nagyszabású
építkezésekbe kezdett, és megpróbált egy új, a legkorszerűbb
elvvárásoknak is megfelelő fővárost kiépíteni. Ennek
köszönhető, hogy Károllyal – aki Franciaországban nevelkedett
– a francia gótikus stílus is uralkodóvá vált a térségben.
Mellesleg Közép-Európa első egyetemének, a Károly egyetemnek az
alapítását is neki köszönhetjük (1348). Károly folytatta apja,
János politikáját, aki egy Habsburg-ellenes összefogás jegyében
a többi közép-európai dinasztiával, vagyis a magyarországi
Anjoukkal (Károly Róbert), illetve a lengyel Piastokkal (I. Nagy
Kázmér) is kereste az együttműködést: ennek köszönhető az
1335-es visegrádi királytalálkozó. Az együttműködés
folytatását megpecsételte, hogy I. Nagy Lajos magyar király első
felesége IV. Károly lánya volt (IV. Károly harmadik felesége
pedig Károly Róbert unokája).
IV. Károly építkezései miatt a vár virágkorának a 14-15.
századot tartják, ugyanis az uralkodó megbízta Peter Parlert az
épületegyüttes gótikus stílusú átépítésével. A munkálatok
már csak a király és az építész halála után fejeződtek be. A
Szent Vitus székesegyház is ekkor kezdte elnyerni mai alakját,
igaz 1344-ben hiába kezdték el építését, a 15. század elejéig
csak a szentély, a kereszthajó és a déli oldal nagy tornya épült
meg. A királyi palota mellé franciás ízlés szerint kápolnákat
emeltek, és a 15. század elején épült az ugyancsak gótikus
stílusú oszlopterem.
A huszita háborúk során a vár ideiglenesen elveszítette
uralkodói székhely jellegét, ugyanis a királyok átköltöztek az
óvárosba és csak Jagelló Ulászló, a magyarországi II. Ulászló
uralkodása alatt költöztek vissza. Ekkor újabb épületeket
emeltek, többek között az Ulászló
termet. Ez Benedikt Rejt tervei alapján készült 1492–1502
között, és a középkori Prága legnagyobb alapterületű fedett
helysége (62m x 16m x 13m). Ezt tekintik a reneszánsz stílus egyik
első, Itália határán kívüli megjelenésének (ennek másik
példája a budai Mátyás-korabeli királyi palota). Banketteknek,
fogadásoknak, koronázásoknak, lovagi tornáknak és egyéb udvari
eseményeknek adott otthont, ma is van hivatalos szerepe, ugyanis a
cseh köztársasági elnök használja a nagyszabású állami
rendezvények alkalmával. Mondjuk ebben a történelmi hagyományokat
követi, ugyanis itt választották köztársasági elnökké
1935-ben
Edvard Benešt, és azóta is hagyományosan itt választják meg a
cseh elnököt.
A légies boltozatról öt
reneszánsz ízlést tükröző bronzcsillár lóg: közülük
három eredeti, 16. századi nürnbergi munka, kettő 1946-ban
készült másolat. A terem falát kitüntetett helyen a cseh és a
magyar címer díszíti, a fapadló 1791-ben készült.
A Jagellók nevéhez más épület
elemek is köthetők, ugyanis az Ulászló teremtől a Moldva
irányába vezető teremsort Lajos-szárnynak hívják, ugyanis a
Csele patakba fúlt II. Lajos király építtette, 1503 és 1520
között, folytatva a palota Ried-féle átalakítását. Itt
hivatalok működtek a 16-17. század fordulóján, ugyanis itt volt
a cseh udvari kancellár két teremből álló irodája. A nagyobbik
volt a tulajdonképpeni iroda és irattár, a kisebbik az ülésterem.
A két termet összekötő ajtó reneszánsz keretét II. Lajos
király címere díszíti (lásd lent). Az utolsó terem, vagyis az
iroda ablakából hajították ki a cseh protestánsok a katolikus
császári kormányzat tisztviselőit az úgynevezett második prágai
defenesztráció alkalmából. Az persze egy másik történet, hogy
a kárvallottak egy óriási szarkupacra estek, és pár horzsolással
megúszták, amiből a várárok korabeli másodlagos felhasználására
is következtethetünk. A tisztviselők további megmenekülését
pedig a közeli Lobkowicz palota úrnője biztosította.
Visszatérve az Ulászló terembe, ennek végén, balra újabb
hivatali helységek nyílnak. A régi gyűlésterem (diéta)
eredetileg IV. Károly palotájának a része volt, majd az
Ulászló-tereméhez hasonló stílusban, ugyancsak Benedict Ried
tervei alapján építettek újjá. A keresztboltozatot Bonifaz
Wohlmuth építette újjá az 1560-as években, és az ő munkája a
legfőbb országos írnok emelvénye is. Alapvetően a tartományi
gyűlések helye volt (1847-ig itt tartották a királyválasztó
gyűléseket is), továbbá itt ülésezett a legfőbb törvényszék.
Most is van hivatali szerepe, mivel az újonnan választott cseh
köztársasági elnök itt írja alá az elnöki esküt. A termet
1627-ben rendezték be, eredeti bútorzatából csak a királyi trón
alatt látható ezüst címeroroszlán maradt meg.
Amint visszaértünk az Ulászló terembe, benézhetünk a
Mindenszentek kápolnájába, amit eredetileg 1185-ben szenteltek
fel, igaz azóta többször is újjáépítettek, illetve egy
csigalépcsőn felmehetünk az új Kancelláriához. Ez volt a
törvénytár és itt őrizték az egyéb hivatalos iratokat. A
termek falaira a cseh korona tartományainak és az 1600 körül
ülésezett udvari bíróság tagjainak címereit festették fel.
Ezt követően újra visszamentünk az Ulászló terembe, ahonnan a
Lovaglépcsőn keresztül kimentünk az udvarra. A Lovaglépcsőt IV.
Károly uralkodása alatt építették, majd Benedict Ried alakította
mai formájára. A lépcsőnek nagyon szép a gótikus boltozata,
nevét onnan kapta, hogy a kialakítása lehetővé tette az
Ulászló-terem lóval történő megközelítését.
A háborús időszak nem tett jót az épületegyüttesnek, ráadásul
az 1541. június 2-án kitört kisoldali tűzvész a várra is
átterjedt, majd szinte az egészet újjá kellett építeni. A
munkálatokat Bonifaz Wohlmuth, a kor egyik legjelentősebb építésze
vezette. A régi királyi palota ezt követően, II. Rudolf és II.
Mátyás uralkodása alatt nyerte el végleges formáját, ugyanis
II. Miksa uralkodása alatt eldőlt, hogy a régi királyi palota
hivataloknak adjon helyet, míg lakóhelyként felépítették az Új
királyi palotát. Az utolsó nagy átalakítást Mária Terézia
rendelte el és az ő utasítására építették 1766–1768 között
a róla elnevezett Terézia-szárnyat.
Új királyi palota
A királyi palota legnagyobb épülettömege az úgynevezett „Új
királyi palota”. Ez több szárnyból áll: ide soroljuk a vár
első udvarát kelet felől U alakban ölelő, második udvarát
keretező épületszárnyak együttesét. Ennek a harmadik udvarba
átnyúló része az elnöki palota. Habár ez utóbbi hivatali
célokat szolgál, a reprezentációs feladatokat ellátó termek
jelentős része ma is nyitva áll a látogatók előtt, viszont most
mi nem mentünk be.
Sz. Vitus kincstára
A második udvar felé, az Új királyi palotának amolyan
nyúlványaként épült a Szent Kereszt kápolna. Ezt 1758–63
között emelték A. M. Lurago tervei alapján udvari kápolnaként,
a palota Mária Terézia alatti átépítési munkálatai részeként.
A 19. század második felében, miután V. Ferdinánd magyar király
(és I. Ferdinánd néven osztrák császár) lemondott, és
feleségével a prágai várban élt élete végéig, és az ő
igényei alapján végeztek kisebb változtatásokat a kápolnán. Ez
mai funkcióját 1961-ban nyerte el, ugyanis azóta kincstárként
várja a turistákat, akik itt csodálhatják meg a Szent Vitus
székesegyház kincstárát. Nem mindent, ugyanis mi hiába kerestük
Szent István kardját. Ezt valószínűleg IV. Béla halála után
leánya, Macsói Anna vitte Prágába, amikor a vele ellenséges
testvére, V. István király elől menekült vejéhez, II. Ottokár
cseh királyhoz, és ez alkalommal a magyar királyi ház kincseit is
meglovasította. Mint később kiderült, a kardot speciel a Szent
Vitus székesegyház északi oldalhajója elején lévő neogótikus
csigalépcső tetején található széfben őrzik és csak
különleges engedélyek birtokában lehet megtekinteni.
A kincstár épületének otthont adó kápolnát kívülről E. Max
szobrai díszítik; a mennyezetfreskó V. Kandler és J. Navrátil
munkája; a belső szobrokat P. Prachner, I. F. Platzer és E. Max
készítette; az egyéb festmények pedig F. X. Balko kezét
dicsérik. Az első máig fennmaradt ereklyét – Szent Vitus karját
– még Vencel herceg szerezte meg 929-ben Henrik szász hercegtől
(Szent István feleségének, Boldog Gizellának a nagyapjáról van
szó). Habár folyamatos volt az ereklyék gyűjtése, ez IV. Károly
császár alatt nagyobb lendületet kapott. II. Jagelló Lajos
uralkodásra tehető viszont Szent Vitus, Szent Adalbert és Szent
Vencel felsőtestének a megszerzése, ami azért is fontos, mert ők
a székesegyház védőszentjei. Habár a két uralkodó között
eltelt zűrzavaros évek a kincstáron is rajta hagyták a nyomukat,
ez továbbra is igen gazdag középkori ereklyékben. Természetesen
barokk, 19. és 20. századi emlékeket is találunk: köztük
például X. Károly francia király monstranciáját.
A szabadtéri emlékek
Most viszont jöjjenek a szabadtéri látványosságok, hiszen a
templomokról már külön írtunk. Ahogy visszamegyünk a
harmadik udvarba, a Sz. Vitus székesegyház mellett találunk egy
gránit monolitot, és Sárkányölő Sz. György Szobrát.
A monolit a püspöki palota mellett áll, 1928-ban emelték J.
Plečnik tervei alapján. Eredetileg a Paradicsom Kertbe szánták,
de végül az első világháborús áldozatok emlékére állították
fel a harmadik udvarban. Az eredeti monolit 20 méteres volt, de
szállítás közben széttörött. A második példány is hasonló
sorsra jutott, de még meg lehetett menteni belőle egy 15,5 méter
magas darabot. A szállítást Masaryk, az első csehszlovák elnök
magánadományából oldották meg, aki többek között ezzel járult
hozzá a királyi rezidencia átalakításához egy demokratikus
elnöki székhellyé. A monolit az eredeti tervekkel szemben egészen
1996-ig csupaszon állt, amikor egy két méter magas piramissal
zárták le a tetejét.
A mellette lévő Szent György szobor számunkra annál érdekesebb.
Ezt a Kolozsvári testvérek készítették 1373-ban, valószínűleg
királyi megrendelésre, viaszveszejtéses módszerrel. A remekmű
valószínűleg Nagy Lajos király diplomáciai ajándékaként
került Prágába. A Hradzsinban se itt állt eredetileg, ugyanis a
mostani helyén egy barokk szökőkút volt korábban. Ráadásul ez
egy 1967-es másolat, ugyanis az eredetit állagmegóvás céljából
a várban található Művészeti Galériába szállították, amely
szintén nem teljesen eredeti, ugyanis kisebb kiegészítések,
pótlások készületek hozzá: a 16. században alakították át
kútszoborrá, ekkorról származik a ló lába előtt látható
vízköpős sárkányfej. Feliratos pajzsa, és tőre a 18. században
elveszett. Ekkor kaphatta zászlóval díszített lándzsáját is. A
Kolozsvári testvérek neve ott szerepelt az 1749-ben elveszett
pajzson, amelyet Szent György a baljában tartott. A pajzs faliratát
többen lejegyezték: „A.D. MCCCLXXIII HOC OPUS IMAGINIS S. GEORGII
PER MARTINUM ET GEORGIUM DE CLUSSENBERCH CONFLATUM EST.” (Ezt a
művet, Szent György képmását az Úr 1373. esztendejében a
kolozsvári Márton és György készítette). A barokk talapzatot
1929-ben cserélték ki a ma is látható, modern fekete
gránittalapzatra. A mű itáliai előtanulmányok alapján
készülhetett, viszont az öltözet és a nyereg tipikusan
magyarországi, a szobor pedig jellegzetesen közép-európai
művészeti jellegű.
A szoborról két másolat készült 1896-ban a magyar kormány
kezdeményezésére, az egyik a budai Halászbástya alatt, a másik
pedig a kolozsvári református templom előtt áll. Ezen felül
találunk róla másolatot a budapesti Epreskertben, a Magyar Nemzeti
Múzeumban és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetemen, Sepsiszentgyörgyön, illetve Szegeden, a Béke téren. Az
utóbbira az a magyarázat, hogy a kolozsvári egyetemet az első
világháború után Szegedre költöztették, így a szobor a
„hazai” emlékek sorát gyarapította.
Aranyművesek utcája és a vár keleti tornyai
Az utcácska kialakításra Jagelló Ulászló király idejére
vezethető vissza, és eredetileg a várbeli szolgáló személyzetnek
adott otthont. Hasonló céllal használtak más területet is a vár
területén, majd 1597-ben II. Rudolf császár a várbeli
lövészeknek engedélyezte itt a házépítést. A közeli Szent
György kolostortól egy fal választja el, amelyet a 17. század
elején a szerzetesek emeltek, hogy csökkentsék az utca felől
érkező zajokat és szagokat. Miután feloszlatták a városi lövész
zászlóaljat, új lakosok érkeztek, majd a 19. században ez a
szegények lakhelyévé változott. A festői környezetet csak a 20.
században fedezték fel, amikor művészek költöztek a kis
házikókba: Franz Kafka a 20/22. százam alatt élt 1916–1917
között, és több művét itt írta. 1948 óta senki se lakik itt,
a homlokzatokat felújították J. Trnka tervei alapján, majd
boltokat alakítottak ki. A két legértékesebb ház a 16/20. sz.
alatti (valószínűleg ez a legöregebb ránk maradt épület az
utcából) és a 2/13. szám alatti, amely II. Rudolf korából
maradt fenn. A nevével ellentétben viszont itt sohase laktak
aranyművesek, vagyis alkimisták.
Miután végigsétálunk az utcán kijutunk a Daliborka toronyhoz,
majd elérünk egy teraszhoz, ahonnan szép kilátás nyílik az
Óvárosra. Innen a Fekete torony kapuján keresztül, a Lobkowicz
palota szomszédságában visszajutottunk a Jiřská utcába.
A Fekete torony magyar vonatkozása, hogy Hunyadi Mátyás itt
raboskodott, amikor V. Utószülött László magával hurcolta
Prágába, majd László halálakor Mátyás továbbra is itt maradt,
Podjebrád György fogságában, aki úgymond megörökölte a
foglyot királyi elődjétől. Mátyás ebben a toronyban jegyezte el
Podjebrád Katalint, és ebbe a toronyba érkeztek az Arany
János-féle Mátyás anyja című balladában említett „hollós”
levelek.
Kalandozás a királyi váron kívüli várnegyedben
A királyi vár megtekintése után kimentünk a Mátyás kapun, és
kijutottunk a Hradčanské náměstí-re, vagyis a Vártérre.
Először persze visszanéztünk a királyi várra, majd végigjártuk
a környező palotákat (legalábbis kívülről).
Ha háttal fordulunk a vár felé, akkor a jobb oldalon az első
épület az Érseki palota. Ezt az 1660-as években alakíttatta ki a
huszita korszak utáni első prágai érsek, Antonín Brus of
Mohelnice, aki valójában a reneszánsz Gryspek palotát építtette
át. Ez utóbbi valójában 1599-1600-ban nyerte el mai méretét,
majd J. B. Mathey tervei szerint 1676-ban barokkosították. A
mostani rokokó homlokzatot J. J. Wirch tervezte 1764–65-ben. A
homlokzati szobrok már csak másolatok. Az épületnek nemcsak a
homlokzata impozáns: négy udvara és gazdag barokk művészeti
gyűjteménye van.
Az érseki palotával szemben, a királyi palota melletti sarkon
található a Schwarzenberg palota. Ez igazából két részből áll.
A klasszicista, három szárnyból álló épületet 1800 és 1810
között emelték F. Pawitschek tervei alapján Vilém Florentin
prágai érsek, Salma grófja számára, aki a vár
adminisztrációjával foglalkozó hivatalnokok irodáit helyezte el
itt. 1811 óta viszont a palota a Schwarzenberg család tulajdona,
amely összekötötte a saját szomszédos otthonával, a másik
Schwarzenberg palotával. Ez utóbbi egy három szárnyból álló
reneszánsz palota, amelyet ifjabb Jan Lobkowicz rendelt meg, és
amelyet A. Galli tervei alapján építettek 1545–67-ben négy
korábban leégett ház helyére. Ez a cseh reneszánsz egyik
legjelentősebb emléke. A dekoráció 1567-ben készült, és
észak-itáliai mintákat idéz. 1594-ben Jiří Lobkowicztól
elkobozta II. Rudolf császár. Ekkor a Rožmberk, majd az Eggenberg,
és 1719-től a Schwarzenberg család tulajdona lett. 1871–90-ben
és az 1950-es években felújították a homlokzatát. Sokáig a
Hadtörténeti Múzeum fegyvergyűjteményét és egyenruháit
állították itt ki, most viszont a Nemzeti Galéria cseh barokk
gyűjteményének ad otthont.
A tér királyi palotával szemben található oldalán áll az
úgynevezett Toszkána palota (lásd balra lenn). Ezt római barokk
stílusban építették 1689–91-ben G. A. Canevalle tervei szerint
Michal Osvald Thun-Hohenstein gróf itteni lakóépületei helyére.
Az ókori görög istenek szobrait J. Brokoff készítette, a sarkon
Szent Mihály arkangyal szobra áll, amelyet pedig valószínűleg O.
Mosto készített 1691 környékén. 1718 óta a palota a Toszkán
nagyhercegek birtokában állt, akiknek a címere is fellelhető a
barokk homlokzaton. Jelenleg az állam tulajdonában áll, és a
Külügyminisztérium használja.
Miután végigjártuk a Várteret, elindultunk a Strahov könyvtár
irányába. Az egyik első hangulatos sarkon belefutottunk a várbéli
városháza épületébe (lásd jobbra fenn), amelyet 1598 után
emeltek, amikor a Várnegyed királyi városi rangot kapott, és
1784-ig töltötte be ezt a funkciót, amikor a Prágát alkotó
kisebb városi önkormányzatokat a ma is ismert Prágába
olvasztották. Ekkor a városháza épületét eladták, és
magánlakássá alakították. A homlokzat reneszánsz stílusú
díszítése viszont megmaradt, ahogy a császári címer is, illetve
a Iustitiát megszemélyesítő figura, ami alapján ma is kitűnik a
többi lakóház közül, és lerí róla, hogy valamikor hivatalos
funkciója volt. A kapuját a Várnegyed jelképe díszíti, illetve
aki közel megy, az a prágai hosszmértékegység standardját is
megtalálja, ami alapján a kereskedők ellenőrizhették a saját
mérőeszközeik helyességét.
Ahogy tovább haladtunk a Strahov könyvtár felé, kijutottunk a
Fekete Ökörhöz, vagy a Szent Lukácshoz címzett fogadóhoz. Ez a
Loreto tér 1-es szám alatt található. Eredetileg itt csak egy
gótikus városi lakóház állt, amelynek 1730-ban egy mutató
barokk homlokzatot csináltak. Ezen ábrázolták a festők
védőszentjét, Szent Lukácsot, amint éppen Szűz Máriát és a
Kis Jézust festi. A festett ablakok is érdekesek itt, hiszen azt is
megmutatják, hogy a barokk építészek vakablakok és ajtók
festésével miként próbálták megteremteni az épület
szimmetriáját. Ma az épületben egy hagyományos cseh kocsma
üzemel.
Ugyanitt, a tér egyik meghatározó épülete az ennek nevet adó
Loreto. A hasonló nevű város egy Mária kegyhely Olaszországban,
ahova a legenda szerint az angyalok vitték el a názáreti Szent
Házat, ahol Gábriel arkangyal megjelent Szűz Máriának. A legenda
alapja, hogy a házat az Angeli, vagyis Angyal nevű család
kezdeményezésére zarándokok szállították el a Szentföldről.
1291-ben Dalmáciába, majd innen 1294-ben az Anconához közeli
Loretóba. A zarándokhely egyre népszerűbbé vált, és a 16.
század második felétől hasonló jellegű kegyhelyek az Alpokon
túl is feltűntek, és fontos volt, hogy ezek reneszánsz
stílusjegyeket viseljenek.
A prágai Loretót több, mint 100 év alatt építették fel, és a
barokk cseh terület egyik leghíresebb zarándokhelyévé vált. A
legöregebb része a kis Szent Ház, amelyet 1626–31 között
emeltek Giovanbattista Orsi tervei alapján, és Kateřina
Benigna Popelovna Lobkowicz megrendelésére. A külső
falakt eredetileg freskókkal borították, amelyek helyét az
1760-as és 70-es években G. B. Cometa stukkói vették át. A házon
belül több tégla az eredeti loretói kegyhelyből származik,
alatta pedig az alapító Lobkowicz család sírja található.
Négy évtizednyi munka után elkészült a Szent Ház, amelyet egy
kolostorral is körbevettek, illetve 1740 után ráhúztak egy
második szintet is. 1722 és 1737 között a Mi Urunk Születése
templomot is felépítették a régebbi Szent Anna kápolna helyére.
Ennek a tornyában kapott helyet a híres Loreto harangjáték,
amelyet 1694-ben a prágai P. Naumann órás készített. A 27
harangból álló hangszert egy gazdag alsóvárosi kereskedő,
glauchovi Eberhard adományozta a Loretónak. Ezen F. Škroup, Liszt
Ferenc és F. Zappa is játszott, igaz manapság már egy gép
működteti, ugyanis minden órában azt alábbi dalt adja elő.
A tér másik meghatározó épülete a Czernin palota, amely a cseh
Külügyminisztérium épülete. Ez a legfontosabb és legnagyobb
barokk palota Prágában, a homlokzata 136 méter széles és 32
méter magas. A helyén pár reneszánsz stílusú ház állt.
1669-ben kezdték el építeni, de a munkálatok elhúzódtak. A
megrendelő a chudenicei Černín család volt, az első építész
pedig F. Caratti, viszont később az alábbi személyek is dolgoztak
rajta, mint pl. G. B. Alliprandi, F. M. Kaňka, A. M. Lurago, G. B.
Maderna. A palotának két udvara, egy francia stílusú kertje,
üvegháza és több szökőkútja is van. A Černín család
olyannyira eladósodott a palota építésekor, hogy azonnal el is
adta, amint elkészült és lényegében 1777 óta senki se lakott
benne állandó jelleggel. Volt kórház, szegény emberek menedéke,
bérház és gyár is. 1851-ben az állam tulajdonába került, amely
először kaszárnyának használta, hogy végül egy hosszabb,
1928–34 közötti felújítást követően ide költözzön a
Külügyminisztérium. Ekkora a belső tereket régi szövetekkel és
berendezési tárgyakkal díszítették, illetve ásatásokat is
végeztek, ugyanis alatta keresztény sírokat, illetve az évszázadok
során lebontott templomok alapjait találták meg. A hely onnan is
ismert, ugyanis itt került sor a harmadik prágai
„defenesztrációra”, ugyanis 1948. március 10-én itt, a
minisztérium egyik hátsó ablaka alatt találtak rá az első
csehszlovák köztársaság elnök fia és akkori külügyminiszter,
Jan Masaryk immáron élettelen testére. Azóta se sikerült
kideríteni, hogy öngyilkos lett-e, vagy valaki „kisegítette”
az ablakon.
A Czernin palota után kiértünk a Pohořelec térre, és lényegében
egy saroknyira kerültünk a Strahov könyvtártól, hiszen ez az
alábbi tér mögött található. Ezzel viszont szeretnénk zárni
utolsó előtti prágai beszámolónkat, és remélhetőleg
hamarosan, egy másik bejegyzésben a többi élményünket is be
fogjuk tudni mutatni.
Itt láthatsz további képeket a várnegyedről.
Csodás, értékes, csak alig látom elolvasni. Üdv
VálaszTörlésKöszönjük! Sajnos a blogspot hajlamos variálni a betűmérettel, pedig mindegyik posztunknál a "normális"-at állítottuk be.
Törlés