A
világhálón rengeteg olyan programot találunk, amely az agyunkat
és
a testünket
is megmozgatja.
Így bukkantunk a Fiumei Sírkert honlapján azon információra,
miszerint a szokásos túrákon kívül az Emlékhelyek Napja
alkalmából különleges programok is várhatók. Gyorsan lecsaptunk
a lehetőségre és regisztráltunk a Halhatatlan
művészet – Szobrászok és szobrok
nevű sétára,
hiszen már korábban is voltunk a temetőben, ahol mi is el tudjuk
olvasni ki hol nyugszik, de a sírkert művészettörténeti
jellegéről szívesen hallottunk volna még újabb információkat.
Közben természetesen rájöttünk, hogy a séták korántsem értek
véget, és itt
most is lehet jelentkezni a további alkalmakra. Jöjjön
tehát pár információ és kép a május 12-ei élményeinkről.
A
sírkert bejáratánál már láttuk, hogy nagy az érdeklődés az
esemény iránt. A regisztráció
gyorsan ment, a fülhallgató
pár percnyi bizonytalankodás után végig
korrektül működött. A vezetőnk először
a temető általános bemutatásával kezdte, csak utána indultunk
el a sírok felé. A hely funkciója ellenére szerintünk nyugalmat
sugároz, kellemes sétálni a fák alatt, főleg a nyári melegben.
Állítólag még
futni is szoktak a hatalmas területen. A sírkert több mint temető:
a sok fa, és
a buja növényzet miatt ez
részben botanikus kert, másrészt
sétatér és
műemlék park. Akár egy
teljes napot is el
lehet itt tölteni.
Mielőtt
mesélnénk a sírokról, íme pár
információ a hely történelméről.
A sírkert 19. század közepén nyílt meg Pest köztemetőjeként,
viszont a század
végére a főváros legnívósabb
kegyeleti helyszíne
lett. Deák Ferenc- (Gerster
Kálmán tervezte), Batthányi Lajos-
(Schickedanz Albert alkotása), Kossuth
Lajos- mauzóleuma is itt található.
Az utóbbi a legnagyobb síremlék és szintén Gerster alkotása. Az
első nagy személyek, akik itt nyugszanak: Egressy
Béni, Garay János és Vörösmarty Mihály.
1885-től
a hely
dísztemetői rangot kapott, majd Gerle
Lajos és Hegedűs
Ármin tervei
alapján 1908-ra elkészült
az árkádsor is, amely mellett sétánk
alatt többször is elmentünk.
Az árkádsor után nyugszik
Jókai Mór, akinek
a síremlékét Kismarty-Lechner Jenő
és Füredi Richárd
alkotta, de az árkádsor környékén nyugszik Ady
Endre is,
akinek a síremlékét Csorba
Géza tervezte.
00_IMG_3612
A
világháborúk alatt néhány parcellát felszámoltak, majd
átépítettek, ekkor alakult ki az úgynevezett „Művészparcella”.
Ide a kulturális élet nagyjait temették el. Természetesen
a politikusok számára is presztízskérdés volt, hogy hol
nyugodjanak, így hazánk nagyjai közül sok fontos ember
választotta a fiumei úti sírkertet temetkezési helyszínül.
A
szovjet hadsereg sajnos nagy kárt okozott a kertben, egy időre be
is zárták. Később a temetőt 1956-ban Nemzeti
Panteonná nyilvánította a Fővárosi
Tanács és ezek után csak a társadalmi, politikai, kulturális és
tudományos élet kiemelkedő alakjait temethették el. A
korszak próbálta kisajátítani a helyet, így kialakították a
munkásmozgalmi parcellát. Ez viszont hozzájárult ahhoz, hogy a
fiumei úti sírkert a Kádár-korszakban a
közvélemény szemében kommunista temetővé vált és
ekkor inkább a Farkasréti, illetve
a Kozma utcai zsidó temető volt
a népszerűbb. Ez a szemlélet Antall
József miniszterelnök 1993-as
temetésekor változott meg. Újratemették Bethlen
István miniszterelnököt is, vagyis
csak jelképesen, mert a maradványait nem találták meg. A
Rendszerváltozás utáni
közjogi méltóságok közül itt nyugszik
Mádl Ferenc (a
meglehetősen modern síremléket úgy alakította ki a tervezője,
hogy a halál évfordulóján az
üveget érő nap egy keresztet rajzol a
mellette lévő
sírra), Horn Gyula,
Szabad György.
A kulturális élet nagyjai közül Faludy
Györgyöt, Kertész
Imrét, Zwack
Pétert itt kísérték az utolsó
útjukra. A temető fenntartója 2016-től a Nemzeti
Örökség Intézete.
A
tematikus sétánk elején először Ráth
György sírjánál álltunk meg (balra
lent). A síremlék egy szobor, amely három
női alakot ábrázol, akik a művészeteket
jelképezik. Ráth György az Iparművészeti
Múzeum alapítója és első igazgatója
volt. A sírt Maróti
Géza alkotta, aki bejárta ugyan
a világot és nagy hírnévre tett szert
külföldön, viszont itthon
csak épületszobrászként, belső építészként alkalmazták.
Munkái között megtalálhatjuk a Zeneakadémia homlokzatát és a
Gresham-palotát is. Külföldi munkái Milánóban, Torinóban és Mexikóvárosban láthatóak.
A
sétánkat Vásárhelyi Pál szekunder
sírja mellett folytattuk (jobbra fent),
melynek alkotója Grantner Jenő
volt. A síremlékén Vörösmarty híres sírversét olvashatjuk,
előtte fekszik az eredeti emlékmű.
Vásárhelyi a Kőrösök és a Duna, Tisza több szakaszának
felmérésével foglalkozott. A sírja
eredetileg a Kútvölgyi út - Szilágyi Erzsébet fasor – Virányos
út között fekvő Vízivárosi temetőben volt.
A
gesztenye fák között
haladva régi budai temetőből áthozott szekunder sírok közé
jutottunk. A
budai egy mára már felszámolt temető, amely a mai Kongresszusi
Központ melletti területen, a Csörsz utca –Alkotás út –
Jagelló út között feküdt. Ezt az 1960-as években számolták
fel, azóta közpark, és gesztenyés kertként ismerik. Egyes
sírokat ide, másokat pedig a farkasréti temetőbe szállítottak.
Ennek köszönhető, hogy a fiumei úti temetőbe került egy
különleges szobor,
amely Szent Borbálát ábrázolja
(balra lent). Ez
Dunaiszky Lőrinc
alkotása, és egyben a temető legrégebbi
olyan alkotása, amelynek ismerjük az alkotóját, illetve a
keletkezésének az évét. Az eredeti
sírban nyugvó hölgy viszont a farkasréti temetőbe került. Dunaiszky nevét onnan is ismerhetjük,
hogy a Szabó Magda-féle Abigél filmes változatában szereplő
szobor is szintén egy Dunaiszky alkotás.
A szobrász is ebben a temetőben nyugszik a Ganz-mauzóleum mellett.
Séta
közben egy borostyánokkal körbevett karosszékre bukkantunk, ahol
Ligeti Miklós
nyugszik (jobbra fent).
Ligeti a 19. és 20. század fordulójának egyik legjelesebb magyar
impresszionista szobrásza volt. A leghíresebb szobra a Vajdahunyad
várban található Anonymus.
A karosszék formájú síremléket a székesfehérvári
Bory Jenő
készítette. Szerintünk különben ez egy
igen érdekes és egyedülálló
síremlékforma. Borynak több alkotása is
megtalálható a temetőben, és aki elmegy az általa épített
székesfehérvári Bory várba, az ott megtalálja ezen alkotások
másolatát is.
A
következő síremlék szintén Maróti
Géza-féle
alkotás. Horti Pál sírjának
aranyozott mozaikja különösen tetszett nekünk. A sír Horti
szecessziós festőművészetét jelképezi.
Nem
messzire innen Horvai
János sírja következett, rajta egy
szenvedő Jézus alakkal, amely szintén Horvai alkotása.
A szobrászművészt
többek között onnan ismerjük, hogy ő
készítette a Kossuth téren látható
Kossuth szobrot.
A
következő sír ábrázolásán látszik, hogy zenészeknek
emelték: Hubay Jenő és Károly
hegedűművészek és családtagjaik sírját Telcs
Ede készítette.
Pásztor
Jánosnak a
szomszédos sarkon található nyughelye
felé folytattuk a sétánkat, aki
a Kossuth téri Rákóczi szobrot is tervezte. A síremléke is saját
tervezésű, a karjait az égbolt felé táró földgömbön álló
bronz női akt (Sic itur ad astra) megformálásához felesége állt
modellt.
Pintér
Jenő irodalmárunk síremlékét
felesége rendelte meg. Kérése különleges volt: a
ledöfött oroszlánt ábrázoló síremléket Bory Jenő készítette.
A
sírkert belseje felé haladtunk, amikor egy újabb Telcs Ede-féle
alkotást
pillantottunk meg, ugyanis elérkeztünk
Munkácsy Mihály
síremlékéhez.
A monumentális szobor egy kereszt mellett álló női alakot
ábrázol, aki a kopjafára koszorút helyez. Telcs
a munkát egy pályázat győzteseként készíthette el (balra
lent).
Innen
indul az úgynevezett „Művészparcella”. Sétánkat
itt folytattuk, és először Zala
György sírját néztük meg. A
síremléken látható tondó Ligeti
Miklós alkotása
(fent középen).
A
művészparcella
egyik sarkánál is megálltunk (jobbra
fent), ugyanis itt található
Csontváry Kosztka Tivadar
jelképes sírja. A festő eredeti
sírhelyét elszámolták, hamvait összegyűjtötték, így már
csak jelképesen emelhettek neki emléket az önarcképe
alapján a Kerényi
Jenő által
megformázott szoborral.
A temető nyilvántartása szerint a szobor 1961-ben készült el, de
csak 1967-ben állították ki.
Csontváry
sírja mellett kanyarodtunk, és egy
újabb érdekes múlttal rendelkező síremlékhez
érkeztünk. A vezetőnk elmesélte, hogy a
Medgyessy Ferenc-féle
támaszkodó hölgy szobra
eredetileg más személy sírjára készült, de a megrendelő –
Radnai Béla –
egy kecsesebb, fonott hajú női alakot
szeretett volna látni felesége sírján,
így az első változat Medgyessy nyughelyére került. A második
változat is elkészült, amelyet a szobrász ruskicai
márványba faragott. Ennek gipsz
másolata a Magyar Nemzeti
Galéria
tulajdonában van, másodpéldányai közül egy Debrecenben, egy
pedig Hódmezőváráshelyen látható.
A
többi sír
között csak kapkodtuk a fejünket, hiszen
sok ismert irodalmár, festő, színésznő nyugszik egymás
közelében. Néhány közülük: Jókai
Róza (Feszty Árpádné), Laborfalvi
Róza (Jókai Mórné) és Feszty
Masa (Jókai
Róza és Feszty Árpád lánya) sírját
Zala György szobrászművész
alkotta. Szembe velük Babits Mihály
nyugszik feleségével, Török Sophie-val,
akiknek Ferenczy
Béni formálta meg a
sírját. Mellettük van
Móricz Zsigmond
nyughelye, ennek alkotója
pedig Medgyessy Ferenc volt. Velük szembe a sírok között
felfigyeltünk Ybl Miklós síremlékére
is, amelyet Stróbl Adolf
készített és ez is egy szekunder
sír.
További
sétánkat sajnos
egyre jobban beárnyékolták a
viharfelhők, de nem akartunk
megfutamodni, így előkerestük az
esernyőt. Pár lépés, és máris eljutottunk az egyik
legimpozánsabb darabhoz, ugyanis a Donáth
Gyula által tervezett Huszár
Adolf sír kiemelkedik a
környezetéből. Donáth a
Párka-ábrázolású
művével 1889-ben nyerte meg az 1885-ben elhunyt szobrászművész
síremlékére kiírt pályázatot, igaz
nem erről, hanem általában a tatabányai
turulról szokták ismerni a nevét.
Az
eső ekkor már egyre csak
esett, amit a fák alatt könnyebben
vészeltünk át. A következő sír mellett egy pillanatig
elgondolkodtunk, ugyanis az
érdekes madár forma olyan, mintha éppen
a csapdájából szabadult volna.
A szobrot Borsós Miklós alkotta
és Heltai Jenő
síremléke.
A
csapat tovább haladt, így a folytatásban mi is a következő sír
díszét csodáltuk, amit Kisfaludy
Stróbl Zsigmond alkotott és egyben a
művész nyughelye is. A
kinyújtózó, felfelé feszülő emberi test vibrálóan élettel
teli ábrázolásmódja az esőben még izgalmasabb látványt nyújtott
számunkra.
Az
esőből itt viszont már jó kis zápor lett, így behúzódtunk a
fák alá, és a vezetőnk különféle történetekkel traktált,
miközben vártuk, hogy az időjárás kegyesebb legyen velünk.
Persze
a környező sírok se maradhattak ki: Darvas
József – aki író, publicista,
politikus, a népi írók mozgalmának egyik legjelentősebb tagja
volt – tőrökkel ábrázolt sírját sokáig borostyánok
takarták, később archív felvételekből jöttek rá a temető
dolgozói, hogy eredetileg nem így nézett ki. A síremléket Varga
Imre készítette.
Még
itt a közelben láttuk Vigh Tamás
sírját, amelyen a szobor saját
alkotás. Címe:
Múlt és Jövő.
Miután
az eső egy kicsit alábbhagyott, bátorságot nyerve tovább
indultunk. Clark Ádám
sírjával szemben Heim Pál
síremlékét is láthattuk. A gyönyörű alkotáson az
ifj. Vastagh György
által megformált anya látható gyermekeivel. A szobor az anyai
szeretetet, a táplálást, a gondozást szimbolizálja A síremlék
alsó részén Heim Pál portréja is látható. Ifj.
Vastagh Györgyöt amúgy leginkább a budavári palotában található
Lovát fékező csikós című szobráról ismerjük.
Már
a temető kijárat felé haladtunk, amikor egy nyílt parkrészre
értünk, ahol ravatalozó előtt bal oldalt Antall
József miniszterelnök sírjára
lettünk figyelmesek. Antall József végrendeletében azt kérte,
hogy sírja fölött ne legyen
kő. Ennek
megfelelően a sírt csak körülveszi a díszítés,
amely olyan, mint
egy lepel. Ezt egyházi
személyek alakjai húzzák szét,
hogy aki arra jár, láthassa az egyszerű sírhelyet.
A körülötte lévő alkotás Melocco
Miklós műve.
Haladtunk
tovább a kijárat felé, és elsétáltunk
a Deák-mauzóleum
mellett. Az impozáns síremlék egyben
technikatörténeti kuriózum is, mivel a tetején
látható 6 méteres szobor volt az első, amit egyben öntöttek ki
az akkori Magyar Királyságban.
A mauzóleum belsejét gyönyörű freskó díszíti, de ezt most nem
tudtuk megnézni, talán majd egy következő alkalommal ezt sem
hagyjuk ki. 1876. január 29-én Deák Ferencet a
nemzet halottjának nyilvánították. Az
állam által finanszírozott temetésre 1876. február 3-án került
sor. A végleges síremlék elkészítésére 1876. április 1-jén
írtak ki pályázatot, amit Gerster Kálmán nyert meg. A
Deák-mauzóleum épületét 1887. május 21-én avatták fel
ünnepélyes keretek között.
Lassan
haladva már azon gondolkodtunk, – az újabb eleredő eső miatt –
hogy félbehagyja a sétát távozunk a helyszínről, de útközben
még megálltunk Fadrusz János
sírjánál, amit szintén egy Fadrusz
alkotás, az úgynevezett Fadrusz-kereszt díszít. A feszület
megformálásához a művész saját magát
kötözte fel modellként, amiről fotók
készültek, hogy pontosan lássa miként
változik a test
ebben a helyzetben. A realista alkotás 1892-ben nagy
sikert ért el a Műcsarnok kiállításán. A
feszület akkora népszerűségnek örvend, hogy több másolat is
készült róla: van ilyen a budapesti
18. kerületben, Gödöllőn (a
strand felé vezető út mentén a
premontreiek 1927-ben létesített kis temetőjében),
de a szegedi Fogadalmi templomban is.
A kereszt még az angliai Exeterbe is
eljutott! Miután kissé arrébb mentünk, a temetőn belül is
belefutottunk egy másolatba (lásd lent).
Nem
messze a kereszttől Schikedanz Albert –
a Szépművészeti Múzeum és a Batthyány
mauzóleum tervezője – sírján egy magát lepellel betakaró
női alak látható. A szobrot Moiret
Ödön készítette.
Egy
pietà volt az
utolsó emlékmű, amit még meg tudtunk nézni. Zala
György a
megszokottól eltérően
ábrázolta az egyházi
témát, ugyanis itt Szűz Mária Jézus
halálakor Magdolnát vigasztalja. A mű eredetije a Pécsi püspöki
palotában látható, a
sírban pedig Lukács Antal
nyugszik.
Ezt
követően sajnos már nem maradhattunk, ugyanis volt egy családi
programunk, így rohannunk kellett. A
hatalmas területen fekvő sírkert viszont
még számos
kincset rejt, amit érdemes felfedezni. A
mostani sétánk hangulatát az eső egy kicsit megzavarta, de nem
szomorkodunk emiatt, mert még biztosan ellátogatunk a
nyugalom eme
„szigetére”. Tegyétek ezt meg Ti is.
További
képeket itt
láthattok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése