A padovai Scrovegni kápolna Giotto
di Bondione azon kevés freskóciklusai közé
tartozik, amely komolyabb károk nélkül, a maga organikus
egységében maradt ránk. Giotto már túl volt az assisi és római
megrendeléseken, amikor Enrico Scrovegni, a Dante Isteni
Színjátékában később pokolra "juttatott" (Pokol,
17. ének, 64-66. sor) Reginaldo Scrovegni bankár hasonló
mesterséget űző fia megbízta, hogy fesse ki az apja lelki üdvéért
emelt kápolnát. Giotto 1303 és 1305 között tartózkodott
Padovában, és feltételezések szerint nem csak a freskókat, hanem
az épület terveit is neki köszönhetjük.
Egy fogadalmi kápolnáról van szó, amely a - mostanra már
lebontott - családi palota szomszédságában családi temetkezési
helyként is szolgált. Eleve két bejárata volt: egy baloldalt, a
család számára, ahonnan ma is belépnek a turisták, és a
főbejárat, a hívek számára.
Az apszisban, a főoltár mögött található a megbízó sírja,
aki a főbejárat felett is megjelenik, amint felajánlja a
Szűznek a kápolnát:
A belső homlokzat az Utolsó Ítéletet ábrázolja. A
terv Giottóé, de a megvalósítás jórészt a segédeknek
köszönhető. Ez alól kivétel a kápolna felajánlását ábrázoló
jelenet, ami többek között azért is fontos, mert az ábrázolt
személyek arányosak: hosszú évszázadok után megszűnt a
hatalommal arányos nagyság ábrázolása, vagyis Giotto visszaadta
az ember istenivel szembeni méltóságát.
Giotto a szentek és kárhozottak seregével több olyan
mintát alkalmazott, amely másokat is megihletett. Elég csak
Michelangelo Buonarroti Utolsó Ítéletére gondolni a Sixtusi
kápolnában, ahol Sz.
Bertalan úgy tartja a lenyúzott bőrét, rajta
Michelangelo arcvonásaival, mint ahogy Giotto lógatta
a kárhozottjait a saját kompozícióján.
A csillagokkal teli ég a teremtés nyolcadik napját, vagyis az
örök végtelenséget ábrázolja. Az itt sorjázó nyolcszögű
csillagok is a végtelent jelképezik.
Maiestas Domini ábrázolás a
mennyezeten (részlet)
Az oldalfalak négy sávra oszlanak. A legalsó szintre, jobbra a hét
erény, balra pedig a hét bűn trónszéken ülő, grisaille
technikával megfestett alakja került.
Ezek egymással szemben párt alkotnak, mint:
fenn balra az igazságosság, jobbra az
igazságtalanság;
lent balra a bőkezűség, jobbra pedig a
fösvénység.
A második és a harmadik szintet bibliai
jelenetek töltik ki, de a köztük található hamis építészeti
elemeket is apróbb ótestamentumi epizódok díszítik. Pl. jobbra
Jónást éppen elnyeli a cet, balra pedig Illést
elragadja a tüzes szekér.
Júdás csókja esetében Paolo Uccello is San-
Romanói csata című alkotásánál is megfigyelhető
a vonalak összevisszasága, csak itt nem fáklyákról, hanem
lándzsákról van szó.
A halott Krisztus siratása című
résznél - ha megfigyeljük a tekinteteket - egy angyal kivételével
mindenki Jézus szemébe néz.
A Noli me tangere részleténél a katona
úgy eldőlt, ahogy majd Piero della Francesca Feltámadás
című freskójánál is láthatjuk.
A kápolna melletti palotát 1827-ben lebontották,
amikor elkezdődött az épület állagának a romlása. A helyzetet
tovább súlyosbította a homlokzat vakolat rétegének eltűnése.
Egy több évtizedes restaurálási folyamat eredményeképpen
viszont jórész sikerült helyrehozni a károkat, és 2001 óta a
turisták újra látogathatják. Megéri!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése