Olaszország
sokféle különleges élményt nyújt, amelyeket szívesen mutatunk
be Nektek. December végén ezúttal Közép-Olaszországban, azon
belül Umbria tartományban jártunk, ahol az olasz fővárostól kb.
120 km-re északra található Orvietóba látogattuk el.
Az
olajfákkal, hegyvidéki szőlőültetvényekkel tarkított város
egy rendkívüli helyen
fekszik, és a
vonat mellett autóval
is könnyen
megközelíthető, ugyanis
közvetlenül a
Firenze–Róma közötti A1-es autópálya
szomszédságában található.
Ha a vonatot
választjátok, akkor közvetlenül a vasútállomás mellől indul
egy sikló. Ha autóval mentek, akkor a
sikló felső végállomása melletti „Parcheggio della
Funicolare”-nál (Piazza
Cahen), vagy a város
túloldalán található – és jóval nagyobb – „Parcheggio
Orvieto Percorso Meccanizzato”-ban (Campo
della Fiera) hagyhatjátok
a járműveteket. Természetesen ezek mind fizetősek.
A
Paglia folyó völgye fölé magasodó település a kezdetektől
fogva fontos stratégiai szerepet tölt be a környéken. A
területet már az etruszkok
is lakták, akik
elkezdték kialakítani a várost ma is behálózó földalatti
járatokat,
de az
etruszk uralmat követően vált csak igazán mozgalmassá
Orvieto történelme.
A római hadsereg Kr.
e. 264-ben lerombolta a várost, és
mivel a magaslaton
nincs víz, így a környező völgyben jött létre a római
település. Ebből mára nem maradt szinte semmi, ugyanis a
gótok, a bizánciak és
a longobárdok egyáltalán
nem békés eszközökkel érték el az uralmuk
elismerését, így a kora-középkorban az orvietóiak újra
felköltöztek a magaslat tetejére.
A település
a 12.
századra jelentős
vagyonra tett
szert és
modern, jól működő
várossá fejlődött.
Ekkor
még „Urbs Vetus”
(régi város) néven
ismerték,
amelyből
a város
jelenlegi neve
származik. Ekkor
épült
a dóm, az
Albornoz erőd és
néhány palota a pápa
megbízásából. Az
1383-as nagy pestis
járvány és a nemesi
családok viszálya
a
gazdasági életnek
is betett, majd a 15.
századra a pápáknak köszönhetően újra fellendült a
gazdasági élet. Ekkor épültek a reneszánsz paloták. A hely
katonai jelentősége miatt folyamatosan gondot fordítottak az
erődítményei korszerűsítésére, amire néha igencsak nagy
szükség volt. 1527-ben, amikor a császári zsoldosok kifosztották
Rómát, a pápát pont Orvietóba menekítették. Hosszas stagnálás
után a 18-19. század hozott újra jelentős újdonságokat, ugyanis
elérte a települést a vasút, illetve 1888-ban megépítették a
vasútállomástól a városba vezető első felvonót, amit
eredetileg egy fejlett víztartály-rendszer működtetett.
Mi
a kora délelőtti órákban érkeztünk meg, amikor még csak
ébredezett a város, így mindenféle zavaró tényező nélkül
tudtunk fotózni. A romantikus hangulatú keskeny utcácskák,
középkori épületek pedig sok ihlettel szolgáltak. Először a
nyolcszögű San Giuseppe templomba mentünk be (lásd
fent), amely a 17. század második felében épült, és a díszítése
is a barokk kor világát idézi. Megcsodáltuk a Betlehemet, majd a
Corso
Cavour
végén felemelő érzés volt megpillantani a tér
közepén kimagasodó hatalmas katedrálist,
amelynek
egyedülálló
a homlokzata.
Az 1290-től
majdnem jó 300 éven keresztül épített épült
székesegyház
az
olasz
gótika egyik legcsodásabb
példája,
de
erről egy
másik blogbejegyzésben majd
bővebben
is
írunk.
A
városban
a
dómon
kívül
még
rengeteg
nevezetesség
van.
A
hely múltjáról
több
kisebb
templom és
számos
gyönyörű
palota
regél.
A
múzeumokban
ismerkedhetünk az etruszkok életvitelével, a
város történelmével
és
a
székesegyház építésével.
Ezek mellett a legérdekesebbek
a
föld
alatti látnivalók.
A
régészek, kutatók szinte
az egész város alatt alagutakat,
barlangokat,
pincéket
tártak fel, mert
a város
alkotóelemét a
vulkáni
tufát
könnyedén
formálták.
Mi
az Orvieto
Underground
szervezésében mentünk le a föld alá, igaz ott van még a
Pozzo
della Cava
és
a Labirinto
di Adriano
is,
amelyek
szintén érdekesek.
Izgalmas
volt
a
különböző formájú
helyiségek között
sétálni,
amelyeket
az
etruszk időszakban ciszternaként, illetve temetkezési célra, majd
a középkortól már élelmiszer
tárolására használtak.
Ahogy
nőtt a sziklaplató beépítettsége, úgy fogyott el a műhelyek
számára a hely, így kialakult egy olyan érdekes területi
felosztás, hogy az orvietóiak a műhelyek jelentős részét a föld
alá költöztették, így
elég hely maradt a felszínen a
lakóépületek
számára. Ennek tudható be, hogy a látogatás során szinte rögtön
a második teremben egy
olívaolaj
feldolgozó
műhelyet
találtunk,
amit egy etruszk járat kibővítésével alakítottak ki.
Ahogy
tovább haladtunk, az idegenvezető mesélt a kitermelés módszeréről
is. A tufát ugyanis nem lehetett engedély nélkül kilyuggatni.
Mutatott egy 19. század végi engedélyt is (pontosabban a
másolatát), és megtudtuk, hogy az engedély birtokosa azok
közé
tartozott, akitől ezt meg kellett vonni, ugyanis már a székesegyház
alapjai környékén kezdte
vésni a tufa-pilléreket. Mondjuk
a túra ezen része arra is jó volt, hogy megismerkedjünk az
etruszk ciszternák
építésével. Ezek szabvány eljárás alapján készültek, és
a
kb.
80×120
cm-es
méret
lehetővé
tette, hogy egy
ember a
téglalap egyik,
majd másik oldalán
váltakozva ásson, és elérje
a kívánt mélységet. A falakat vízhatlanná tették, és
kapaszkodókat is kialakítottak, hogy akár kötél nélkül is le
lehessen menni a ciszterna aljára, ha karbantartásra lenne szükség.
Egy
másik járatnál
azt figyeltük meg, hogy a hegy
oldalában
több
nyílás
is
látható.
Ezek
most a meredélyre néznek, de korábban ezek a barlangok
bejárataiként működtek, csak ugye a sziklaplatót is érinti az
eróziós folyamat, a
barlangok bejáratából tehát ablakok lettek.
Időről
időre meg kell erősíteni a fennsíkot,
hogy ne csússzon a mélységbe újabb darab a városból.
Séta
közben kíváncsian
tanulmányoztuk
a
tufafalakban
található
szabályos mélyedéseket
(lásd
fent).
Került,
hogy ezekben galambot tartottak, ami ostrom esetén kiváló
húskészletnek számított. Itt a földalatti vízelvezető
rendszert is megfigyelhettük. A
középkorban amúgy
bőrfeldolgozó, kerámia-,
és textilműhely is működött a
föld alatt. A
második
világháborúban a
várost „nyílt várossá” nyilvánították, így nem
bombázták,
de
a
környező katonai jellegű célpontokat, mint például a
vasútállomást
gyakran
támadták.
A „fenti”
lakók
persze
nem lehettek
biztosak abban,
hogy védettek, így a
bombák elől ezekbe
a
pincejáratokba
menekültek. Később
ezeket
ideiglenesen
kórteremként is használták. Néhány
részbe viszont szűk járatokon lehet eljutni, így
klausztrofóbiában
szenvedőknek nem ajánljuk, de
ezekre
a helyekre az idegenvezető előre figyelmeztet.
Miután
a föld felszínére értünk
jólesett
az éppen kisütő nap melege.
Már
elmúlt dél, így
kerestünk
egy kellemes hangulatú éttermet. Szívből
ajánljuk a La Pergola
nevű
éttermet,
ahol kedves
kiszolgálásban
részesülhettek
és a
finom
helyi ételekből választhattok.
Ebéd
után
bementünk
a dómba, amiről egy külön bejegyzésben írunk, illetve
folytattuk
Orvieto
felfedezését, amely
számos
meglepetést
tartogatott
még
számunkra. Utunk során többször megpillantottuk
a Palazzo
dei Sette tornyát,
amit Torre
del Moro
néven
emlegetnek.
Ez
a
város főutcáján,
a
Corso
Cavouron
találhatóm és alapjában véve egy óratorony.
Ez
a 47
méter magasságával a város
legmagasabb polgári
épületének
számít
(a
dóm homlokzata 53 méter magas), és
állítólag
gyönyörű
innen
a
kilátás, viszont
nem volt elég időnk, így nem tudtunk felmenni, hogy személyesen
is meggyőződjünk erről. Lifttel,
vagy gyalog is fel lehet menni,
de
az idő sürgetett
és
ezt
most nem mertük bevállalni. A
mellette látható középkori Palazzo
dei Sette-ben
a
városi bírák
dolgoztak, majd egy
rövid ideig Antonio
da Sangallo, megannyi
erődítmény és templom tervezője is itt lakott.
Manapság
művészi
kiállítások és
más helyi rendezvények helyszíne.
Elsősorban
a város kisebb templomait
kívántuk felfedezni,
viszont
zárva
találtuk
rögtön
az első célpontunkat, a Chiesa
di San Francescót.
A
helyiektől
tudtuk meg, hogy csak Szent Ferenc ünnepen
nyitják ki. Nem
csüggedtünk,
visszamentünk
a
történelmi
városközpontba,
ahol a Chiesa
di Sant’Andrea-t
és
Chiesa
di San Domenico-t
is
meg tudtuk
megnézni, igaz
lehetett
volna válogatni a templomok közül.
A
Piazza
della Repubblicán a
Városháza
mellett
található
Sant'Andrea
templom
az
évek
során többször is
megújult. A
gyönyörű
homlokzatú,
bazilika
szerkezetű
román
stílusú
épületet
a 6.
században egy
etruszk
templom romjai fölé
emelték.
Gustavo
Giovannoni
kezdeményezésre a templomot
és a
mellette
látható tizenkétszögű harangtornyot
1926–30-ban
restaurálták, amikor
az
1200-as évek előtti állapotokat próbálta helyreállítani.
Az
utolsó felújítása
során
a homlokzatot
kortárs
szobrokkal
egészítették
ki,
a
rózsaablak üvegét Ilario
Ciaurro
készítette.
A
piros
márvány díszítésű
kapuja csak úgy csalogatja az embert
a
templom belsejébe,
ahol
sok
szép
freskóban és
festményben
gyönyörködhetünk, igaz
ezek kissé töredékesen maradtak fent.
Különösen
érdekes Cesare Nebbia Angyali üdvözlete. A
három
részre tagolt templombelső teteje
fából
készült,
a
főhajót
monolit
oszlopok
határolják,
viszont
a szentélynél megmaradt a boltozat. A templomhajók
mennyezete
ugyanis egy 16.
századi tűzeset
után nyerte el mostani formáját.
A
márványpadló szépségét felülmúlja az altemplom
megmaradt
eredeti
mozaikpadlója.
Magában
a templomban pedig stílusú padlózatot
is találunk, és
szintén figyelemre
méltó a szintén
kozmata
díszítésű
szószék,
illetve
és a 14. századi temetkezési fülke.
A
város lakóinak a dóm felépülése
előtt ez volt a
legfontosabb egyházi
épülete,
amely
történelmileg
is igen jelentős: számos
pápa fordult itt meg, közülük például IV. Mártont itt
koronázták meg, de békeszerződéseket is aláírtak, illetve
szenteket is avattak a templomban.
A
már előbb
említett
önkormányzati
épület
is a város legrégebbi
építményeihez
tartozik, amelyet
az
előző századokban
többször
felújítottak.
Ippolito
Scalza
mérnök tervei alapján
a
javításokat
nem
fejezték
be,
így
végül
a
19.
század közepén Vespignani
mérnök
segítségével
alakult ki a palota mai arculata.
A déli
homlokzat
falához
egy neoklasszikus árkádot építtetett,
amely „kaput” nyit a térre.
Késő
délután, miközben
utcáról-utcára sétáltunk, szebbnél-szebb
palotákat,
és más Orvieto-ra jellemző épületeket
láthattunk.
Néhány
karácsonyi fényben tündöklő kirakat is emelte
a város hangulatát. Ekkor
tekintettünk fel az egyik
épület –
a
Palazzo
Bisenzi
–
falára,
ahol
egy
emléktáblán
ismerős
nevet olvastunk.
A
tábla szerint Sigmond
Freud
lakott
itt, és ebbe
a városba
a festészet iráni szenvedélye hozta.
Másik
fontos
kormányzati palota
a
Palazzo
del Popolo,
amelynek
román-gótikus
épülete
gyönyörű látványban
pompázott
a lemenő nap fényében. A
13.
században a
helyi
alapanyagokból emelt
broletto-típusú
építmény
a város
legnagyobb
palotájának
számít. Brolettóból
sok létezik Olaszországban
(pl.
Alessandriában, Bresciában, Bergamóban, Milánóban, Monzában,
Piacenzában,
vagy Veronában).
Így hívták azokat a jellemzőek két szintes kormányzati
épületeket, amelyek alsó árkádos része a szabad ég alatti,
tehát nagy tömeg előtti bíráskodást,
a
felső fedett tanácsterme
pedig a különféle
városi irányító testületek zárt ülését tette lehetővé.
Orvietóban
az
első
emeleten
látható gyűlésterem
hármas osztású, díszített
ablakai
jellegzetesek.
Szintén átesett több javításon, de szerkezete megmaradt eredeti
formában. Ma kongresszusi központként használják.
Orvieto-i
utunk zárásaként betértünk a Chiesa
di San Domenico-ba.
A
gótikus
stílusú templomot
1233-ban építették a domonkos rend számára. Az
eredeti három
hajós épület
oldalát
1932-ben lebontották és helyére egy
női
testnevelési akadémia épült.
A
templomnak így egy
hajója és az
apszisa
maradt csak
meg.
Az
épület belsejében felfedeztünk néhány műemléket, de
a feltárások során több más kincs is előkerült, ezeket a Museo
dell'Opera del Duomo-ban
nézhetjük meg.
A
templom látványa kevésbe
hozott minket lázba, de szépnek
találtuk a
nyugati
falnál
elhelyezett az
1282-ben
készült Braye
bíboros mauzóleumát,
amelyet
Arnolfo
di Cambio készített.
Nekünk
legjobban az arany
mozaikjai
és a faragott
díszítései
tetszettek,
illetve
nem semmi, hogy a rajta
látható Madonna-szobor egy
2.
századi
római
szobor újrafaragása
után keletkezett.
A
síremlék amúgy
egy rekonstrukció,
de Arnolfo di Cambio esetén egy ilyentől is sebesebben ver a
szívünk. A
kórus
alatt még
a
Michele
Sanmicheli
által
készített Petrucci
kápolna
díszítéseiben
gyönyörködtünk (lásd lent),
ahol 1500-as
évekből
származó
majolika stílusú
csempézett
padlót
láthattunk.
Amikor
a vonathoz értünk már ránk esteledett, de még mindig a város
bűvöletben
voltunk. Örültünk, hogy a látnivalók
közül sokat
meg tudtunk nézni, de biztosan visszatérünk még,
mert ez
a város
a
történelem,
a
művészet
és
a hagyományok
fellegvára, ahol még
sok nevezetesség várja, hogy felfedezzük.
Sajnos
kívülről nem tudtunk jó fényképet csinálni a városról, így
az első képet innen szedtük.
Itt
van még fotó a földalatti túráról.
Itt
találtok még képet a San Andrea templomról.
Itt
pedig utcarészleteket, és egyéb városi fotókat láthattok.
Köszönjük a beszámolót! Mi is jártunk Orvietóban, nekünk sikerült csodás külső képeket is lőni... https://photos.app.goo.gl/CQdgwYYcMqi6czHD9
VálaszTörlésNagyon értékes és fontos, amit csináltok! Hajrá! Ákos és Annakrisztina
Köszönjük! Igyekszünk. ;)
TörlésNagyon jók lettek a fotók és szuper, hogy távolról is készültek!