Velemér – melynek jelentése
„fehér fény” vagy „napsütés” – történelme összefügg
a Szentháromság
templom
történelmével és Aquila
János festő és
építészmester nevével. A mester neve úgy maradhatott meg az
utókor számára, hogy a kortól eltérően, ő a nevét és
önarcképét is megörökítette a templomok falain. A művész több
környékbeli Árpád-kori templom freskóin alkotott. Velemér
mellett Szlovéniában Mártonhelyen
és Bántornyán,
Ausztriában pedig Fürstenfelden
és Radkersburgban.
Régi írások szerint a művész Radkersburgból származik. A
templomok közül kettőről tudunk mesélni, a többi egyelőre még
csak a bakancslistánkon
szerepel.
A bántornyai templomot két éve
egy
könyvtáros kirándulás keretében ismerhettük meg. Ez
a lendvai Bánffy család
temetkezési helyének készült a 13. században. A szent hely
bővelkedik a freskókban, a leghíresebb az 1389-ben készült
részletes Szent László legenda. A szentélyben viszont
az apostolok alakjai
láthatóak.
Most térjünk vissza Veleméri
templomhoz, amit a Paprétet körülölelő erdő tisztásán
találunk. Az autó mellett turista utakon is eljuthatunk ide,
ugyanis ide lyukad ki a Sárgaliliom tanösvény. A kőből és
téglából épült egyterű templom közelében valamiért éreztük,
hogy ez egy különleges hely. A templomot különleges módon
építették, ügyelve a tájolásra. Igaz, hogy a templomok
kelet-nyugati tájolásúak, viszont ezt nem egy szabályos
keletessel oldották meg, ugyanis a templom védőszentjének az
ünnepén megnézték hol kel fel a nap, és ez alapján vonták meg
a kelet-nyugat tengelyt. A falakat az egyik oldalon résablakokkal
törték meg, amelyeknek egy aszimmetrikus rézsűje tereli a
beszűrődő fény. A freskók készítésénél is figyeltek a
tájolásra. A napfénynek azokra a freskó-részletekre kellett
vetülniük, amelyek az adott időszakban ünnepelt jeles eseményt
jeleníti meg. Például a szentélynél a Szentháromság jelképe
Szentháromság vasárnapján fényesedik ki.
A művész valószínűleg nem figyelte meg mindig elég pontosan, hogy mikor mit világít meg a fény, ugyanis az ablakok néhol nem teljesen szabályosak, mivel a freskó elkészülte után további farigcsálással lehetett csak "helyére igazítani" a napfényt.
A művész valószínűleg nem figyelte meg mindig elég pontosan, hogy mikor mit világít meg a fény, ugyanis az ablakok néhol nem teljesen szabályosak, mivel a freskó elkészülte után további farigcsálással lehetett csak "helyére igazítani" a napfényt.
Mielőtt a belső térbe léptünk
volna, a tető alatt bűnöket szimbolizáló emberarcú tartóköveket
és kisebb freskó
részleteket is
láthattunk.
A templom hajójához alacsonyabb, szögletesen boltozott szentély
tartozik. A veleméri freskókon bibliai alakokat, történeteket,
szentek legendáit figyelhetünk
meg. Természetesen a
művész a kornak megfelelő ruhákkal, használati tárgyakkal
ábrázolta alakjait.
A freskón teljes történeteket fedezünk fel, hiszen ez volt a szegények bibliája, vagyis a Szentírást a lehető legösszefüggőbb módon kellett megjeleníteni rajtuk. A művész saját magát is beleszőtte a ciklusba, ugyanis az egyik freskó részletnél egy sasra lettünk figyelmesek, ami a festőművészre utal. A kutatók szerint Aquila János szülei az János evangélistáról nevezték el a fiukat, de a vezetékneve felvett (Szent János jelképe a sas, ami latinul aquila).
A freskón teljes történeteket fedezünk fel, hiszen ez volt a szegények bibliája, vagyis a Szentírást a lehető legösszefüggőbb módon kellett megjeleníteni rajtuk. A művész saját magát is beleszőtte a ciklusba, ugyanis az egyik freskó részletnél egy sasra lettünk figyelmesek, ami a festőművészre utal. A kutatók szerint Aquila János szülei az János evangélistáról nevezték el a fiukat, de a vezetékneve felvett (Szent János jelképe a sas, ami latinul aquila).
A török betörést követően a
templom teteje beszakadt, és az ekkor bezúduló eső kezdte el
szépen leoldani a mészréteget, amellyel a reformtusok fedték be a
falakat. A későbbi
időkben a templom állapota sokat romlott, de a 19. század második
felében Gózon Imrének
és Rómer Flórisnak köszönhetően felújították. A
műemléktemplomra a magyarok mellett sok külföldi is felfigyelt,
szívesen tartanak itt esküvőket, keresztelőket. A fényjelenségek
miatt egyedi esküvői fotókat is készültek már itt. Sajnos a
határvidéken húzódó faluban más nem sok fiatal él, így már
inkább az ide látogatók használják a templomot, miséket is
ritkán tartanak.
Még
egy érdekesség, aki érdeklődi az Aquila-féle freskók iránt:
Vasváron a Helytörténeti Múzeumban is állítottak ki ilyen
freskókat.
A
templom után az egykori
Vass család házát is
megnéztük, ami ma már falumúzeum. A ház karbantartója, aki egy
vendégházat is vezet (Kisaranyos Vendégház) szívélyesen
fogadott minket és mesélt a család és a ház történetéről.
A
három helyiségből álló boronaházat (szálfákból, gerendákból
épített fal) 1899-ben Vass Pál és az édesapja építette, akik a
házhoz
tartozó telken mindent maguk készítettek. A ház három szobából
áll, ahol megismerkedhetünk a kor használati és dísztárgyaival.
A családnak egyetlen gyermeke volt, akit úgy óvtak mint a hímes
tojást. A kortól eltérően megvettek neki mindent, még női
biciklije, bársonyszoknyája is volt. A kerékpárt a fészerben fel
is fedeztük. Későbbi az államosítás
miatti nem tudtak beilleszkedni a
szocialista
rendszerbe. Vass Gizella halála után 1993-tól az önkormányzat
tulajdonába került ház, amit múzeummá alakítottak át.
Idegenvezetőnk
szívesen mesélt még a veleméri fazekasságról és egy kis
ízelítőt kaptunk a veleméri tökmag felhasználásáról is.
Az Őrség a régi magyar
fazekasok egyik meghatározó helye. A legrégebbi agyagtárgy,
amelyet itt találtak, egy 7500
éves szentgyörgyvölgyi tehénszobor. Ennek
az eredetije a Magyar
Nemzeti Múzeum régészeti kiállításán található, de a
másolata a veleméri Sindümúzeumban van.
A fazekasság kialakulását
segítette, hogy az itt talált agyag tűzálló és szerény
megélhetést adó őrségi földek nem nyújtottak megfelelő
megélhetést, így szükség volt a jövedelem kiegészítésére.
Az őrségi parasztok így kitanulták a gerencsér mesterséget, és
az itteni fazekasok
a szentgyörgyi fazekas céhekben dolgoztak. A mesterek minden
munkafolyamatot maguk csináltak, kezdve a jó agyag
kibányászásával. Az agyagért 4-7 méterre kellett leásni, majd
a természet erejét hívták segítségül. A
kitermelés után ezt áztatták,
tömbbe
verték, vékony darabokra vágták, majd
kézzel gyúrták, és
végül
jött a korongozás. Az őrségi edényeket az egyszerű forma és
díszítés jellemzi.Veleméren egykor ötvennél is
több fazekasmester dolgozott, mára csak egy maradt a faluban, de
Dávid Éva
nem erre a tájra
jellemző
motívumokkal dolgozik.
Habán és
reneszánsz edényeket készít. (Akit érdekel, itt körülnézhet).
Velemér egy másik adottságáról
is híres, ami viszont már a gasztronómia
területére kalauzol minket.
A tököt
több okból is termesztik az Őrségben.
A
tökmag amellett, hogy finom, még egészséges is, ezért már a
középkorban elterjedt élelmiszer volt. A böjt ideje alatt az
állati olajokat is helyettesíteni tudta. Örültünk, hogy egy kis
ízelítőt kaptunk a tökmagolaj elkészítési módjáról: a
szárított magvakat nagy nyomáson préselik ki, a legértékesebb a
hidegen sajtolt olaj, mert ez megőrzik a tökmagra illat- és
ízanyagát, E-vitamint és a telítetlen zsírsavakat. A tökmagolaj
színe sötét, barnás-zöldes, tapintásra kellemesen zsíros.
Legtöbbször salátákra öntik, de kenyérsütéskor,
gyümölcsökhöz, sajtokhoz, illetve a gyógyászatban is
használják. A tökmagolaj csak akkor éri el a hatását, ha nincs
vegyítve más olajjal.
Velemért megismerni egy csoda
volt a fények templomának különleges múltjára, az őrség „zöld
aranya”-ra, a kerámia tárgyak szépségére még sokáig emlékezni
fogunk. Reméljük Titeket is elcsábított s ellátogattok ide.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése